۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۱
کد خبر: ۲۴۷۳۰۷
رییس مجلس شورای اسلامی مطرح کرد؛

اقتصاد دانش بنیان ضامن پیشرفت پایدار در اقتصاد کشور

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس شورای اسلامی، گفت: اگر بخواهیم در اقتصاد پیشرفت پایدار و استقلال داشته باشیم باید اقتصاد ما دانش‌بنیان شده و از نظرات صاحب‌نظران استفاده شود، دولت نباید خود بسنده باشد باید در بخش‌های مختلف از دانشگاه استفاده کند ارتباط دانشگاه با اقتصاد کشور باید علاج شود.
دکتر علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، امروز پیش از ظهر در همایش کنگره ملی اقتصاد مقاومتی که در سالن‌ همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، گفت: بعد از انقلاب اصلاحات زیادی در زمینه اقتصاد انجام شد اما همچنان مشکلات زیادی وجود دارد.

 

وی افزود: در سیاست اقصاد مقاومتی بنابر این بود که رقابت‌ها کاهش یافته و بخش‌های دولتی به مردم واگذار شود یک بخش از مشکل ما در اقتصاد این است که در مقابل برخی از دسایس از مقاومت کافی برخوردار نیست.

 

رییس مجلس شورای اسلامی، در ادامه عنوان کرد: امام راحل در ابتدای انقلاب بر استقلال سیاسی و فرهنگی تاکید داشتند استقلال ما در بخش سیاسی و امنیت محقق شد و در حوزه استقلال فرهنگی نیز تقریبا محقق شد اما در حوزه اقتصاد مشکل همچنان باقی است.

 

 

لاریجانی، با اشاره به سیاست اقتصاد مقاومتی گفت: ممکن است در دنیای امروز مفاهیمی چون اقتصاد مقاومتی پیچیده باشد اما بی‌معنا نبوده و در راستای پایداری اقتصاد کشور است.

 

 

وی افزود: زمانی‌که ما در حوزه استقلال در حوزه امنیت صحبت می‌کنیم به این معنا نیست که با کشورهای دیگر رابطه خود را قطع کنیم بلکه منظور ما عدم دخالت سایرین در امنیت کشور ما است.

 

 

رییس مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: امروز ما مفهوم درست استقلال اقتصادی را نتوانستیم در کشور خود حاکم کنیم که تحریم‌ها نیشتری بود تا آسیب‌پذیری ما در زمینه اقتصاد خود را نشان دهد.

 

 

لاریجانی بیان داشت: اگر ما اقتصاد سالم برون‌زا و برون‌گرا نداشته باشیم باعث می‌شود که ما نتوانیم عدالت را برقرار کنیم، اگر ما به همان میزان که در استقلال سیاسی و فرهنگی توجه کرده به اقتصاد توجه نکنیم به همان میزان به استقلال سیاسی امنینی کشور صدمه می‌زند.

 

 

وی افزود: ما کشور را گران اداره می‌کنیم یعنی بهره وری به اندازه هزینه‌ها نیست در واقع کشور ما با وجود توانمندی‌های بالقوه فراوان نتوانسته اقتصاد خود را به نحو مطلوب تبدیل کند، در کشور در برخورد با مشکلات اقتصادی دوگانه برخورد می‌شود یعنی به جای رفع علت با معلول برخورد می‌شود.

 

 لاریجانی با اشاره به صادارات کشور ابراز کرد: صادرات برای این است که تولید ملی کشور افزایش یافته و محور رشد ملی در راستای تولید داخلی کشور باشد، در راستای مردمی کردن اقتصاد مشکل در قانون نیست بلکه در اجرای قانون است، زمانی که در حوزه اقتصاد رقابت نباشد فضای کسب و کار رونق نداشته و بیکاری به وجود می‌آید.

 

رییس مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: روح حاکم بر سیاست اقتصاد مقاومتی خیلی روشن است شاید بیشتر آنها قابل اجرا باشد اگر اراده‌ها و تحلیل‌ها یکی شده و رونق را بر محور تولید قرار دهیم.

 

 

وی افزود: اگر بخواهیم در اقتصاد پیشرفت پایدار و استقلال داشته باشیم باید اقتصاد ما دانش‌بنیان شده و از نظرات صاحب‌نظران استفاده شود، دولت نباید خود بسنده باشد باید در بخش‌های مختلف از دانشگاه استفاده کند ارتباط دانشگاه با اقتصاد کشور باید علاج شود.

 

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در هدفمندی‌ یارانه‌ها هنوز سهم تولید داده نشده است، عنوان کرد: در حوزه استقلال اقتصاد باید یک بازدارندگی داشته باشیم در حالی‌که در حوزه مناطق آزاد به جای‌اینکه صادرات افزایش یابد واردات افزایش یافته است این‌جا مشکل از قانون نیست بلکه مشکل در اجرا است.

 

لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: قرار بود از صندوق توسعه ملی در دولت کمتر استفاده شده و در تولید و تعاون در بخش خصوصی استفاده شود اما این قانون اجرایی نشد./807/پ201/ش

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظرات