۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۶
کد خبر: ۲۴۷۰۷۹
همزمان با ایام نوروز 94؛

طرح آرامش بهاری در امامزاده های شاخص خراسان شمالی برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی گفت: همزمان با ایام نوروز سال 94، طرح ملی آرامش بهاری در امامزاده های شاخص و بین راهی این استان برگزار می شود.
طرح آرامش بهاري

حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، از برگزاری طرح آرامش بهاری در امامزاده و بقاع متبرکه شاخص استان همزمان با تعطیلات نوروزی خبر داد و افزود: این طرح ملی از روزهای پایانی سال جاری آغاز شده و تا پانزدهم فروردین ماه سال آینده ادامه خواهد داشت.

 

وی اضافه کرد: هدف از اجرای این طرح عمل به رهنمون های رهبر معظم انقلاب مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب های فرهنگی، ایجاد آسایش برای زائران و مسافران نوروزی، بهره برداری معنوی از فضای امامزاده ها و بقاع متبرک، معرفی امامزادگان و ترویج فرهنگ وقف، فرهنگ‌سازی در زمینه‌های مختلف مذهبی و اجتماعی و ... است.

 

حجت الاسلام سهرابی با اشاره به این که تعطیلات نوروزی سال 94 در واقع پنجمین سال برگزاری طرح ملی آرامش بهاری در امامزاده های کشور محسوب می شود، افزود: در این طرح مردم مؤمن و معتقد با حضور در امامزاده ها و بقاع متبرک سال جدید خود را آغاز می کنند.

 

وی اضافه کرد: در قالب این طرح برنامه هایی از جمله برگزاری آیین لحظه تحویل سال و برنامه های ویژه نوروزی، برپایی خیمه های معرفت، امکان اسکان موقت زائران، برگزاری نمایشگاه های فرهنگی، مسابقات قرآنی، توزیع بسته‌های فرهنگی، اجرای سخنرانی، ارائه مشاوره‌های قرآنی، برگزاری ادعیه، نماز جماعت و ... با حضور روحانیان و مبلغان دینی پیش بینی شده است.

 

به گفته حجت الاسلام سهرابی به منظور برگزاری هر چه بهتر برنامه های پیش بینی شده در طرح آرامش بهاری همانند سال های گذشته روحانیان مبلغ از حوزه های علمیه قم و مشهد و نیز مدارس علمیه بومی استان خراسان شمالی به امامزاده ها و بقاع متبرک محل برگزاری طرح های آرامش بهاری اعزام خواهند شد.

 

وی با اشاره به برخی از امامزاده های محل اجرای طرح آرامش بهاری در شهرستان های مختلف استان خراسان شمالی، اظهار داشت: حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع)، برادر گرامی امام رضا(ع) و امامزاده سید اسماعیل(ع) باباامان در شهرستان بجنورد، امامزاده حمزه رضا(ع) و امامزاده غیبی(ع) در شهرستان شیروان، امامزاده جعفر(ع) روستای کوشکی در شهرستان اسفراین، امامزاده دلاور(ع) شهر آشخانه و امامزاده ابراهیم(ع) روستای انصار در شهرستان مانه و سملقان، امامزاده جعفر(ع) روستای سیاهدشت و امامزاده محمد(ع) روستای برگرد در شهرستان فاروج و امامزاده زین العابدین(ع) سنخواست و امامزاده فخر الدین(ع) ایور در شهرستان گرمه و جاجرم برخی از امامزاده های محل برگزاری این طرح در استان خراسان شمالی محسوب می شوند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی در ادامه با اشاره به این که به دلیل تقارن تعطیلات نوروزی 94 با ایام فاطمیه و شهادت دخت نبی مکرم اسلام امسال طرح آرامش بهاری با طرح سوگواره یاس نبوی شهادت حضرت فاطمه(س) ادغام شده است، اضافه کرد: به همین دلیل امسال نیز همانند سال گذشته طرح سوگواره یاس نبوی همزمان با آغاز ایام فاطمیه دوم در بقاع متبرکه خراسان شمالی و دیگر استان های کشور به صورت همزمان با طرح آرامش بهاری برگزار خواهد شد.

 

حجت الاسلام سهرابی تصریح کرد: به سبب این تقارن سعی می شود حرمت عزاداری شهادت حضرت فاطمه(س) در زمان برگزاری طرح آرامش بهاری در امامزاده ها و بقاع متبرک حفظ شود.

 

گفتنی است، در استان خراسان شمالی که در مسیر تردد زائران حرم علی بن موسی الرضا(ع) و گردشگران شمال کشور واقع شده، 154 امامزاده و بقعه متبرکه ثبت شده وجود دارد./9314/ت302/ب4

ارسال نظرات