اصناف و بازرگانان با دادن مالیات سهم امنیت کسب و کار خود را میپردازند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدجواد بهشتی، کارشناس دینی، در برنامه «تانیایش» شبکه پنج صدا و سیما، به پیامهای اقتصادی نامه امام علی(ع) به مالک اشتر اشاره کرد و گفت: حضرت علی(ع) در انتخاب مشاوران به مالک اشتر توصیه کردند «بخیلان، افراد ترسو و حریص را به عنوان مشاور انتخاب نکن زیرا بخیلان مانع احسان تو میشوند و همواره از احتمال کاهش بودجه سخن میگویند و افراد ترسو سبب ناتوانی تو در انجام کار میشوند و افراد حریص نیز باعث میشوند که اموالی را از راه ستم جمع کنی».
وی تأکید کرد: امیرمؤمنان علی(ع) در نامه 53 نهج البلاغه، دقت در گزینش کارکنان دولت، دادن حقوق کافی به آنها و نظارت و حسابرسی دقیق را به زمامداران سفارش میکنند.
حجت الاسلام بهشتی بودجه نیروهای مسلح در زمان امام علی(ع) را از محل مالیات دانست و اظهار داشت: بخشی از بودجه نیروهای مسلح صرف حراست و دفاع از حکومت اسلامی میشد و قسمت دیگری از آن به تأمین معیشت خانوادگی این نیروها اختصاص مییافت.
وی با اشاره به نقش مهم ایجاد امنیت نیروهای مسلح در کشور تصریح کرد: حضرت علی(ع) در فرازی از این نامه به مالک اشتر فرمودند «هرگز بودجهای را که در تقویت نیروهای مسلح صرف میکنی، سنگین و زیاد نشمار و به اتکای عنایتهای بزرگ، از تفقد و رسیدگی به نیازهای کوچک آنها غافل نشو.»
کارشناس دینی افزود: اگر امنیت در کشور نباشد تمام کارها مختل میشود و تجار و بازرگانان با پرداخت مالیات، سهم امنیت و فضای آرامی که برای کار و کسب آنها فراهم شده است، میپردازند.
وی قضاوت را کار پیچیدهای خواند و ابراز داشت: قاضی بیش از دیگران در معرض لغزش است، از این رو امام علی(ع) به مالک اشتر توصیه میکنند«در انتخاب قاضی دقت کن و آن قدر به قاضی حقوق بده که طمع نکند».
حجت الاسلام بهشتی اقامه حدود و پس گرفتن حقوق مظلوم و ناتوان را سبب اصلاح مردم و آبادی کشور دانست و افزود: حضرت علی(ع) در نامه 53 نهج البلاغه آیین نامه گزینش قاضی را به تفصیل ارائه کردند و فرمودند «برای مقام قضا فردی را انتخاب کن که در نزد خودت و مردم از نظر علم، بردباری، پارسایی و سخاوت از همه بالاتر باشد؛ از زیادی کار به تنگ نیاید؛ رد و ایرادهای مراجعان او را لجباز نکند؛ اگر اشتباه کرد بر آن اصرار نورزد؛ وقتی حق را شناخت، از بازگشت به حق دلگیر نشود؛ در فهم مسائل به تشخیص ابتدایی و نارسا قناعت نکند؛ در مورد شبهه بیشتر از همه احتیاط کند؛ به دلیلهای طرفین رسیدگی کند؛ از مراجعه شاکی به ستوه نیاید؛ با تعریف و چاپلوسی به خود نبالد؛ با اغراق و گزافهگویی تحریک نشود و به تبلیغات گوش ندهد؛ منصب قضا را به چنین فردی واگذار کن اما بدان قاضی که دارای این کمالات باشد بسیار کمیاب است».
وی آسیبهای رشوه را برشمرد و بیان داشت: حضرت علی(ع) در فرازی دیگری از این نامه به نظارت بر کار قاضیان و رسیدگی به وضع مالی آنها سفارش میکنند تا آنها به رشوه ثروتمندان محتاج نشوند زیرا رشوه به فرهنگ و اقتصاد کشور صدمه میزند و باعث بدبینی مردم به حکومت، علما، روحانیان و قاضیان میشود.
حجت الاسلام بهشتی تساهل و تسامح در قضاوت را از منظر اسلام مذموم دانست و تأکید کرد: طبق فرمایش پیامبر اکرم(ص) امتهای قبل از اسلام به تخلفات بدنه جامعه رسیدگی میکردند اما با ملاحظه دانه درشتها، افراد صاحب منصب و بانفوذ، تخلفات آنها را مسامحه میکردند که همین عامل سبب سقوط و هلاکت آنها شد و حضرت علی(ع) نیز در این باره فرمودند «دزدی از یک نفر نسبت به دزدی از یک ملت به مراتب مسؤولیت کمتری دارد».
وی اجرای عدل را فلسفه بعثت انبیا خواند و یادآور شد: خداوند در آیهای از قرآن میفرماید «ای کسانی که ایمان آوردهاید خدا را در نظر بگیرید و به عدل عمل کنید حتی اگر به ضرر خودتان، پدر و مادرتان و خویشاونداتان باشد».
این کارشناس دینی با اشاره به حکومت عدل امام علی(ع) گفت: حضرت علی(ع) فرمودند «من به گونهای بر شما حکومت کردم که بعد از چهار سال اکنون هیچ فقیری در جامعه نیست؛ آب آشامیدنی شما نیز سالم است و همه افراد خانه دار شدهاند و زمانی که دوره حکومت من به پایان رسید اگر وضع زندگیام از ابتدای ورود به حکومت متفاوت شده بود، بدانید که من از خائنین هستم».
وی در پایان ابراز داشت: اگر در انجام کارها تقوی الهی و خداباوری داشته باشیم و به توصیههای ائمه اطهار(ع) به همان مقداری که قادر هستیم عمل کنیم، مقدمات ظهور امام زمان(عج) را فراهم خواهیم ساخت./908/پ202/ف