۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۲۴۶۹۲۸
رییس مجلس شورای اسلامی:

قیام 29 بهمن تبریز نشان از باور مردم این دیار به مرجعیت دینی است

خبرگزاری رسا ـ لاریجانی گفت: قیام شورانگیز 29 بهمن تبریز در حمایت از رهبری نهضت، برگ زرینی از غیرتمندی و پیشرویی آذربایجان و اعتقاد و باور مردم این دیار به مرجعیت دینی و اسلام است.
دکتر علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی امروز در پیامی به همایش ملی نقش آذربایجان در انقلاب اسلامی که در تالار وحدت دانشگاه تبریز در حال برگزاری است، اظهار داشت: قیام شجاعانه مردم تبریز که از 29 بهمن سال 56 تا 22 بهمن 57 ادامه یافت، موجب شکل گیری سلسله قیام های بعدی در سراسر ایران علیه رژیم طاغوت شد. همین قیام تاریخی با پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 به نهایت خویش نائل شد.

 

وی ادامه می دهد: مبارزات هدفمند و هماهنگ روحانیت آذربایجان در دوران ستمشاهی، حمله همزمان به مدرسه طالبیه تبریز و مدرسه فیضیه قم در سال 1342 و قیام شورانگیز 29 بهمن تبریز در حمایت از رهبری نهضت، همگی برگ های زرینی از غیرتمندی و پیشرویی آذربایجان و اعتقاد و باور مردم این دیار به مرجعیت دینی و اسلام است.

 

لاریجانی اضافه می کند: همانگونه که آذربایجان و تبریز به عنوان اولین پایتخت تشیع نقشی سرنوشت ساز در رسمیت یافتن و گسترش این هویت و در جریان مشروطه خواهی ملت ایران داشته است، در پیروزی انقلاب اسلامی نیز نقشی تاریخی و بی بدیل ایفا کرده که به حق از سوی رهبری، آذربایجان تعبیر به سر ایران شده است.

 

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی نه تنها ساختارهای موجود در ایران را بر هم زد که حتی دل های ایرانیان مومن و موحد را هم منقلب کرد، نوشته است: انقلاب اسلامی نهضتی بود که با اصل اساسی نه شرقی و نه غربی و با تاکید و باز تولید ارزش های نو، هنجارهای ایمانی و انقلابی و اسلامی را برای مردم به ارمغان آورد.

 

رییس مجلس شورای اسلامی در پیام خود با بیان اینکه همایش نقش آذربایجان در انقلاب اسلامی فرصت مغتنمی است تا با نگاهی عالمانه و دقیق، تاریخ نانوشته انقلاب در آذربایجان و نقش اقشار مختلف موثر در ان از جمله روحانیان، بازاریان و طیف های مختلف تبیین شود و تاریخ شفاهی انقلاب عظیم اسلامی پیش از آنکه به دست فراموشی سپرده شود، نگارش شده و با یک روش شناسی علمی عوامل ظهور و بروز این قدرت نرم و چگونگی تقویت و رشد آن برای آیندگان تدوین شود.

 

لاریجانی در پایان این پیام آورده است: یاد شهدای انقلاب اسلامی ایران و آذربایجان غیور و سرافراز به ویژه آیت الله شهید قاضی و شهید مدنی را گرامی داشته و از دست اندرکاران این همایش فاخر و ارزشمند قدردانی می کنم.

 

گفتنی است، همایش یکروزه نقش آذربایجان در انقلاب اسلامی صبح امروز در تالار وحدت دانشگاه تبریز آغاز به کار کرده است که نویت عصر همایش پانل های مختلف کارشناسی در دانشکده علوم اجتماعی و علوم انسانی دانشگاه تبریز با ارایه مقالات منتخب ادامه می یابد./935/د101/ب4

ارسال نظرات