۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۵
کد خبر: ۲۴۷۱۰۷
رییس اداره اوقاف و امور خیریه فردوس:

یکی از راه‌های حفظ و حراست از موقوفات سنددار کردن آن‌ها است

خبرگزاری رسا ـ رییس اداره اوقاف و خیریه فردوس یکی از راه‌های حفظ و حراست از موقوفات را سنددار کردن آن‌ها دانست و گفت: شهرستان فردوس با سنددار کردن بیش از 80 درصد موقوفات این شهرستان رتبه حائز اهمیتی در سطح استان را دارد.
وقف وقف

حجت‌الاسلام‌والمسلمین جواد طلایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، گفت: امروزه مقوله وقف بهترین و مناسب‌ترین گزینه برای زندگی نامحدود انسان است چراکه اثرات و ثمرات آن حتی پس از حیات نیز جاری و به انسان باز می‌گردد.

 

وی وقف را شاهراهی برای رسیدن به خدا دانست و افزود: واقف شدن، کار سخت و دشواری نیست اگرچه تصوری که در اذهان مردم وجود دارد این است که برای واقف شدن باید از تمکن مالی بالایی برخوردار بود ولی انسان با خرید چند جلد کتاب و اهدای آن به مسجد محله نیز می‌تواند واقف باشد.

 

رییس اداره اوقاف و امور خیریه فردوس تصریح کرد: اجرای نیت واقف و توجه به زمان و مکان آن، سبب اعتماد مردم به مجموعه اوقاف و در نتیجه انجام وقف می‌شود.

 

وی وقف را یکی از بهترین مصادیقی دانست که سبب جاودانگی انسان می‌شود و آثار آن حتی پس از حیات وی جریان و تداوم دارد و خیر و برکات دینی، فرهنگی و اجتماعی زیادی نصیب واقف می‌شود.

 

حجت‌الاسلام طلایی تصریح کرد: بیشتر موقوفات شهرستان فردوس با نیت عزاداری برای امام حسین و ائمه اطهار (ع) انجام‌شده و این خود نشانه عشق و علاقه گذشتگان ما به ساحت مقدس ائمه معصوم(ع) بوده و در حال حاضر نیز هزینه بیش از 70 درصد مجالس عزاداری شهرستان فردوس از محل موقوفات مرتبط تأمین می‌شود که از ابتدای امسال نیز مبلغ 60 میلیون تومان دراین‌ارتباط هزینه شده است.

 

وی با بیان این‌که واقفان با توجه به نیازهای روز جامعه وقف کنند، گفت: واقفان باید به نیازهای روز جامعه توجه و وقف‌هایی را با نیات انجام امور قرآنی، درمان بیماران صعب‌العلاج، ترویج نماز، کمک به ازدواج جوانان، تهیه جهیزیه برای دختران بی‌بضاعت و نیز تولید علم و پژوهش انجام دهند.

 

رییس اداره اوقاف و امور خیریه فردوس با اشاره به این‌که گذشت زمان و عدم آگاهی از برخی موقوفات به‌ویژه در روستاها، کار شناسایی موقوفات را دشوار کرده است، ادامه داد: مردم دراین‌ارتباط باید با اوقاف همکاری و با اطلاع‌رسانی دقیق و به‌موقع زمینه احیا موقوفات را فراهم کنند.

 

وی ادامه داد: شهرستان فردوس دارای 646 موقوفه و 3 هزار و 462 رقبه و همچنین 53 نفر متولی برای موقوفات غیرمتصرفی است.

 

حجت‌الاسلام طلایی بزرگ‌ترین و پردرآمدترین موقوفه شهرستان فردوس را موقوفه امیرحسنخانی دانست و اظهار کرد: موقوفه حیاض شهر، مدرسه کاخک، مدرسه حبیبیه، مسجد جامع قدیم و چشمه آبگرم ازجمله موقوفات شهرستان فردوس با کاربری‌های مختلف مذهبی، فرهنگی، آموزشی، مسکونی و تجاری است.

 

وی افزود: حفظ موقوفات در قبال اسناد مالکیت آن است، ازاین‌رو سازمان اوقاف با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با اداره ثبت‌ اسناد مصمم شده تا اسناد مالکیت موقوفات و رقبات شهرستان فردوس را تهیه کند.

 

رییس اداره اوقاف و امور خیریه فردوس گفت: اخذ سند مالکیت باهدف تثبیت موقوفات و جلوگیری از تعرض به آن انجام می‌شود که با انعقاد تفاهم‌نامه مقرر شد تا پایان برنامه پنجم برای تمامی موقوفاتی که تاکنون اسناد مالکیت صادر نشده، سند مالکیت رقبات موقوفه صادر شود.

 

حجت‌الاسلام طلایی یکی از راه‌های حفظ و حراست از موقوفات را سنددار کردن آن‌ها دانست و گفت: شهرستان فردوس با سنددار کردن بیش از 80 درصد موقوفات این شهرستان رتبه حائز اهمیتی در سطح استان دارد.

 

وی یادآور شد: در صورت همت متولیان موقوفات غیرمتصرفی و هیأت‌امنای مساجد و بقاع متبرکه، تا پایان سال 1394 تمامی موقوفات این شهرستان دارای سند ثبتی می‌شوند تا از تعدی و تجاوز به موقوفات جلوگیری شود./968/ت302/ب4

ارسال نظرات