۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۳
کد خبر: ۲۴۶۹۲۹

همایش ملی «نقش آذربایجان در انقلاب اسلامی» برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش ملی «نقش آذربایجان در انقلاب اسلامی» صبح امروز با پیام رییس مجلس شورای اسلامی در تالار وحدت دانشگاه تبریز آغاز به کار کرد.
قيام 29 بهمن تبريز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، محمدعلی پرغو دبیر علمی همایش «نقش آذربایجان در انقلاب اسلامی» صبح امروز در مراسم آغاز به کار همایش با بیان این‌که 170 عنوان چکیده مقالات به دبیرخانه ارسال شده است، اظهار داشت: از این تعداد مقاله 140 عنوان چکیده در مجموعه ای منتشر و در اختیار محققان حوزوی و دانشگاهی قرار گرفته است.

 


وی ادامه داد: در طول برگزاری همایش با انتخاب هیأت داوران 70 عنوان مقاله برگزیده شده که از میان آنها 20 عن
وان از سوی نویسندگان به صورت سخنرانی در پانل های مختلف ارایه می شود. امیدواریم در سال های آینده در تداوم برگزاری این همایش، کنگره ها و همایش های منطقه ای و بین المللی در تبریز برگزار شود.

 


پرغو یادآور شد: جایگاه آذربایجان در انقلاب اسلامی، نقش آذربایجان در تاثیر منطقه ای انقلاب اسلامی، تاریخ انقلاب اسلامی را نجات دهیم، نقش مطبوعات در فرهنگ سازی نهضت اسلامی، قیام 29 بهمن تبریز به روایت اسناد لانه جاسوسی آمریکا و فعالیت های مرکز اسناد انقلاب اسلامی در حوزه تاریخ انقلاب در آذربایجان از جمله موضوعات مقالات برگزیده است.

 


وی افزود: نقش بازار تبریز در قیام 15 خرداد 1342، جایگاه پژوهش های انقلاب اسلامی در مجلس نگاری آذربایجان در تاریخ معاصر، مبارزات شهید آیت الله قاضی به روایت اسناد ساواک، درنگی بر مبارزات میرزا فتاح شهیدی و نقش غیرت دینی در تحولات سیاسی آذربایجان از جمله دیگر محورهای موضوعی مقالات ارایه شده در این همایش است.

 


همچنین محمدرضا پورمحمدی، رییس دانشگاه تبریز نیز در این همایش با اشاره به اهمیت و جایگاه آذربایجان در طول تاریخ به جهت مبارزات ضد استعماری و ضد استبدادی، اظهار داشت: این منطقه از ایران همواره شاهد نهضت های آزادی بخش برای نجات ایران از یوغ ستم و استبداد بوده است.

 


وی افزود: نخستین قیامی که در تاریخ به نام مردم آذربایجان به ثبت رسیده است مربوط به قیام آتروپات علیه اسکندر مقدونی است که با مبارزه ای جانانه بخش اعظمی از آذربایجان را از زیر سلطه این امپراتوری خارج کرد، در تاریخ معاصر ایران نیز آذربایجان در نهضت مشروطه و همچنین انقلاب اسلامی نقش بسیار مهم و تعیین کننده ایفا کرده است.

 


پورمحمدی قیام 29 بهمن تبریز را خروشی موج آفرین در سراسر کشور علیه رژیم ستمشاهی دانست و خاطرنشان کرد: به یقین زمان‌شناسی و عمل در لحظه مردم تبریز در گرامیداشت چهلم شهدای 19 دی قم، توانست نخستین حلقه پیروزی انقلاب اسلامی ایران را به سراسر کشور متصل کند.

 


گفتنی است، همایش یک روزه «نقش آذربایجان در انقلاب اسلامی» امروز در دو نوبت صبح و عصر در پانل های مختلف کارشناسی در دانشکده علوم اجتماعی و علوم انسانی دانشگاه تبریز با ارایه مقالات منتخب ادامه می یابد./935/پ202/ب4

ارسال نظرات