۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۲۴۶۱۱۸
آیت الله علم الهدی:

انقلاب اسلامی موج اسلام گرایی را در غرب به وجود آورد

خبرگزاری رسا ـ آیت الله علم الهدی با اشاره به این که انقلاب، اسلام گرایی را در غرب به وجود آورد، گفت: تمام حرف های هابز، لاک و روسو که سه عنصر اصلی در فلسفه مدرنیسم بودند به بایکوت کردن دین از زندگی بشر بازمی گشت که دین، خدا و وحی در عرصه زندگی مردم باید کنار گذاشته شود ولی انقلاب این اندیشه را، که برای خدا و دین در عرصه زندگی اجتماعی جایگاهی وجود دارد را ایجاد کرد.
امام جمعه مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی امروز در نشست «تأثیرات انقلاب اسلامی بر جهان غرب» که در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، به بیان پیشینه فرهنگی غرب و تغییر نگاه آنان پس از انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: در زمانی که تنها ایدئولوژی مدرنیسم بر دنیا حاکم بود،  ظهور انقلاب اسلامی  تفکر پست مدرنیسم را  در مقابل مدرنیسم به وجود آورد.

 

 

وی با بیان این که این تحول ها با آغاز انقلاب اسلامی به وجود آمد، اظهار کرد: جریان پست مدرنیسم که جریان مدرنیته را به چالش کشاند، از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی در دهه هشتاد قرن بیستم شروع شد.

 

 

امام جمعه مشهد مقدس با اشاره به این که پس از انقلاب اسلامی در اندیشه های سیاسی غرب دو اصل  متولد شد، ادامه داد: تا پیش از انقلاب اسلامی ایران در اصطلاحات علوم سیاسی غرب و تعابیر مختلفی که اندیشمندان علوم سیاسی در غرب به کار می بردند، اصطلاح «کاریزما» را مشاهده نمی کنید، ماکس وبر اولین کسی بود که از این اصطلاح استفاده کرد و معتقد بود ممکن است انسانی از نظر قدرت سیاسی و نفوذ فکری به جایی برسد که طرفداران او تا مرز جان دادن در مسیر ایده های سیاسی او حرکت کنند.

 

 

عضو خبرگان رهبری، امام خمینی(ره) را به عنوان مصداق فرد کاریزما در دوره فعلی دانست و بیان کرد:  نفوذ معنوی  و قدرت امام، عاملی برای تحول دنیا شد که نمونه آن  ایجاد حرکت یکپارچه جمعی در پهنه انسانی 35 میلیونی بود که بدون دارا بودن امکانات حرکتی و نظامی انقلاب را به نتیجه رساند.

 

 

پیروزی انقلاب نتیجه قدرت نرم امام بود

آیت الله علم الهدی به تأثیر قدرت عملکرد امام در اوایل پیروزی انقلاب در دشمنان  اشاره و تصریح کرد: کارتر در توبیخ نامه ای به رییس سازمان سیا نوشت؛ مدت 25 سال شما با چند هزار مستشار اداری و نظامی بر جریان های ایران به عنوان پایگاه اطلاعاتی در منطقه مسلط بودید، به عنوان قوی ترین سیستم اطلاعاتی دنیا چطور نتوانستید این انقلاب را پیش بینی کنید؟ رییس سیا پاسخ داد درست است، جوامع، قبایل، عشایر و اقشار مختلف را می شناختیم؛ اما  کسی که ارتباط او را محدود داشتیم تنها با قلم خود توانست 35 میلیون دل را به هم گره بزند که هیچ دستگاه اطلاعاتی نمی توانست این اتفاق را پیش بینی کند.

 

 

وی، پیروزی انقلاب را نتیجه داشتن قدرت نرم امام و ملت خواند و افزود: تا آن روز در آموزه های سیاسی اجتماعی غرب و در اندیشه غربی مسأله ای به عنوان قدرت نرم مطرح نبود بلکه تمامی نقشه ها و راهبرد های سیاسی دنیای غرب که دلیل  تداوم سیادت و آقایی آن ها در جهان محسوب می شد، مسأله قدرت سخت بود که بر توانمندی های نظامی و اقتصادی تکیه داشتند ولی در برابر آن ها، انقلاب توانست تنها با قدرت نرم خود بر تمام توان سخت افزاری دشمن مسلط شود.

 

 

امام جمعه مشهد در ادامه گفت: غربی ها جهت ایجاد جنگ نرم برای استثسمار کشورهای تحت سلطه خود، تمام اندیشمندان سیاسی جهان را فراخواند و مؤسسه ها و  سرویس های ایجاد نمود و نیز برای آزمایش طرح های خود که نتیجه آموزه های انقلاب اسلامی بود، چند حرکت در کشورهای آسیای میانه انجام دادند.

 

 

انقلاب موج اسلام گرایی را در غرب به وجود اورد

عضور خبرگان رهبری با بیان تأثیر انقلاب در رویکرد اجتماعی غرب، افزود: در عصر مدرنیته  غربی ها در اصول سیاسی خود مدرنیسم را به عنوان یک ارزش قطعی در اعتقاد و عمل می دانستند و هر کسی حرکتی خلاف این اصول می زد  فکر و عمل غیر ارزشی محسوب و محکوم می شد و هلوکاست یک تلقین فکری یا حکومتی و مدیریتی نبود بلکه یک اصل ارزشی برای آنان بود که انقلاب اسلامی با  ارائه یک دکترین سیاسی جدید اندیشه مدرنیسم  را با تردید مواجه نمود.

 

 

آیت الله علم الهدی با اشاره به این که انقلاب، اسلام گرایی را در غرب به وجود آورد، خاطر نشان کرد: تمام حرف های  هابز، لاک و روسو که سه عنصر اصلی در فلسفه مدرنیسم بودند به بایکوت کردن دین از زندگی بشر بازمی گشت که دین، خدا و وحی در عرصه زندگی مردم باید کنار گذاشته شود ولی  انقلاب این اندیشه را،  که  برای خدا و دین در عرصه زندگی اجتماعی جایگاهی وجود دارد را ایجاد نمود و با اسلام گرایی در غرب نقش دین در زندگی بشر را دنبال کرد.

 

 

بیداری اسلامی خطری برای غرب محسوب می شود

امام جمعه مشهد اظهار داشت: پیروزی انقلب اسلامی و ارائه دکترین سیاسی مردم سالاری دینی به دنیای غرب نشان داد می توان خدا را در سیاست و اداره کشور دخالت داد و مردم  بدون وابستگی به غرب  مستقل باشند که باعث ایجاد یک بینش در اندیشه سیاسی جهان شد.

 

 

آیت الله علم الهدی ادامه داد: بیداری اسلامی به عنوان خطری برای غربی که سیادت و آقایی دنیا را داشتتند محسوب می شد و موقعیت آن را متزلزل کرد و غرب را از  ادامه قدرت بر جهان در قرن 21 بازداشت و سفره جریان سیاسی سوسیالیست در دنیا جمع شد؛ پس از فروپاشی شوروی، این دل خوشی برای آنان پیش آمد که می تواند یک سیادت برای خود ایجاد کند اما بعد فهمید که این فروپاشی، خرابی است که دارد به بدنه لیبرال دموکراسی نفوذ می کند.

 

 

وی به همایش دانشگاه لیون فرانسه در اواخر قرن 20اشاره و تصریح کرد: موضع همایش، تداوم سیادت غرب بر جهان بود، اسحاق رابین یکی از سخنرانان این همایش گفت قرن 21 قرن زور نیست که بشود با قدرت نظامی سیادت غرب در دنیا ادامه پیدا کند، قرن پول هم نیست که بشود با توان اقتصادی بر دنیا حکومت کرد، قرن 21 قرن فرهنگ و ایدئولوژی است و امروز قوی ترین ایدئولوژی که می تواند آقایی دنیا را به دست بگیرد، ایدئولوژی اسلام است و اگر این ایدئولوژی مستقر شد، سیادت غرب از بین می رود و برای تداوم این سیادت باید اسلام را بر اندازی کرد.

 

 

امام جمعه مشهد در ادامه گفت: هانتینگتون در شکلی آکادمیک موضع اسحاق رابینز را ارائه کرد و اعلام کرد که قرن 21، قرن جنگ تمدن هاست، و فرهنگ و تمدن نفوذ ما را به چالش می کشد، توسعه ارتباطات مرزهای جغرافیایی و فرهنگی را از بین برده و فرهنگ های عمومی به طور شناور در عرض این فضا حضور دارند و در یک رقابت قرار گرفته اند و بدون شک برنده این میدان، تمددنی است که در عرصه ارتباطات برنده شود.

 

 

قرن 21 قرن سیادت اسلام است

عضو خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: قرن 21 قرن سیادت اسلام است زیرا  در عرصه شناور ارتباطات پیروز بوده و  با فطرت انسان سازگار است و این موضوع، موقعیت جهانی غرب را با خطر مواجه کرد.

 

 

آیت الله علم الهدی به فرمایش رهبری که فرمودند: جهان امروز در یک پیچ تاریخی است، اشاره و تأکید کرد:  ما نیاز داریم نسبت به فرمایشات رهبری و امام  که در موقعیت های حساس مطرح شده اند بازخوانی داشته باشیم، یک موضوع این است که دنیا در حال تحول است اما اگر با دقت بیشتری فرمایشات ایشان را توجه کنیم، پیچ تاریخ زمانی است که مسیر عوض می شود و راه بعدی، دیگر راه قابل قبول نخواهد بود.

 

 

وی اظهار داشت: بعد از جنگ جهانی دوم یک جاده ای به عنوان معادله بندی قدرت های استکباری تنظیم شد که انقلاب اسلامی این معادله را مسدود کرد؛  36 سال قبل در کره زمین یک جا می گفتند مرگ بر آمریکا و آن ایران بود اما امروز شما کجای دنیا را سراغ دارید که مرگ بر آمریکا نگوید و این نشان از آن دارد که آمریکا در مسیر سیادت خود به یک بن بست رسیده است./844/پ202/ش

ارسال نظرات