لزوم بازنگری مسؤولان در سیاست خارجه/ ریشه فساد در گرایشهای سیاسی طاغوت گرا است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه امشب در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان تعریفی از زندگی خاطرنشان کرد: زندگی به معنای مدیریت تمایلات است؛ برای یک عارف زاهد عابد، یک انسان متوسط خوب و یک انسان بد، تعریف زندگی جز این نیست و همه، در حال مدیریت تمایلات هستند و کسی که از فهم و عقل خود استفاده کند، به این علت است که علاقهمند به رفتار کردن بر اساس عقل بوده و کسی که بر عقل بیاعتنایی کند، هوای نفسش بر او غلبه دارد.
این کارشناس مسائل مذهبی افزود: وقتی تمایلات را مدیریت میکنید، برخی را محدود میکنید و برخی را توسعه میدهید که بستگی به بعضی امور دارد که برای انسان اتفاق افتاده باشد.
وی به تعریف انسان پرداخت و گفت: انسان موجودی دارای چند نوع تمایل است و او دارای تمایلات متنوع بوده که هنگام زندگی مجبور است آنها را مدیریت کند.
نقطه کانونی حقیقت وجود انسان تمایلات او است
حجتالاسلام پناهیان درباره به کاربردن واژه حیوان ناطق ابراز داشت: حیوان ناطق تعریف دقیقی برای انسان نیست و برخی علما از مناظر دیگر به این تعریف نقص وارد کردهاند و این تعریف مشهوری است که بر سر زبانها افتاده است و نقطه کانونی حقیقت وجود انسان، تمایلات او است.
استاد حوزه و دانشگاه درباره عملکردن بر اساس تمایلات اظهار داشت: قابل تصور نیست که کسی بر اساس تمایلات عمل نمیکند؛ وقتی پزشک برای انسانی دارویی تلخ تجویز میکند، فرد به خاطر بهبودی بیماریاش مجبور است که دارو را مصرف کند و ما عامیانه میگوییم بر خلاف تمایلم داروی تلخ را مصرف کردم و در اصل، بر اساس تمایل برخورد کرده و استفاده کردهایم و تمایل به سلامتی است و انسان در این موقع مدیریت کرده که برای سلامتی خود دارو را مصرف کند.
این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به تعریف دین تصریح کرد: اگر تعریف دین را غیر از تعریف زندگی قرار دهیم، آغاز سکولاریزم است و در صورتی که تعریفی غیر از این قرار داده شود، همان میشود که آقای بازرگان که اولین عنصر اجرایی و سیاسی کشور بودند، به جایی رسید که به امام گفت با اسلام نمیتوان کشور را اداره کرد و امام راحل فرمودند شما به بنبست رسیدهای و این اندیشه وجود داشته، دارد و خواهد داشت و روز به روز این اندیشه در حال ضعیفشدن است و این اختلاف نظرها از تعریف دین بوده که به نحوی دین را تعریف میکنیم که به زندگی ارتباطی ندارد.
دین بهترین برنامه برای مدیریت تمایلات/ دین برنامهای برای بهتر زندگیکردن است
وی با بیان اینکه بهترین برنامه برای مدیریت تمایلات، دین است، خاطرنشان کرد: تعریف دین متناسب با تعریف زندگی و تعریف زندگی متناسب با تعریف انسان است؛ دین تمایلات را محدود نکرده و بیاعتنا نیست و برنامهای برای مدیریت تمایلات دارد و با چشمپوشی از مباحث قیامتی، حقانیت دین در همین دنیا قابل درک است و قیامت انگیزه مضاعف ایجاد میکند.
حجتالاسلام پناهیان با اشاره به اینکه دین برنامهای برای بهتر زندگیکردن است، گفت: معنای واقعی دین، زندگیکردن به خاطر پاداش قیامت نیست، بلکه حتی اگر قیامت نیز در کار نباشد، دین برای درست زندگیکردن است که بارها در قرآن و روایات مشاهده کردهایم.
استاد حوزه و دانشگاه به نزدیک بودن ظهور امام زمان(عج) اشاره و اظهار داشت: ظهور امام زمان(عج) هنگامی رخ میدهد که شخصی برنامهای نو، متقاعدکننده و جذاب برای اداره زندگی انسان نداشته باشد و هر کسی برنامهای داشته، آورده و بطلان برنامهاش به اثبات رسیده است و وقتی جهان در یک خلأ تئوریک قرار گرفت، حضرت مهدی(عج) ظهور خواهد کرد و در روایات آمده است که هنگامی امام زمان(عج) میآید که هیچ مدعی نباشد؛ شاید ظهور به همین نزدیکیها باشد، چرا که امروز آن خلأ تئوریک ایجاد شده است.
این کارشناس مسائل مذهبی افزود: دیگر کسی ادعایی مبنی بر داشتن برنامهای ندارد؛ مارکسیسم که از بین رفته و اضمحلال لیبرال دموکراسی نیز معلوم است و تفکرات اومانیستی نابودی خود را رغم زدهاند و کسی نمیتواند بگوید زندگی در غرب بهتر از زندگی در شرق است که امروزه مشکلات آنها قابل مشاهده است.
وی ابراز داشت: علت اینکه میگوییم ممکن است ظهور نزدیک باشد و مژده تلقی میکنیم به این دلیل است که هیچ علامتی در عرصه علم و اندیشه برای ادعایی تازه نمیبینیم؛ بحرانهایی در اقتصاد، سیاست و بسیاری از مسائل دیگر ایجاد شده است.
حجتالاسلام پناهیان با اشاره به آیه «إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِکُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها» اظهار داشت: دین، برنامهای برای زندگی است و اگر کسی خوب زندگی کرد، خدا به او پاداش و جایزهای میدهد؛ خدا به بنده خود میگوید «هَلْ جَزاءُ الْإِحْسانِ إِلاَّ الْإِحْسان» بنده خود را شرمنده میکند و میگوید اینکه تو دینداری کردهای، به من احسان کردهای؛ علامه طباطبایی(ره) میفرماید این سخن پروردگار مجاز نبوده و حقیقت است.
استاد حوزه و دانشگاه افزود: علامه طباطبایی(ره) میفرماید و علت حسابکردن خدا از این باب است که شما فرمانهای خدا را پذیرفتهاید و ایمان به خدا را اعلام کردهاید و سبب گرایش دیگران به دین خدا و نجات یافتن بندگان پروردگار از گمراهی شدهاید و با زندگی درست خود، هم خود را نجات دادهاید و هم مقدمات نجات یافتن بندگان خدا را فراهم کرده و به دلیل اینکه خدا بندگانش را دوست دارد، به خدا احسان کردهاید.
این کارشناس مسائل مذهبی گفت: تعریف عمیقتر دین این است که برنامهای برای زندگی دنیوی و اخروی است و دین در همین دنیا برنامه زندگی اخرویمان را طراحی کرده و میگوید اصل حیات در آخرت است؛ هر کسی نمیخواهد تمایلات خود را مدیریت کند، تابع هوای نفس است و اگر کسی تابع آن باشد، یا پیامبران را میکشد و یا آنها را تکذیب می کند.
وی با اشاره به نامه حضرت علی(ع) نهجالبلاغه به مردم مصر تصریح کرد: متقین از مُترِفین بیشتر لذت میبرند؛ متقین درست مدیریت کرده و درست استفاده و لذت میبرند و مترفین در نهایت درست لذت نمیبرند؛ چرا که هر معصیتی در شهوت محفوف است و آخر معصیت، ناراحتی و پشیمانی خواهد بود.
حجتالاسلام پناهیان با بیان اهمیت نماز شب و اطاعت از فرامین الهی ابراز داشت: میتوان برخی از مشکلات جسمی را با نوافل یومیه برطرف کرد؛ پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند نماز شب بخوان، سلامتی جسمی خود را پیدا خواهی کرد؛ برخی این سخنان را از رسول خدا(ص) قبول نکرده و پس از آنکه اندیشمندان خارجی بعد از مدتی تحقیق و پژوهش، همان سخنان پیامبر(ص) را میگویند، آنها قبول میکنند.
مبنای مبارزه با طاغوت مبارزه با هوای نفس است
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به عبارت دیانت ما عین سیاست ما است، گفت: همانطور که انسان هوای نفس دارد که باید مبارزه کند، جامعه نیز هواپرستانی دارد که باید با آنها مبارزه کرد؛ برنامهای که برای مدیریت تمایلات از جانب دین آمده، این است که نباید به حرفهای بد دل خود گوش کرد.
این کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه مبنای مبارزه، مبارزه با هوای نفس است، خاطرنشان کرد: مبارزه در عرصه سیاسی و انقلابیشدن یعنی مبارزهکردن با طاغوت است و طاغوت همان کسی است که میخواهد هوای نفس خود را بر انسان حاکم کند؛ کسی که به مبارزه با نفس خود میپردازد، زیر بار هوای نفس دیگری و طاغوت نمیرود و مبنای مبارزه با طاغوت، مبارزه با هوای نفس است؛ تمام سیاست، همین است که کسی در جامعه سوار کار باشد و هوای نفس نداشته باشد و مطیع امر مولای خود باشد.
وی با طرح سؤالی اظهار داشت: چرا اسم برنامه دین برای زندگی که خدا داده، بندگی است و چرا خدا در ارائه برنامه زندگی به ما، دستور میدهد؟ پیامبران آمدهاند بگویند اَنِ اعبدوا الله واجتنبوا الطاغوت؛ برنامهای که خدا به انسان میدهد، مخالفت با تمایلات بد است و اجتناب از طاغوت نیز همان است که انسان با هوای نفس خود و دیگران مخالفت کند.
حجتالاسلام پناهیان گفت: مغز اصلی فرماندهی استکبار جهانی یعنی اسرائیل اگر قدرت داشت، پاسخ شلیکهای حزبالله را میداد که خودشان اعلام آتشبس کردند؛ این که برخی اظهار میکردند آمریکا قدرتمند است، دروغ میگفتند و نفرین بر کسانی که بر این ملت دروغ میگویند.
این استاد حوزه و دانشگاه درباره مذاکرت اخیر ایران اظهار داشت: اگر سیاسیون ما راه امام راحل را به طور دقیق طی کرده بودند، امروز 1+5 التماس میکرد برای حل مشکلات خود با ایران، نه اینکه بر عکس باشد.
این کارشناس مسائل مذهبی افزود: اصل مذاکره 1+5 ننگین است؛ اگر سیاسیون ما نگاهشان را عوض کنند، امروز ما ابرقدرتیم، نه آمریکا؛ این را تمام دنیا می دانند و آنها ضعفهایشان خیلی بیشتر از ما است؛ ما نباید آنها را قدرتمند به حساب بیاوریم.
نزول شاخصهای آمریکا و صعود شاخصهای ایران
وی درباره نزول شاخصهای آمریکا در سالهای اخیر گفت: آمریکا قدرتمند نیست و با این همه امکانات، سی سال است که شاخصههای این کشور رو به نزول و شاخصههای ایران رو به صعود است و آمریکاییها بلد نیستند از امکاناتی که بسیاری از آنها را دزدی و غارت کردهاند، استفاده کنند و ما با مشکلات موجود، از امکاناتمان بهتر استفاده کردهایم.
حجتالاسلام پناهیان تصریح کرد: کسی را که در مملکتمان بر اساس هوای نفس میخواست بر ما حکومت کند و با اینکه ایرانی بود، سرنگون کردیم؛ این قابل تصور نیست که یک مشت هواپرست بر ما تسلط پیدا کند و کسی که اهل مبارزه با هوای نفس خود است، زیر هوای نفس دیگران میرود.
مبارزه با هوای نفس عین سیاست است
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به سخنی از امام خمینی(ره) ابراز داشت: امام راحل میفرمود تمام اسلام، سیاست است و فلسفه مبارزه با هوای نفس را سیاست میدانست؛ مبارزه با هوای نفس، عین سیاست است. طاغوت کلمهای بود که امام خمینی(ره) از ادبیات قرآنی استخراج کرد و به ادبیات سیاسی آورد.
این کارشناس مسائل مذهبی افزود: انسانها به محض اینکه میخواهند تابع هوای نفس خود شوند، کم کم به ظلمکردن به دیگران روی میآورند و تا هنگامی که بنده خدا نباشند، دوست دارند دیگران را به بندگی خود بگیرند؛ نمیشود که هم تظاهر بندگی کرد و هم اجتناب از طاغوت نکرد.
وی گفت: دین، سیاست است و میگوید تابع هوای نفس خود و دیگری نباش که در صورتی تابع هوای نفس خود نباشی، تابع هوای نفس دیگری نخواهی بود.
ریشه فساد در گرایشهای سیاسی طاغوت گرا است
حجتالاسلام پناهیان با اشاره به سخنی از امام خمینی(ره) تصریح کرد: بایستی مسأله هر ستاد امر به معروف و نهی از منکری در درجه اول، سیاست باشد؛ غلط خواهد کرد کسی که بیرقی از طاغوت را در جایی از این مملکت بلند کند و باید از ستادهای امر به معروف و نهی از منکر بترسد و غلط میکند کسی از طاغوت را بر ما مسلط کند؛ ریشه فساد، در گرایشهای سیاسی طاغوتگرا است و امام خمینی فرمودند سیاست اسلام بیشتر از معنویاتش است.
دشمنان به دنبال هرزگی جوانان
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به سخنی از نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: نتانیاهو در مصاحبه خود با بی بی سی درباره ایران میگوید چرا جوانان ایرانی نمیتوانند موسیقی گوش کنند و نمیتوانند شلوار لی بپوشند و او میفهمد که اگر جوانان هرزه شوند، برده او هستند؛ او سیاست و دیانتش یکی است و برخی از سیاسیون و فرهنگیون ما این را نمیفهمند و او میداند که هرزگی مساوی با بردگی خواهد بود و به دنبال به بردگی کشیدن ملتها است.
این کارشناس مسائل مذهبی خاطرنشان کرد: اگر کسی از هوای نفس دیگری تبعیت کرد، هیچکدام از خوبیهای او قبول نخواهد بود و بدیهای چنین کسی مضاعف میشود؛ مردم فردا در تظاهراتشان نشان میدهند که ما اجازه نخواهیم داد که هوای نفس طاغوتیان بر ما غلبه پیدا کند؛ کسی که اوج بحث هوای نفس را ببیند، اوج سیاستورزی را نیز خواهد دید.
وی درباره لیبرال ها ابراز داشت: لیبرالها در جریان انقلاب در سالهای 58 و 59 در صدر و حاکم بودند؛ پس چرا امام راحل ده مرتبه در ماههای آخر حیات خود از لیبرالها صحبت کرده است؟ خطر لیبرالها را از این به بعد میدیدند؛ لیبرالها عادت دارند منافقانه رفتار کنند. /822/پ200/ش