۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۵
کد خبر: ۲۴۷۱۰۱
حجت‌الاسلام‌ وحید پور:

پرداخت خمس به فقرا به ‌صورت مستقیم تنها با اجازه مراجع ممکن است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس رسانه ملی بابیان این‌که پرداخت خمس و سایر وجوهات شرعی مال انسان را حلال کرده و برکت آن را افزایش می‌دهد، گفت: اگر کسی می‌خواهد خمس اموال خود را که سهم سادات و امام است به ‌صورت مستقیم به کسی بدهد باید اجازه امام و یا نماینده امام را داشته باشد.
حجت الاسلام وحيد پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ حسین وحید پور، شامگاه دیروز در برنامه زمزم معرفت در حرم حضرت فاطمه معصومه (س) بابیان این‌که پرداخت خمس و سایر وجوهات شرعی درآمد و مال انسان را حلال کرده و موجب برکت آن می‌شود، گفت: اگر کسی می‌خواهد خمس اموال خود را به دو بخش تقسیم می‌شود و قسمتی سهم امام و سهم سادات فقیر است را به‌طور مستقیم به کسی بده باید اجازه امام و یا نماینده امام را داشته باشد.

 

وی با اشاره به این‌که در احکام خمس مالی که از پدر به پسر و یا برعکس رسیده باشد و انسان مالی یا چیزی را از کسی هدیه گرفته باشد آن مال خمس ندارد و پرداخت کردن خمس آن لازم نیست.

 

سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه (س) با اشاره به این‌که خمس کفن اگر از درآمد طول سال تهیه‌شده باشد تنها در یک سال خمسی باید پرداخت شود، افزود: پرداخت خمس کفن حتی اگر برای مدت زیاد باقی بماند تنها با رسیدن سال اول خمسی فرد لازم است.

 

حجت‌الاسلام‌ وحید پور با بیان که انسان اضافه بر خمس باید در انجام سایر احکام و حدود الهی هم دقت کند، گفت: انسانی که غسل می‌کند باید در هنگام غسل شرایط لازم را انجام دهد و اگر در میان غسل بول یا مدفوعی از بدنش خارج شد در غسل جنابت لازم نیست غسل خود را از سر بگیرد و می‌تواند غسل را ادامه دهد ولی برای نماز با این غسل نیاز به وضو دارد.

 

وی افزود: متأسفانه امروز مردم وقتی بنا به دلایلی مهر از جلوی دستشان توسط بچه یا به هر دلیلی دیگری خارج می‌شود بلافاصله بر دست و انگشت شست خود سجده می‌کنند که این کار نماز را باطل می‌کند.

 

کارشناس رسانه ملی با بیان این‌که هرگاه مهر از دسترس خارج شد اگر اول وقت است انسان باید نماز خود را بشکند و مهر تهیه کند، گفت: اگر وقت تنگ است ابتدا باید کاغذ، سنگ و یا چیزی را که می‌توان بر آن نماز خواند را پیدا کند ولی اگر نتوانست آن موقع می‌تواند به دست خود نه به انگشت شست سجده کند.

 

حجت‌الاسلام‌ وحید پور با اشاره به این‌که گفتن اذان و اقامه در نماز مستحب مورد است، ادامه داد: گفتن اذان و اقامه در نماز ثواب زیادی دارد و اگر کسی قبل از این‌که به رکوع برود یادش آمد اذان و اقامه را نگفته می‌تواند نماز خود را بشکند و اذان و اقامه را بخواند.

 

وی با بیان این‌که انسان در مسافرت اگر قصد 10 روز کند نماز و روزه‌اش کامل است، اظهار کرد: اگر کسی برای تحصیل طبق فتوای رهبر معظم انقلاب بیش از 8 سال در یک مکان می‌خواهد اقامت کند حتی اگر در این مدت مکان را ترک کند مکان حکم وطن موقت او را داشته و نمازش کامل است ولی نظر مابقی مراجع در این زمینه متفاوت است چون تحصیل را شغل می‌دانند.

 

کارشناس رسانه ملی یادآور شد: انسان در نماز می‌تواند به ‌جای تسبیحات اربعه سوره حمد را بخواند اما اگر این کار را از روی سهو انجام داد و به‌جای تسبیحات اربعه سوره حمد را خواند نمازش باطل می‌شود و باید دوباره نماز بخواند./837/پ202/ف

ارسال نظرات