۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۱
کد خبر: ۲۴۵۹۵۸
دادستان کشور در مشهد:

آنچه نظام ما را از سایر انقلاب ها متمایز می‌کند ولایت فقیه است

خبرگزاری رساـ دادستان کل کشور گفت: آنچه که دفاع و نظام ما را از سایرین متمایز می‌کند، قدسیت بوده که شرط قداست یافتن نیز در گرو چند اصل است و به عبارتی این نظام یک سازوکار دارد که مبدا و محور آن ولایت فقیه مجتهد است.
حجت الاسلام رييسي دادستان کل کشور

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد،حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی، دادستان کل کشور در مراسم بزرگداشت جشن پیروزی انقلاب اسلامی که در ساختمان دادگستری کل خراسان رضوی برگزار شد، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ قانونی خارج از موازین شرعی نیست.

 

وی با اشاره به استقلال قضایی در کشور اظهار کرد: نیروی انسانی سالم و کارآمد مهم ترین ارکان دستگاه قضایی محسوب می شود، سلامت همه افراد مرتبط در سلامت دستگاه قضایی تاثیرگذار است.

 

 دادستان کل کشور با بیان این که برخورد دادستان مشهد با فضا‌سازی و تخلفات اقتصادی این شهر مورد تایید و تاکید است، خاطر نشان کرد : ما از هرگونه کارآفرینی و سرمایه‌گذاری به خوبی استقبال و حمایت می‌کنیم اما هرگونه تخلف و دور زدن قانون کاملا ممنوع است و برخورد قانونی با آن صورت می‌گیرد.

 

حجت الاسلام رییسی اظهار کرد: این که بررسی پرونده‌ای به طول بیانجامد بسیار بهتر از آن است که بررسی پرونده به دست شخصی ناسالم و نا‌کارآمد سپرده شود و نگاه اصلی قوه قضاییه نگاهی با رویکرد ابطال باطل و احقاق حق است.

 

وی با اشاره به این که برخی از پدیده‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی چند ضلعی هستند، گفت: موادمخدر نیز از جمله این هنجار‌های چند‌ضلعی است که متاسفانه برای مقابله در برخی از دستگاه‌ها هنوز حس مبارزه با این آسیب اجتماعی مشاهده نمی شود.

 

دادستان کل کشور بیان داشت: صدا و سیما، آموزش عالی و آموزش و پرورش باید در زمینه مبارزه با موادمخدر نقش موثر خود را به‌خوبی ایفا کنند و از طرفی وزارت امورخارجه نیز در این راستا باید دیپلماسی مبارزه با موادمخدر را تشکیل دهد.

 

 ویبا بیان این که نظام قضایی کشور داری مشخصه‌های مهمی است، تصریح کرد: استقلال قوه قضاییه و استقلال قاضی از مهم‌ترین این مشخصات و نیز از برکات بزرگ انقلاب اسلامی ایران است زیرا پیش از انقلاب به ندرت شاهد استقلال این دو مجموعه بوده‌ایم.

 

وی با اشاره به این که دستگاه قضایی دارای دو شرط و رکن اصلی علم و عدالت است، گفت: در زمینه علم قاضی باید کاملا مجتهد باشد که اکنون شاهد این امر هستیم و در خصوص عدالت نیز هیچ فقیهی نباید از عدالت عبور کند که این خصوصیت نیز به صورت ملموس مشاهده می‌شود.

 

وی با تاکید بر این که امروزه شاهد حضور بسیاری از نبرد‌ها و قدرت‌ها در جهان هستیم، گفت: آنچه که دفاع و نظام ما را از سایرین متمایز می‌کند همین قدسیت بوده که شرط قداست یافتن نیز در گرو چند اصل است و به عبارتی این نظام یک سازوکار دارد که مبدا ولایت فقیه مجتهد است.

 

دادستان کل شرط دوم قدسیت را بهره‌مندی از دین و آموزه‌های دینی دانست و افزود: این امر از اهمیت بالایی برخوردار است و پس از اتقلاب نیز به دستور امام تمامی قوانین غیردینی از درجه اعتبار ساقط شدند.

 

وی از قدسیت عمل کارگزار تحت عنوان شرط سوم قدسیت یاد کرد و افزود: عمل هر کار‌گزاری در این نظام حرکت را قدسی می‌کند و در صورتی که این کار‌گذار درگیر هوای نفس شود کل حرکت قدسی از مسیر خارج می‌شود.

 

وی در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت موسسه مالی و اعتباری میزان، عنوان کرد: این موسسه هیچ واستگی به قوه قضاییه ندارد و قانون به طور دقیق حدود رسیدگی به مورد موسسه مالی، اعتباری میزان و پدیده شاندیز را مشخص کرده است.

 

وی با تاکید بر این که زمان شناسی در دستگاه قضا بسیار حایز اهمیت است، گفت: پیگیری های مربوط به شرکت پدیده شاندیز و موسسه میزان نیز از طریق اداره کل دادگستری خراسان رضوی و دادسرای عمومی و انقلاب مشهد انجام شده است.

 

همچنین در این مراسم حجت الاسلام مظفری رییس کل دادگستری خراسان رضوی نیز به سخنرانی پرداخت./934/پ202/ش

 

 

ارسال نظرات