۲۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۳
کد خبر: ۲۴۶۲۳۹
حجت­الاسلام پناهیان مطرح کرد؛

لزوم بازنگری مسؤولان در سیاست خارجه/ ریشه فساد در گرایش­های سیاسی طاغوت گرا است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: اگر سیاسیون ما نگاهشان را عوض کنند، امروز ما ابرقدرتیم، نه آمریکا؛ این را تمام دنیا می دانند و آنها ضعف­هایشان خیلی بیشتر از ما است؛ ما نباید آنها را قدرتمند به حساب بیاوریم.
حجت الاسلام عليرضا پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت­الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه امشب در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان تعریفی از زندگی خاطرنشان کرد: زندگی به معنای مدیریت تمایلات است؛ برای یک عارف زاهد عابد، یک انسان متوسط خوب و یک انسان بد، تعریف زندگی جز این نیست و همه، در حال مدیریت تمایلات هستند و کسی که از فهم و عقل خود استفاده کند، به این علت است که علاقه­مند به رفتار کردن بر اساس عقل بوده و کسی که بر عقل بی­اعتنایی کند، هوای نفسش بر او غلبه دارد.

 

 

این کارشناس مسائل مذهبی افزود: وقتی تمایلات را مدیریت می­کنید، برخی را محدود می­کنید و برخی را توسعه می­دهید که بستگی به بعضی امور دارد که برای انسان اتفاق افتاده باشد.

 

 

وی به تعریف انسان پرداخت و گفت: انسان موجودی دارای چند نوع تمایل است و او دارای تمایلات متنوع بوده که هنگام زندگی مجبور است آن­ها را مدیریت کند.

 

 

نقطه کانونی حقیقت وجود انسان تمایلات او است

 

حجت­الاسلام پناهیان درباره به کاربردن واژه حیوان ناطق ابراز داشت: حیوان ناطق تعریف دقیقی برای انسان نیست و برخی علما از مناظر دیگر به این تعریف نقص وارد کرده­اند و این تعریف مشهوری است که بر سر زبان­ها افتاده است و نقطه کانونی حقیقت وجود انسان، تمایلات او است.

 

 

استاد حوزه و دانشگاه درباره عمل­کردن بر اساس تمایلات اظهار داشت: قابل تصور نیست که کسی بر اساس تمایلات عمل نمی­کند؛ وقتی پزشک برای انسانی دارویی تلخ تجویز می­کند، فرد به خاطر بهبودی بیماری­اش مجبور است که دارو را مصرف کند و ما عامیانه می­گوییم بر خلاف تمایلم داروی تلخ را مصرف کردم و در اصل، بر اساس تمایل برخورد کرده و استفاده کرده­ایم و تمایل به سلامتی است و انسان در این موقع مدیریت کرده که برای سلامتی خود دارو را مصرف کند.

 

 

این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به تعریف دین تصریح کرد: اگر تعریف دین را غیر از تعریف زندگی قرار دهیم، آغاز سکولاریزم است و در صورتی که تعریفی غیر از این قرار داده شود، همان می­شود که آقای بازرگان که اولین عنصر اجرایی و سیاسی کشور بودند، به جایی رسید که به امام گفت با اسلام نمی­توان کشور را اداره کرد و امام راحل فرمودند شما به بن­بست رسیده­ای و این اندیشه وجود داشته، دارد و خواهد داشت و روز به روز این اندیشه در حال ضعیف­شدن است و این اختلاف نظرها از تعریف دین بوده که به نحوی دین را تعریف می­کنیم که به زندگی ارتباطی ندارد.

 

 

دین بهترین برنامه برای مدیریت تمایلات/ دین برنامه­ای برای بهتر زندگی­کردن است

 

وی با بیان اینکه بهترین برنامه برای مدیریت تمایلات، دین است، خاطرنشان کرد: تعریف دین متناسب با تعریف زندگی و تعریف زندگی متناسب با تعریف انسان است؛ دین تمایلات را محدود نکرده و بی­اعتنا نیست و برنامه­ای برای مدیریت تمایلات دارد و با چشم­پوشی از مباحث قیامتی، حقانیت دین در همین دنیا قابل درک است و قیامت انگیزه مضاعف ایجاد می­کند.

 

 

حجت­الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه دین برنامه­ای برای بهتر زندگی­کردن است، گفت: معنای واقعی دین، زندگی­کردن به خاطر پاداش قیامت نیست، بلکه حتی اگر قیامت نیز در کار نباشد، دین برای درست زندگی­کردن است که بارها در قرآن و روایات مشاهده کرده­ایم.

 

 

استاد حوزه و دانشگاه به نزدیک بودن ظهور امام زمان(عج) اشاره و اظهار داشت: ظهور امام زمان(عج) هنگامی رخ می­دهد که شخصی برنامه­ای نو، متقاعدکننده و جذاب برای اداره زندگی انسان نداشته باشد و هر کسی برنامه­ای داشته، آورده و بطلان برنامه­اش به اثبات رسیده است و وقتی جهان در یک خلأ تئوریک قرار گرفت، حضرت مهدی(عج) ظهور خواهد کرد و در روایات آمده است که هنگامی امام زمان(عج) می­آید که هیچ مدعی نباشد؛ شاید ظهور به همین نزدیکی­ها باشد، چرا که امروز آن خلأ تئوریک ایجاد شده است.

 

 

این کارشناس مسائل مذهبی افزود: دیگر کسی ادعایی مبنی بر داشتن برنامه­ای ندارد؛ مارکسیسم که از بین رفته و اضمحلال لیبرال دموکراسی نیز معلوم است و تفکرات اومانیستی نابودی خود را رغم زده­اند و کسی نمی­تواند بگوید زندگی در غرب بهتر از زندگی در شرق است که امروزه مشکلات آنها قابل مشاهده است.

 

 

وی ابراز داشت: علت اینکه می­گوییم ممکن است ظهور نزدیک باشد و مژده تلقی می­کنیم به این دلیل است که هیچ علامتی در عرصه علم و اندیشه برای ادعایی تازه نمی­بینیم؛ بحران­هایی در اقتصاد، سیاست و بسیاری از مسائل دیگر ایجاد شده است.

 

 

حجت­الاسلام پناهیان با اشاره به آیه «إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِکُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها» اظهار داشت: دین، برنامه­ای برای زندگی است و اگر کسی خوب زندگی کرد، خدا به او پاداش و جایزه­ای می­دهد؛ خدا به بنده خود می­گوید «هَلْ جَزاءُ الْإِحْسانِ إِلاَّ الْإِحْسان»  بنده خود را شرمنده می­کند و می­گوید اینکه تو دینداری کرده­ای، به من احسان کرده­ای؛ علامه طباطبایی(ره) می­فرماید این سخن پروردگار مجاز نبوده و حقیقت است.

 

 

استاد حوزه و دانشگاه افزود: علامه طباطبایی(ره) می­فرماید و علت حساب­کردن خدا از این باب است که شما فرمان­های خدا را پذیرفته­اید و ایمان به خدا را اعلام کرده­اید و سبب گرایش دیگران به دین خدا و نجات یافتن بندگان پروردگار از گمراهی شده­اید و با زندگی درست خود، هم خود را نجات داده­اید و هم مقدمات نجات یافتن بندگان خدا را فراهم کرده و به دلیل اینکه خدا بندگانش را دوست دارد، به خدا احسان کرده­اید.

 

 

این کارشناس مسائل مذهبی گفت: تعریف عمیق­تر دین این است که برنامه­ای برای زندگی دنیوی و اخروی است و دین در همین دنیا برنامه زندگی اخروی­مان را طراحی کرده و می­گوید اصل حیات در آخرت است؛ هر کسی نمی­خواهد تمایلات خود را مدیریت کند، تابع هوای نفس است و اگر کسی تابع آن باشد، یا پیامبران را می­کشد و یا آنها را تکذیب می کند.

 

 

وی با اشاره به نامه حضرت علی(ع) نهج­البلاغه به مردم مصر تصریح کرد: متقین از مُترِفین بیشتر لذت می­برند؛ متقین درست مدیریت کرده و درست استفاده و لذت می­برند و مترفین در نهایت درست لذت نمی­برند؛ چرا که هر معصیتی در شهوت محفوف است و آخر معصیت، ناراحتی و پشیمانی خواهد بود.

 

 

حجت­الاسلام پناهیان با بیان اهمیت نماز شب و اطاعت از فرامین الهی ابراز داشت: می­توان برخی از مشکلات جسمی را با نوافل یومیه برطرف کرد؛ پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند نماز شب بخوان، سلامتی جسمی خود را پیدا خواهی کرد؛ برخی این سخنان را از رسول خدا(ص) قبول نکرده و پس از آنکه اندیشمندان خارجی بعد از مدتی تحقیق و پژوهش، همان سخنان پیامبر(ص) را می­گویند، آنها قبول می­کنند.

 

مبنای مبارزه با طاغوت مبارزه با هوای نفس است

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به عبارت دیانت ما عین سیاست ما است، گفت: همان­طور که انسان هوای نفس دارد که باید مبارزه کند، جامعه نیز هواپرستانی دارد که باید با آن­ها مبارزه کرد؛ برنامه­ای که برای مدیریت تمایلات از جانب دین آمده، این است که نباید به حرف­های بد دل خود گوش کرد.

 

  

این کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه مبنای مبارزه، مبارزه با هوای نفس است، خاطرنشان کرد: مبارزه در عرصه سیاسی و انقلابی­شدن یعنی مبارزه­کردن با طاغوت است و طاغوت همان کسی است که می­خواهد هوای نفس خود را بر انسان حاکم کند؛ کسی که به مبارزه با نفس خود می­پردازد، زیر بار هوای نفس دیگری و طاغوت نمی­رود و مبنای مبارزه با طاغوت، مبارزه با هوای نفس است؛ تمام سیاست، همین است که کسی در جامعه سوار کار باشد و هوای نفس نداشته باشد و مطیع امر مولای خود باشد.

 

 

وی با طرح سؤالی اظهار داشت: چرا اسم برنامه دین برای زندگی که خدا داده، بندگی است و چرا خدا در ارائه برنامه زندگی به ما، دستور می­دهد؟ پیامبران آمده­اند بگویند اَنِ اعبدوا الله واجتنبوا الطاغوت؛ برنامه­ای که خدا به انسان می­دهد، مخالفت با تمایلات بد است و اجتناب از طاغوت نیز همان است که انسان با هوای نفس خود و دیگران مخالفت کند.

 

 

حجت­الاسلام پناهیان گفت: مغز اصلی فرماندهی استکبار جهانی یعنی اسرائیل اگر قدرت داشت، پاسخ شلیک­های حزب­الله را می­داد که خودشان اعلام آتش­بس کردند؛ این که برخی اظهار می­کردند آمریکا قدرتمند است، دروغ می­گفتند و نفرین بر کسانی که بر این ملت دروغ می­گویند.

 

 

این استاد حوزه و دانشگاه درباره مذاکرت اخیر ایران اظهار داشت: اگر سیاسیون ما راه امام راحل را به طور دقیق طی کرده بودند، امروز 1+5 التماس می­کرد برای حل مشکلات خود با ایران، نه اینکه بر عکس باشد.

 

 

این کارشناس مسائل مذهبی افزود: اصل مذاکره 1+5 ننگین است؛ اگر سیاسیون ما نگاهشان را عوض کنند، امروز ما ابرقدرتیم، نه آمریکا؛ این را تمام دنیا می دانند و آنها ضعف­هایشان خیلی بیشتر از ما است؛ ما نباید آنها را قدرتمند به حساب بیاوریم.

 

 

نزول شاخص­های آمریکا و صعود شاخص­های ایران 

وی درباره نزول شاخص­های آمریکا در سال­های اخیر گفت: آمریکا قدرتمند نیست و با این همه امکانات، سی سال است که شاخصه­های این کشور رو به نزول و شاخصه­های ایران رو به صعود است و آمریکایی­ها بلد نیستند از امکاناتی که بسیاری از آنها را دزدی و غارت کرده­اند، استفاده کنند و ما با مشکلات موجود، از امکاناتمان بهتر استفاده کرده­ایم.

 

 

حجت­الاسلام پناهیان تصریح کرد: کسی را که در مملکتمان بر اساس هوای نفس می­خواست بر ما حکومت کند و با اینکه ایرانی بود، سرنگون کردیم؛ این قابل تصور نیست که یک مشت هواپرست بر ما تسلط پیدا کند و کسی که اهل مبارزه با هوای نفس خود است، زیر هوای نفس دیگران می­رود.

 

 

مبارزه با هوای نفس عین سیاست است

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به سخنی از امام خمینی(ره) ابراز داشت: امام راحل می­فرمود تمام اسلام، سیاست است و فلسفه مبارزه با هوای نفس را سیاست می­دانست؛ مبارزه با هوای نفس، عین سیاست است. طاغوت کلمه­ای بود که امام خمینی(ره) از ادبیات قرآنی استخراج کرد و به ادبیات سیاسی آورد.

 

 

این کارشناس مسائل مذهبی افزود: انسان­ها به محض اینکه می­خواهند تابع هوای نفس خود شوند، کم کم به ظلم­کردن به دیگران روی می­آورند و تا هنگامی که بنده خدا نباشند، دوست دارند دیگران را به بندگی خود بگیرند؛ نمی­شود که هم تظاهر بندگی کرد و هم اجتناب از طاغوت نکرد.

 

 

وی گفت: دین، سیاست است و می­گوید تابع هوای نفس خود و دیگری نباش که در صورتی تابع هوای نفس خود نباشی، تابع هوای نفس دیگری نخواهی بود.

 

 

ریشه فساد در گرایش­های سیاسی طاغوت گرا است

 

حجت­الاسلام پناهیان با اشاره به سخنی از امام خمینی(ره) تصریح کرد: بایستی مسأله هر ستاد امر به معروف و نهی از منکری در درجه اول، سیاست باشد؛ غلط خواهد کرد کسی که بیرقی از طاغوت را در جایی از این مملکت بلند کند و باید از ستادهای امر به معروف و نهی از منکر بترسد و غلط می­کند کسی از طاغوت را بر ما مسلط کند؛ ریشه فساد، در گرایش­های سیاسی طاغوت­گرا است و امام خمینی فرمودند سیاست اسلام بیشتر از معنویاتش است.

 

 

دشمنان به دنبال هرزگی جوانان

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به سخنی از نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: نتانیاهو در مصاحبه خود با بی بی سی درباره ایران می­گوید چرا جوانان ایرانی نمی­توانند موسیقی گوش کنند و نمی­توانند شلوار لی بپوشند و او می­فهمد که اگر جوانان هرزه شوند، برده او هستند؛ او سیاست و دیانتش یکی است و برخی از سیاسیون و فرهنگیون ما این را نمی­فهمند و او می­داند که هرزگی مساوی با بردگی خواهد بود و به دنبال به بردگی کشیدن ملت­ها است.

 

 

این کارشناس مسائل مذهبی خاطرنشان کرد: اگر کسی از هوای نفس دیگری تبعیت کرد، هیچ­کدام از خوبی­های او قبول نخواهد بود و بدی­های چنین کسی مضاعف می­شود؛ مردم فردا در تظاهراتشان نشان می­دهند که ما اجازه نخواهیم داد که هوای نفس طاغوتیان بر ما غلبه پیدا کند؛ کسی که اوج بحث هوای نفس را ببیند، اوج سیاست­ورزی را نیز خواهد دید.

 

 

وی درباره لیبرال ها ابراز داشت: لیبرال­ها در جریان انقلاب در سال­های 58 و 59 در صدر و حاکم بودند؛ پس چرا امام راحل ده مرتبه در ماه­های آخر حیات خود از لیبرال­ها صحبت کرده است؟ خطر لیبرال­ها را از این به بعد می­دیدند؛ لیبرال­ها عادت دارند منافقانه رفتار کنند. /822/پ200/ش

ارسال نظرات