۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۳
کد خبر: ۲۴۷۰۸۴
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران:

سید قطب آمریکا را نماد جاهیلت می‌داند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: امروز برخی از رادیکال‌ها از ادبیات جاهلی سید قطب سوءاستفاده می‌کنند تا نظریه‌های تکفیری را به او بچسبانند، اما او نماد جاهلیت امروز را آمریکا می‌داند.
فيرحي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام داوود فیرحی عضو هیات علمی دانشکده سیاسی دانشگاه تهران، شامگاه امروز در همایش علمی بررسی اندیشه‌های سیدقطب و هم‌چنین بررسی تحولات آخر جهان اسلام با محوریت (تمدن اسلامی، جریانات تکفیری و وحدت اسلامی) که در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: مفهوم جاهلیتی که سید قطب در آثار خود به کار برده به ادبیات نقد بسیار نزدیک است، او نماد جاهلیت امروز را آمریکا می‌داند.

 

وی افزود: امروز برخی از رادیکال‌ها از ادبیات جاهلی سید قطب سواستفاده می‌کنند تا نظریه‌های تکفیری را به او بچسبانند.

 

عضو هیات علمی دانشگاه تهران، عنوان کرد: او نه تنها دنیای غیر مسلمان بلکه حتی مسلمانان امروز را هم دنیای جاهلی حساب می کند، امروز دیگر بشر نمی‌تواند ادعا کند که جاهلیت به خاطر نبود علم است او با این دیدگاه دانشمندان را هم جاهل عنوان می‌کند.

 

حجت‌الاسلام فیرحی اظهار داشت: سید قطب جمله ای دارد که می‌گوید جاهلیت قرن بیستم وخیم ترین نوع جاهلیت است که ظاهر شده و چهره‌های متفاوتی به خود گرفته است.

 

وی افزود: او معتقد است که مسلمانان با جنبش اسلامی دوران ضعف را پشت سر گذاشتند او دوران خود را دوران آگاهی نامیده است اما نویسندگان تکفیری به جای توضیحی که سید درباره جاهلیت مسلمانان داده می‌گویند که سید قطب گفته تمام جوامع مسلمان کافر هستند در سال 1990 شیخ عبدالملک با سوء استفاده از تعبیر تکفیر سید قطب حکم به کفر بلاد عراق داد.

 

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: سید قطب می‌گوید حاکمیت جامعه یا الهی یا جاهلی است اگر الهی نباشد جاهلی است، تکفیری‌ها با سواستفاده و ایجاد دگر گونی در گفته‌های سید قطب درباره جاهلیت و شرک یک حکم عمومی درباره تکفیر غیر مسلمانها صادر می‌کنند تا بتونند هر اقدامی را که انجام می‌دهند به نوعی توجیه کنند.

 

حجت‌الاسلام فیرحی خاطرنشان کرد: در جهان اهل سنت اسلام گرایی سیاسی با تکیه بر تفسیر ادبیات سید عبورمی‌کند و رادیکالیزمی را تولید می‌کند که هر کس به سید توجه دارد متوجه به رادیگالی شدن می‌شود. /807/پ202/ب4

ارسال نظرات