۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۵
کد خبر: ۲۴۶۷۱۵
به همت مؤسسه امیرالمومنین‌ کاشان؛

حفظ حکمت‌های نهج البلاغه آغاز شد

خبرگزاری رسا ـ مدیر عامل مؤسسه امیرالمومنین(ع) کاشان گفت: با اتمام حفظ خطبه ها، حفظ حکمت های نهج البلاغه به همت مؤسسه امیرالمومنین کاشان از امروز آغاز شد.
حجت الاسلام مجتبي حسن زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام حسن زاده مدیر عامل مؤسسه امیرالمومنین(ع)کاشان صبح امروز در حاشیه آغاز کلاس های حفظ حکمت های نهج البلاغه در نخستین مدرسه شبانه روزی حفظ یکساله قرآن و نهج البلاغه کشور در کاشان در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: رهپویان علوی این مدرسه، دوره اصلی حفظ خود را از 11 مرداد ماه امسال آغاز و تا 10مهر ماه امسال طی مدت50  روز حافظ کل نامه های نهج البلاغه شدند.

 

وی افزود: رهپویان علوی همچنین، حفظ خطبه های نهج البلاغه را از 13مهر ماه امسال آغاز و طی مدت 4 ماه همزمان با 22 بهمن امسال به پایان رسانیدند و هم اکنون مشغول به حفظ حکمت‌های نهج البلاغه شده اند.

 

مدیر عامل مؤسسه امیرالمومنین(ع) کاشان با اشاره به جزئیات برنامه روزانه طرح حفظ یکساله نهج البلاغه یادآورد: رهپویان علوی هر روز در نوبت صبح شش ساعت کلاس آموزشی شامل تحویل صفحات جدید، مرور 10 درس قبل از صفحات جدید و دوره اجزای گذشته را همراه با ترجمه و تفسیر در برنامه درسی خود دارند.

 

حجت الاسلام حسن زاده افزود: رهپویان علوی هر روز بعد از ظهر نیز استماع صفحات جدید، حفظ و مباحثه دارند که افزون بر برنامه روزانه، در طول هفته در کلاسهای اخلاق، امام شناسی و فصاحت، و برنامه های اردویی، فرهنگی و ورزشی نیز شرکت دارند.

 

به گفته وی، افزون بر منیره ناصریان حافظ کل قرآن و نهج البلاغه که مربیگری اصلی دوره را شامل حسن حفظ، آموزش ترجمه و مفاهیم و فصاحت را برعهده دارد، طاهره دوست مربی درس تفسیر، منصوره رجبی مربی کلاس امام شناسی وحجت الاسلام حسن زاده نیز درس اخلاق رهپویان علوی را برعهده دارند.

 

وی، ایجادتنوع دربرنامه مدرسه شبانه روزی را از ویژگی های این طرح اعلام کرد و در زمینه جزئیات برنامه های اردویی که تاکنون برای حافظان اجرا شده است گفت: سفر زیارتی به شهر مقدس قم و مسجد جمکران و بازدید از کتابخانه آیت الله مرعشی، اردوی زیارتی آستان مقدس هلال بن در شهرستان آران و بیدگل، بازدید از شهر تاریخی نوش آباد، اردوی زیارتی آقاعلی عباس در بادرود و... ازجمله برنامه های اردویی در نظر گرفته شده برای حافظان دانست که به صورت هفتگی و در برخی مراسم های ورزشی، عمومی، ادعیه و مناجات و... این مؤسسه نیز شرکت می کنند.

 

وی در ادامه با اشاره به این که مؤسسه امیرالمومنین کاشان نخستین مؤسسه ای است که در کشور حفظ یکساله هر دو کتاب قرآن و نهج البلاغه را همراه با ترجمه و تفسیر به صورت شبانه روزی و به صورت مجزا در خواهران و برادران برگزار می کند گفت: در تابستان امسال همزمان با شروع به کار سال تحفیظی جدید با علاقه مندان به حفظ دو کتاب قرآن و نهج البلاغه از 24 استان کشور در مدارس شبانه روزی حفظ یکساله قرآن و نهج البلاغه، جوانان استان های اصفهان، همدان، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمان و کهکیلویه و بویراحمد به ترتیب بیشترین آمارحضور نفرات دردوره آزمایشی را داشتند.

 

حجت الاسلام حسن زاده با اشاره به حفظ روزانه دو جزء از نهج البلاغه طی یک ماه دوره آموزشی در نیمه مردادماه امسال گفت: داوطلبان افزون بر حفظ روزانه دو جزء از نهج البلاغه در این دوره آزمایشی در کلاس های ترجمه و تفسیر، فصاحت، اخلاق و برنامه های اردویی و فرهنگی شرکت کردند و در پایان دوره آزمایشی از داوطلبان آزمون کتبی و شفاهی گرفته شد و داوطلبانی که حد نصاب نمره را کسب نمودند مجوز حضور در دوره یکساله حفظ یکساله نهج البلاغه به دست آورند.  

 

وی، اعطای گواهی نامه پایان دوره، تجلیل از نفرات برتر و استعدادهای درخشان دوره و اعطای کمک هزینه سفر حج عمره و عتبات عالیات به نفرات برگزیده دوره را از مزایای این طرح عنوان کرد.

 

مدیر عامل مؤسسه امیرالمومنین(ع)کاشان، با اشاره به هدف از تشکیل مدرسه شبانه روزی حفظ یکساله نهج البلاغه در کاشان گفت: در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و تأکید معظم له بر این که نهج البلاغه که ‹‹ امروز بیشتر از همیشه، ملت و جامعه اسلامی ما به نهج البلاغه نیازمند است›› و همچنین اظهار علاقه حافظان قرآن و علاقه مندان آشنایی به معارف اهل بیت به ویژه حضرت علی(ع) از سراسر کشور، موسسه امیرالمومنین کاشان، نخستین مدرسه شبانه روزی حفظ یکساله نهج البلاغه کشور را در کاشان که به شهر نهج البلاغه معرفی شده است را راه اندازی کرده است که انشاءالله امیدواریم سبب تحولی شگرف در عرصه ترویج نهج البلاغه در کشور شود.

 

لازم به ذکر است حکمت ها سومین بخش از نهج البلاغه، شامل 480 جمله کوتاه و بلند حکمت آمیز است که به کلمات قصار نیز معروف است، این بخش با کلماتی اندک ولی با محتوایی بسیار عمیق مانند شگفتی های روح آدمی، روش برخورد با خویشاوندان، روش یاری کردن مردم و... زیبایی خاصی به نهج البلاغه داده است که طولانی ترین آن حکمت 147 با موضوعات اقسام مردم، ارزش دانشمندان و... و کوتاه ترین آن حکمت187 با موضوع ضرورت یاد قیامت است.

 

شایان ذکراست، مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت امیرالمؤمنین(ع) کاشان؛ مجری طرح تخصصی حفظ، ترجمه و تفسیر قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجّادیه، فعالیت خود را از سال 1382 شروع که تاکنون مفتخر به تربیت 37 حافظ کل نهج البلاغه برای نخستین بار در جهان تشیع و کسب بیش از 40 مقام برتر کشوری در مسابقات سراسری نهج البلاغه شده است که شعار ‹‹کاشان شهرنهج البلاغه›› و انتخاب این مؤسسه به عنوان ‹‹ موسسه برگزیده و برتر کشور›› درحوزه آموزش نهج البلاغه در دومین آیین تکریم از خادمان نهج البلاغه گواه بر این عملکرد است، ضمن این که این مؤسسه موفق به تربیت بیش از 500 حافظ قسمت هایی از قرآن و نهج البلاغه، تحت پوشش قرار دادن بیش از 2500 عضو قرآنی و اجرای بیش از 20 نوع فعالیت متنوع قرآن، عترت و نهج البلاغه شده است./1307/ت302/ب4

ارسال نظرات