۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۲۴۶۱۳۷

وحدت در آئینه نگاه امامی موحد

خبرگزاری رسا ـ اهمیت والای وحدت و توجه به آن به عنوان یک استراتژی برتر در راستای حل بسیاری از موانع و مشکلاتِ جهان اسلام شایسته‌ی توجه تمامی اندیشمندان و رسالت‌مندان مهین اسلامی است، ایجاد تفرقه بین فرق اسلامی و دمیدن در آتش فتنه و طراحی های پلید در جهت ایجاد کینه و دشمنی بین مسلمانان از حربه های موثر دشمنان دین از گذشته تا حال بوده است.
امام خميني

به گزارش خبرگزاری رسا، آنچه لازم است تذکر دهم آن است که وصیت سیاسی ـ الهی اینجانب اختصاص به ملّت عظیم‌الشأن ایران ندارد بلکه توصیه به جمیع ملل اسلامی و مظلومان جهان از هر ملّت و مذهب است. (وصیت نامه سیاسی الهی امام خمینی )

 

اهمیت والای وحدت  و توجه به آن به عنوان یک استراتژی برتر در راستای حل بسیاری از موانع و مشکلاتِ جهان اسلام شایسته‌ی توجه تمامی اندیشمندان و رسالت‌مندان مهین اسلامی است.ایجاد تفرقه بین فرق اسلامی و دمیدن در آتش فتنه و طراحی های پلید در جهت ایجاد کینه و دشمنی بین مسلمانان از حربه های موثر دشمنان دین از گذشته تا حال بوده است.


توجه به اصل برابری انسان ها و عنایت به آموزه های آسمانی  در دل خود پیام صلح و دوستی را برای جهانیان به ارمغان می آورد و پیروان آئین محمدی را به یک زندگی سالم ، پویا ، به سامان و روبه کمال فرامی خواند.


در روزگار ما  که گروه های تندرو -  که خود از سربازان تربیت یافته تفکر استکباری اند -  با حیله و نیرنگ با شعار دین آمده اند تا با تمام توان چهره ای خشن ، نازیبا و کراهت آور از اسلام به جهانیان معرف کنند .  توجه به اصل وحدت و تلاش در جهت تلطیف رابطه مسلمانان و ترویج محبت و دوستی بین آنها و ظرفیت سازی های مناسب به منظور انجام مباحث علمی بدور از تعصب و مبتنی بر احترام متقابل و رعایت حرمت، حدود و حقوق انسان ها می تواند به عنوان یک دستورالعمل کارا و تاثیر گذار مطمح نظر دلسوزان اسلام و دست اندرکاران امور قرار گیرد. 

 

آنچه در این میان بسیار با اهمیت می نماید توصیه و سفارش های بزرگان دینی است همانان  که با احاطه و اشراف نسبت به علوم، معارف ومنابع دینی در صدد اصلاح امور مسلمانان و احیای جایگاه دین و دین باوران د رجهان امروزاند.


در این مقال، توصیه های بنیانگذار انقلاب اسلامی به عنوان یک رهبر بزرگ دینی و یک عالم عامل و تاکیدهای مکرر ایشان پیرامون وحدت ، اتحاد و انسجام از اهمیت والایی برخوردار است.

 
با عنایت به روز بیست و یکم بهمن ماه روز اتحاد و عزم ملی ، وحدت و انسجام اسلامی فرصت ذی قیمتی فراهم آمده است تا موضوع وحدت را با توجه به فرازهای برجسته وصیت نامه بنیانگذار جمهوری اسلامی ، حضرت امام خمینی مورد توجه قرار دهیم و با مرور توصیه های ارزشمند این پیر راه بلد و فرزانه از این یادگار ارزشمند در حد بضاعت خود بهره ببریم.


توجه به تبلیغات تفرقه افکنانه دشمنان ،  عنایت خاص به جایگاه ویژه  قرآن کریم ، به عنوان عامل اتحاد و انسجام امت اسلامی ، توجه به انگیزه های الهی و آسمانی انقلاب، توصیه هایی دلسوزانه  راه گشا و ... از جمله نکته های ارزشمندی است که در این فرازهای نورانی عقل ، دل و وجدان بیدار دلسوزان انقلاب را نشانه می رود .


این توصیه های ساده ، صمیمی ، دوراندیشانه و داهیانه گواری وجود تمامی دوستداران دین و آموزهای ناب ، اصیل و پاک آن.


تبلیغات تفرقه افکن دشمنان

امروز و در آتیه نیز آنچه برای ملّت ایران و مسلمانان جهان باید مطرح باشد و اهمیت آن را در نظر گیرند خنثی کردن تبلیغات تفرقه ‌افکن خانه‌برانداز است. توصیه اینجانب به مسلمین و به خصوص ایرانیان به ویژه در عصر حاضر، آن است که در مقابل این توطئه‌ها عکس العمل نشان داده و به انسجام و وحدت خود ، به هر راه ممکن افزایش دهند و کفار ومنافقان را مأیوس نمایند.

 

قرآن نقطه جمع عائله بشری و عامل اتحاد و انسجام امت اسلامی

ما مفتخریم و ملّت عزیز سرتا پا متعهّد به اسلام و قرآن مفتخر است که پیرو مذهبی است که می‌خواهد حقایق قرآنی، که سراسر آن از وحدت بین مسلمین بلکه بشریت دم می‌زند از مقبره‌ها و گورستان‌ها نجات داده و به عنوان بزرگترین نسخه‌ی نجات‌دهنده‌ی بشر از جمیع قیودی که بر پای و دست و قلب و عقل او پیچیده است و او را به سوی فنا و نیستی و بردگی و بندگی طاغوتیان می‌کشاند نجات دهد.


... و کار به جایی رسید که نقش قرآن به دست حکومت‌های جائر و آخوندهای خبیثِ بدتر از طاغوتیان ، وسیله‌ای برای اقامه جور و فساد و توجیه ستمگران و معاندان حق تعالی شد و مع‌ الاسف به دست دشمنان توطئه‌گر و دوستان جاهل، قرآن این کتاب سرنوشت‌ساز، نقشی جز در گورستان‌ها و مجالس مردگان نداشت و ندارد و آنکه باید وسیله‌ی جمع مسلمانان و بشریت و کتاب زندگی آنان باشد وسیله تفرقه و اختلاف گردید و یا به کلّی از صحنه‌ خارج شد، که دیدیم اگر کسی دم از حکومت اسلامی برمی‌آوَرْد و از سیاست، که نقش بزرگ اسلام و رسول بزرگوار(صلی‌الله علیه و آله و سلم) و قرآن و سنّت مشحون آن است، سخن می‌گفت گویی بزرگترین معصیت را مرتکب شده و کلمه«آخوند سیاسی» موازن با آخوند بی دین شده بود و اکنون نیز هست.

 

انگیزه الهی و وحدت رمز پیروزی انقلاب اسلامی
بی‌تردید رمز بقای انقلاب اسلامی همان رمز پیروزی است و رمز پیروزی را ملّت می‌داند و نسل‌های آینده در تاریخ خواهند خواند که دو رکن اصلی آن انگیزه‌ی الهی و مقصد حکومت اسلامی و اجتماع ملّت در سراسر کشور با وحدت کلمه برای همان انگیزه و مقصد.

 

اینجانب به همه نسل های حاضر و آینده وصیت می‌کنم که اگر بخواهید اسلام و حکومت الله برقرار باشد و دست استعمار و استثمارگران خارج و داخل از کشورتان قطع شود این انگیزه الهی را که خداوند تعالی در قرآن کریم بر آن سفارش فرموده است از دست ندهید و در مقابل این انگیزه که رمز پیروزی و بقای آن است ، فراموشی هدف و تفرقه و اختلاف است.

 
توصیه هایی پدرانه در راستای پیوند دوستی و تفاهم رفتار براساس حسن نیت و برادری

توصیه به نسل های حاضر و آینده
توصیه اینجانب آن است که نسل حاضر و آینده غفلت نکنند ودانشگاهیان و جوانان برومند عزیز هرچه بیشتر با روحانیون و طلّاب علوم اسلامی پیوند دوستی و تفاهم را محکم تر و استوارتر سازند و از نقشه‌ها و توطئه‌های دشمن غدار غافل نباشند و به مجرّد آنکه فرد یا افرادی را دیدند که با گفتار و رفتار خود درصدد است بذر نفاق بین آنان بیافکند او را ارشاد و نصیحت نمایند و اگر تأثیر نکرد از او روگردان شوند و او را به انزوا کشانند و نگذارند توطئه ریشه دواند که سرچشمه را به آسانی می توان گرفت.

 

توصیه به ملت های کشور های اسلامی
و وصیت من به ملّت‌های کشورهای اسلامی است که انتظار نداشته باشید که از خارج کسی به شما در رسیدن به هدف، که آن اسلام و پیاده کردن احکام اسلام است کمک کند خود باید به این امر حیاتی که آزادی و استقلال را تحقق می‌بخشد قیام کنید و علمای اعلام و خطبای محترم کشورهای اسلامی دولت‌ها را دعوت کنند که از وابستگی به قدرت‌های بزرگ خارجی، خود را رها کنند و با ملّت خود تفاهم کنند. در این صورت پیروزی را در آغوش خواهند کشید و نیز ملّت‌ها را دعوت به وحدت کنند و از نژادپرستی که مخالف دستور اسلام است بپرهیزند و با برادران ایمانی خود در هر کشوری و با هر نژادی که هستند دست برادری دهند که اسلام ِبزرگ ، آنان را برادرخوانده و اگر این برادری ایمانی با همت دولت‌ها و ملّت‌ها و با تأیید خداوند متعال روزی  تحقق یابد، خواهید دید که بزرگترین قدرت جهان را مسلمین تشکیل می‌دهند به امید روزی که با خواست پروردگار عالم این برادری و برابری حاصل شود.

 

توصیه به مستضعفان جهان ،  کشورهای اسلامی و مسلمانان جهان
و شما ای مستضعفان جهان و ای کشورهای اسلامی و مسلمانان جهان بپاخیزید و حق را با چنگ و دندان بگیرید و از هیاهوی تبلیغاتی ابرقدرت ها و عمّال سرسپرده آنان نترسید و حکام جنایت‌کار که دسترنج شما را به دشمنان شما و اسلام عزیز تسلیم می‌کنند از کشور خود برانید و خود و طبقات خدمتگزار متعهّد زمام امور را به دست گیرید و همه در زیر پرچم پرافتخار اسلام ، مجتمع و با دشمنان اسلام و محرومان جهان به دفاع برخیزید و به سوی یک دولت اسلامی با جمهوری‌های آزاد و مستقل به پیش روید که با تحقق آن همه مستکبران جهان را به جای خود خواهید نشاند و همه مستضعفان را به امامت و وراثت ارض خواهید رساند به امید آن روز که خداوند تعالی وعده فرموده است.

 

توصیه به وزرای امور خارجه
وصیت من به وزرای خارجه در این زمان و زمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بعد آن است که .... کوشش داشته باشید در بهتر کردن روابط با کشورهای اسلامی و در بیدار کردن دولتمردان و دعوت به وحدت و اتّحاد کنید که خداوند با شماست.

 

توصیه به نمایندگان ملت
... و از همه نمایندگان خواستارم که با کمال حسن نیّت و برادری با هم مجلسان خود رفتار، و همه کوشا باشند که قوانین، خدای نخواسته از اسلام منحرف نباشند و همه به اسلام و احکام آسمانی آن وفادار باشید تا به سعادت دنیا و آخرت نائل آئید.

 

توصیه به نویسندگان ، گویندگان و روشنفکران
و وصیت من به نویسندگان و گویندگان و روشنفکران و اشکال‌تراشان و صاحب عقدگان آن است که با وجدان خود خلوت کنید و انگیزه‌ی باطنی خود را که بسیار می‌شود خود انسان‌ها از آن بی‌خبرند بررسی کنید.


ببینید آیا با کدام معیار و با چه انصاف ، خون این جوانان قلم قلم شده را در جبهه‌ها و در شهرها نادیده می‌گیرید و با ملّتی که می‌خواهد از زیر بار ستمگران و غارتگران خارجی و داخلی خارج شود و استقلال و آزادی را با جان خود و فرزندان عزیز خود به دست آورده و با فداکاری می‌خواهد آن را حفظ کند به جنگ اعصاب برخاسته‌اید و به اختلاف‌انگیزی و توطئه‌های خائنانه دامن می‌زنید و راه را برای مستکبران و ستمگران باز می‌کنید.

آخرین توصیه به ملت ایران اسلامی
.....و تا روح تعاون وتعهّد در جامعه برقرار است کشور عزیز از آسیب‌ها ان‌شاء‌ا... تعالی مصون است و بحمدالله تعالی حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها و جوانان عزیز مراکز علم و تربیت از این نفخه الهی غیبی برخوردارند و این مراکز دربست دراختیار آنان است و به امید خدا دست تبهکاران و منحرفان از آنها کوتاه./1325/د101/ب6

تهیه و تدوین: مجید اکبری

ارسال نظرات