۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۱
کد خبر: ۲۴۷۲۳۹

انقلاب اسلامی الگویی برای همه آحاد بشری است که مرز نمی شناسد

خبرگزاری رسا ـ مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران گفت: جمهوری اسلامی زاییده انقلاب اسلامی است که در یک محدوده جغرافیایی واقع شده است اما انقلاب اسلامی الگویی برای همه آحاد بشری است که مرز نمی شناسد.
مدير دفتر مطالعات و تدوين تاريخ معاصر ايران

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای هماهنگی تبلیغات، عباس سلیمی نمین در جلسه مناظره خود با  الیاس حضرتی مدیرمسؤول روزنامه اعتماد که با موضوع انقلاب اسلامی پس از 36 سال، بیم ها و امیدها در آمفی تئاتر دانشگاه مفید قم برگزار شد، انقلاب اسلامی را بازگشت انسان در مسیر شان و منزلت خود ذکر کرد و افزود: زمانی که ملتی شان خود را می یابد به دنبال پیاده کردن یک الگو است و از این رو ملت در چارچوب انقلاب، آزادی و استقلال خود را بازیافتند و سپس اقدام به انتخاب یک الگو برای اداره خود کردند.

 

وی افزود: انقلاب براساس الگوگیری از اسلام، قرآن و سیره نبوی ایجاد شده است که در جهت ارتقای شان و منزلت انسانی گام بر می دارد و توانسته است در کمال ناباوری تحولی بزرگ را در ایران شکل دهد.

 

وی گفت: ظلم ستیزی، عدالت طلبی، دفاع از مظلوم، آزادی و استقلال جزء شاخص های انقلاب اسلامی است و هر زمانی مسوولان جمهوری اسلامی از آرمان های جمهوری اسلامی فاصله گرفته اند دچار نگرانی و تشویش شده ایم و نگرانی ها در این زمینه به حق است.

 

این فعال سیاسی ابراز داشت: هر چه از آرمان های انقلاب اسلامی فاصله بگیریم قطعا این امر می تواند در تخریب جمهوری اسلامی و پیدایش آفات در نظام نقشی جدی را ایفا کند و انقلاب اسلامی در حقیقت تحولی اساسی در بشریت بود که می تواند در لبنان، یمن و دیگر کشورها شرایطی متناسب با آن کشورها را داشته باشد.

 

وی با اشاره به اینکه نباید قانون را زاییده ذهن خود بدانیم و به همین دلیل به آن عمل نکنیم اظهار داشت: اکثر انقلاب ها در نسل اول خود زمین گیر شدند اما این آفت در درون جمهوری اسلامی وجود نداشت و نباید اسیر زیاده طلبی ها شویم که افرادی چون خود را موثر در شکل گیری نظام می دانستند خود را در ذیل قانون تعریف نکنند.

 

وی گفت: در 36 سال گذشته برخی نخبگان با ساختار قانونی درگیر شدند و زیاده طلبی هایی در آن ها بروز کرد که در مورد برخی توانستیم آن ها را مهار کنیم و برخی را از دست دادیم و نتوانستیم آن ها را در چارچوب جمهوری اسلامی حفظ کنیم.

سلیمی نمین اظهار داشت: امام(ره) در ارتباط با قوانین جمهوری اسلامی بسیار راسخ بود و همواره تاکید داشت که امروز نظام باید چارچوب قانونی خود را بیابد و کشور بر اساس سلایق خواص اداره نشود که این کار از روی بی اعتمادی نبود و بنیانگذار انقلاب بر اساس تجربیات تاریخی این طور می پسندیدند که کشور پس از انقلاب به سرعت قانون را حاکم کند تا از درون متلاشی نشود.

 

مدیردفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران در ادامه بیان داشت: در جمهوری اسلامی آفت هایی را داشته ایم و برخی جمهوریت را ظرفی می دیدند که سنخیتی با تاریخ اسلام ندارد و از این جهت جمهوریت را بر نمی تابیدند و در مقام تضعیف جمهوریت قرار می گرفتند و قائل بودند که در اسلام جمهوریت نداشته ایم.

 

وی ادامه داد: آفت دیگر که متوجه جمهوریت ما شد آن بود که برخی نخبگان تلاش کردند که جمهوریت را تبدیل به جمهوریت مادام العمر کنند از این رو به ظاهر آن توجه نداشته و می خواستند جمهوریت را در خود متوقف کنند.

 

وی افزود: تا حد زیادی از این آفت عبور کردیم و برخی مقاومت ها و نقش آفرینی ها به برخی خواص ما بر می گشت که به جمهوریت در ظاهر اعتقاد وجود داشت اما در عمل اعتقادی به جمهوریت شاهد نبودیم.

 

سلیمی نمین گفت: در مقاطعی برخی خواص ما که در شرایط عادی منویات خود را عنوان نمی کنند عنوان کردند که اعتقادی به جمهوریت نداشتند و اگر در برابر آن ها مقاومت نمی شد جمهوریت را از درون بی محتوا می ساختند.

 

وی بیان داشت: آفت های دیگر متوجه وجه اسلامیت نظام شد که تنگ نظری و تحجر در مورد تطبیق اسلام با ظرف مکان و زمان را شامل می شد و مقاومتی برای تطبیق اسلام با مقتضیات زمان از زمان امام راحل تا کنون داشته ایم و هنوز نیز برخی خواص در زمینه تطبیق اسلام با شرایط زمانی مقاومت هایی را نشان می دهند./1325/د102/ج

ارسال نظرات