رضایت حق تعالی بالاترین نعمت بهشتیان است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم حیدری، استاد حوزه و دانشگاه، امروز در سلسله نشست های تفسیر زیارت جامعه کبیره که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) در جمع اساتید و طلاب برگزار شد، گفت: همان گونه که توحید بر سه محور ذات، صفات و افعال است، شرک نیز بر سه محور ذات، صفات و افعال است.
وی با اشاره به آیه «إِنَّ اللّهَ لاَ یَغْفِرُ أَن یُشْرَکَ بِهِ وَیَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِکَ لِمَن یَشَاء وَمَن یُشْرِکْ بِاللّهِ فَقَدِ افْتَرَى إِثْمًا عَظِیمًا»، ابراز کرد: خداوند سبحان ممکن است هر گناهی را بدون توبه ببخشد، اما شرک را بدون توبه نمی آمرزد.
این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: خداوند هرگز شرک را نمی بخشد و پایین تر از آن را برای هرکس بخواهد و شایسته بداند می بخشد و آن کسی که برای خدا شریکی قرار دهد گناه بزرگی مرتکب شده است.
حیدری افزود: وقتی انسان گناه می کند برای خداوند شریک قائل شده است؛ چرا که به شیطان لبیک می گوید. امام صادق(ع) می فرماید: «سزاوار نیست مؤمن در مجلسی بنشیند که در آن معصیت خداوند می شود و او نمی تواند آن وضع را تغییر دهد.».
خداوند حق را یاری می کند؛ پیروزی از آن دین حق است
این استاد حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد گفت: آبه «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ» نشان از آن است که نبرد جانانه ای بین مسلمانان و دشمنان مسلمانان بر سر احیای دین الهی وجود دارد، اما خداوند حق را صد در صد یاری می کند و در نهایت پیروزی از آن دین حق است.
وی با اشاره به فراز «وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدا عَبْدُهُ الْمُنْتَجَبُ وَ رَسُولُهُ الْمُرْتَضَى ، و گواهى مى دهم که محمد بنده برگزیده،و فرستاده پسندیده اوست.»، ابراز کرد: این فراز اشاره لطیفی است به نردبان ترقی و تکامل انسان. انسان قابلیت رشد و ترقی را دارد؛ چرا که اگر این قابیلیت در او نیود، پیامبری ارسال نمی شد و این عمل الهی عبث بود.
این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: آیه «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ، قطعا براى شما در [رفتار] رسول خدا سرمشقى نیکوست،.» اشاره به این مطلب دارد که انسان قابلیت رشد و تکامل را دارد.
حیدری بابیان این که عبودیت، راه رسیدن انسان به کمال است، افزود: پیامبر اکرم(ص) از طریق عبودیت به مقام کمال رسیدند. ایشان برای تکامل بشر مأموریت داشتند و انسان ها برای رسیدن به تکامل می بایست راهی که ایشان طی کرده اند را طی کنند.
این استاد حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با بیان این که یکی از اسرار اسلام برای انتخاب نام نیک، اثر روانی نام است، گفت: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:«مَن ولدله أربعة أَولاَد لم یسمّ أَحدهم باسمی فَقد جفانی، کسی که چهار فرزند بیاورد و هیچ یک را به اسم من نامگذاری نکند، به من جفا کرده است».
وی یادآور شد: نام گذاری به اندازه ای مهم است که ائمه معصومین(ع) نام برخی افراد را تغییر می دادند. نام حضرت سلمان در گذشته روزبه، بوده است که وقتی ایشان مسلمان شدند، پیامبر اکرم(ص) نام سلمان را برای ایشان انتخاب کردند.
استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: امام صادق(ع) می فرمایند: «صادق ترین اسامی نام هایی است که حکایت ار عبودیت و بندگی خدا کند.»، نام هایی چون عبدالله و عبدالرحمن حکایت از عبودیت خداوند می کند.
حیدری با اشاره به این که پیامبر اکرم(ص) مرتضای حق تعالی هستند، افزود: کسی که به مقام رضا برسد، آن چه خداوند بدهد یا بگیرد برایش لذت بخش و رضایت آور است.
رضایت حق تعالی بالاترین نعمت است
این استاد حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با بیان این که رضایت خدا، بالاتر از تمام نعمات است، گفت: خداوند در سوره توبه بعد از شمردن نعمات، نعمت «رضوان من الله» را ذکر می کند که بالاترین نعمت است.
وی ابراز کرد: یک از القاب حضرت علی(ع) لقب مرتضی است و از آنجا که حضرت علی(ع) به منزله جان پیامبر اکرم(ص) هستند و همه ائمه اطهار(ع) نور واحد می باشند؛ بنابراین تمام ائمه معصومین(ع) مرتضی هستند.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فراز «وَ أَشْهَدُ أَنَّکُمُ الْأَئِمَّةُ الرَّاشِدُونَ، گواهی می دهم که شما امامان رشد یافته هستید.»، اظهار کرد: راشد صفت مشبهه است. رشد با هدایت متفاوت است. رشد به معنای به هدف رسیدن است و هدایت به معنای یافتن راه است.
حیدری با بیان این که رشد، به معنای کشف حقایق است، افزود: هدایت مقدمه رشد است و هدف حق تعالی از فرستادن پیامبران و ارسال کتب، رشد انسان است.
وی به تفاوت رشد و هدایت اشاره و ابراز کرد: شمر از یاران امام حسن(ع) بود و در مسیر هدایت قرار گرفت، اما به خاطر مسائل دنیایی از راه هدایت، برگشت و قاتل امام حسین(ع) شد.
این استاد حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با بیان این نکته که رشد یافتگان، مقامشان بالاتر از هدایت یافتگان است، ادامه داد: خداوند در سوره حجرات می فرماید: «... وَلَکِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الْإِیمَانَ وَ زَیَّنَهُ فِی قُلُوبِکُمْ وَکَرَّهَ إِلَیْکُمُ الْکُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْیَانَ أُولئِکَ هُمُ الرَّاشِدُونَ، ...ولیکن خدا به لطف خود مقام ایمان را محبوب شما گردانید و در دلها نیکویی را بیاراست و کفر و فسق معصیت را زشت و در نظرتان منفور ساخت کسانى که داراى این صفاتند هدایت یافتگانند».
وی با اشاره به این که حب و بغض تفضلی از سوی خداوند است، ابراز کرد: در روایتی از امام صادق(ع) سؤال شد که آیا حبّ و بغض از ایمان است؟ حضرت در پاسخ فرمود:«هَل الایمان اِلّا الحُبّ و البُغض، ایمان جز حبّ و بغض چیز دیگری نیست.».حب و بغض از نمعات الهی است که خداوند به هر کس بخواهد، می دهد./1309/پ202/ب5