۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۳
کد خبر: ۲۴۷۲۳۸

چند خبر کوتاه از آذربایجان‌شرقی

خبرگزاری رسا ـ برگزاری مرحله دانشگاهی سی‌‎امین جشنواره ملی قرآن دانشجویان کشور در تبریز و انتشار کتاب تاریخ انقلاب اسلامی در جلفا از مهم‌ترین اخبار کوتاه آذربایجان‎‌شرقی است.
اخبار کوتاه فرهنگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، سعید کبیر، دبیر کانون قرآن و عترت(ع) دانشگاه تبریز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مرحله دانشگاهی سی‌‎امین جشنواره ملی قرآن دانشجویان کشور 4 و 5 اسفند سال‌ جاری، همزمان با دیگر دانشگاه‌های کشور در دانشگاه تبریز نیز برگزار می‌شود.

 


وی با بیان این‌که بخش کتبی این مسابقات روز چهارم اسفند در بخش‌های ترجمه و مفردات قرآنی، مفاهیم قرآنی، دیدگاه و سیره معصوما، آشنای با احادیث و ادعیه و  احکام برگزار خواهد شد، ادامه داد: بخش شفاهی نیز پنجم اسفند در بخش‌های تلاوت تحقیق، تلاوت ترتیل، حفظ، مداحی، اذان و دکلمه با حضور شرکت‌کنندگان برگزار می‌شود.

 


کبیر دیگر بخش‌های این جشنواره را در بخش هنری مشتمل بر خوشنویسی، نقاشی، عکس، تذهیب، معرق، طراحی پوستر قرآن و عترت، نماهنگ، فیلم کوتاه، پویانمایی و در بخش ادبی با زیرمجموعه شعر، داستان، نمایشنامه‌نویسی،  فیلمنامه نویسی و دربخش فناوری با قسم نرم‌‎افزار، وبلاگ‌نویسی و در بخش پ‍‍‍ژوهشی با زیرشاخه مقاله، نقد و بررسی کتاب، تلخیص کتاب عنوان کرد.

 


دبیر کانون قرآن و عترت(ع) دانشگاه تبریز با بیان این‌که زمان ثبت‌نام از 21 دی تا سوم اسفند ادامه دارد، خاطرنشان کرد: رتبه‌های برتر هر رشته ضمن دریافت لوح تقدیر و جوایز نقدی به مراحل منطقه‌ای و کشوری راه‌یافته و با دانشجویان سایر دانشگاه‌ها به رقابت می‌پردازند.

 


 کتاب تاریخ انقلاب اسلامی در جلفا رونمایی شد

 


بنابر این گزارش، در مراسم عصر شعر که به مناسبت دهه مبارک فجر در فرهنگسرای اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان جلفا برگزار گردید، از کتاب نفیس "تاریخ انقلاب اسلامی در جلفا" رونمایی شد.

 


در آیین رونمایی از این کتاب، حجت الاسلام انتظاری امام جمعه جلفا، این شهرستان را یکی از شهرهای پیشتاز در مبارزات انقلابی بر علیه رژیم شاهنشاهی برشمرد و اظهار داشت: شهر انقلابی جلفا به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و اهمیت ژئوپولتیکی به ویژه قرار گرفتن در مرز ایرن و جمهوری آذربایجان، در طول تاریخ به ویژه سیصد سال اخیر، در رویدادهای سیاسی کشورمان نقش تعیین کننده‌ای داشته و حوادث آن همواره سرنوشت‌ساز بوده است.

 


کتاب "تاریخ انقلاب اسلامی در جلفا" به قلم نویسنده‌ توانا مرضیه نوری نگارش شده که پیش از این نیز با تدوین رساله‌ "نقش نخبگان دینی و سیاسی تبریز در پیروزی انقلاب" کارنامه‌ درخشانی از خود در عرصه‌ تاریخ پژوهی معاصر به یادگار گذاشته است.

 


این کتاب در چهار فصل شامل؛ ریشه های تاریخی انقلاب اسلامی با توجه به جایگاه شهرستان، سهم شهرستان جلفا در رویدادهای انقلاب اسلامی، مهم ترین رویدادهای جلفا پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نقش شهرستان جلفا در دفاع مقدس، نقش بانوان جلفا در دفاع مقدس و نیز اسناد و تصاویر و وصیت نامه شهدای این شهرستان را شامل می باشد.

 


ترویج فرهنگ قرآنی موجب کاهش ناهنجاری های اجتماعی می شود

 


فریدون بابایی اقدم، رییس کمیسیون تحقیق و نظارت شورای اسلامی شهر تبریز گفت: ترویج فرهنگ قرانی در جامعه می تواند از بروز ناهنجاری های اجتماعی و مشکلات مختلف در جامعه جلوگیری کند.

 


وی افزود: برگزاری چنین مسابقاتی تاثیر بسزایی در افزایش فضای معنوی و قرانی شهر داشته و ضروری است تلاش کنیم این فضای قرآنی تداوم یابد و فقط به ایام برگزاری مسابقات بسنده نشود. تبریز شهر اولین هاست و باید مسؤولان در تمام حوزه ها به ویژه حو
زه قرآنی تلاش کنند تا این شهر پیشگام فعالیت های مختلف به ویژه فعالیت های قرانی در کشور باشد.

 


بابایی اقدم با اشاره به فعالیت های ارزنده اداره کل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان شرقی در برگزاری محافل قرانی و مسابقات قرآن کریم در تبریز، ادامه داد: شورای اسلامی شهر تبریز آماده همکاری و تعامل بیشتر برای تداوم فعالیت های قرآنی در سطح شهر است.

 


سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن 5 الی 11 اسفند ماه سال جاری در دو بخش خواهران و آقایان در تبریز برگزار می شود که مسابقات آقایان در مصلای اعظم تبریز و مسابقات بانوان در مجتمع فرهنگی پتروشیمی تبریز برگزار خواهد شد./935/پ203/ب4

ارسال نظرات