۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۹
کد خبر: ۲۴۷۲۸۵
رییس مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران:

پرسش سید قطب درباره جریان تکفیری عمیق اما جواب او سطحی است

خبرگزاری رسا ـ رییس موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، گفت: پرسش سید قطب درباره جریان تکفیر پرسشی عمیق اما جواب او سطحی، کوتاه و عجولانه است.
سيد قطب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، موسی نجفی، رییس موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، شامگاه دوشنبه در همایش علمی بررسی اندیشه‌های سیدقطب و هم‌چنین بررسی تحولات آخر جهان اسلام با محوریت (تمدن اسلامی، جریانات تکفیری و وحدت اسلامی) که در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: سید قطب با تقسیم بندی جوامع به جاهلی و اسلامی معتقد است که جاهلیت امروز نه تنها به کاپیتالیسم غرب بلکه در دورن مسلمانها نیز نفوذ کرده است.

 

وی افزود: او می‌گوید ما امت مومنی هستیم که در جامعه جاهلی زندگی می‌کنیم و باید خود را در وضعیت جنگی با دولت ببنیم، سید شرایط جامعه خود را با حکومت پهلوی در ایران تطبیق می‌دهد.

 

رییس موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، عنوان کرد: دو قطبی کردن جامعه به توحیدی و جاهلی نقص جدی در جامعه اهل سنت است در حالی‌که جامعه شیعه بسیار جلوتر است جامعه شیعه در ایران سبک زندگی اسلامی را نه تنها در بعد سیاسی بلکه حتی در بعد نظامی نیز ترویج کرده است.

 

نجفی با اشاره به تاثیر سطحی تفکرات سید قطب، اظهار داشت: آنها در تفکرات انقلابی خود معمولا از تفکرات شبه مارکسیستی استفاده می‌کنند در حالی که در تفکرات متفکران و بزرگان انقلابی چون امام راحل و شهید مطهری چنین چیزی وجود ندارد، شیعه در بعد انقلابی شخصیت بزرگی چون امام حسین(ع) و در بعد تمدنی و آرمان‌خواهی شخصیتی چون حضرت مهدی(عج)  را دارد.

 

وی افزود: شیعه به مدد تکامل بیداری اسلامی توانست بدون دچار شدن به افراط و تفریط انقلابی شود.

 

رییس موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، گفت: در اندیشه‌های سید قطب مرز وجود ندارد اما در تفکرات امام مرز وجود دارد امام از اول ساختاری‌شکنی نمی‌کند به نظر می‌آید پرسش سید قطب درباره جریان تکفیر پرسشی عمیق اما جواب او سطحی، کوتاه و عجولانه است./807/پ202/ب4

ارسال نظرات