۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۲۴۷۳۷۴

مقالات برگزیده همایش مجاهدان تبریز انتخاب شدند

خبرگزاری رسا ـ 28 مقاله از 68 مقاله ارسال شده به همایش یکصدمین سال درگذشت ستارخان سوم اسفندماه در تبریز ارایه می شود.
ستارخان و باقرخان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، علی اکبر صفی‌پور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این مقالات در محورهای جامعه شناسی قیام مجاهدان تبریز و آذربایجان در عصر مشروطه، پایگاه طبقاتی، خاستگاه اجتماعی و سازمان مجاهدان، نقش باورهای مذهبی در حرکت مجاهدان مقاومت تبریز، رابطه مجاهدان تبریز با دیگر کانون های مشروطه خواهی ایرانیان، مجاهدان و توده های فرودست و تاریخ نگاری مشروطه، حادثه پارک اتابک و فرجام مجاهدان آذربایجان به دبیرخانه این همایش ارسال شده است.

 

صفی‌پور خاطرنشان کرد: جنبه بین المللی فعالیت مجاهدان مقاومت تبریز (بازتاب آن درمطبوعات، دولت ها و محافل خارجی)، مقاومت تبریز و استقلال و تمامیت ارضی ایران، شخصیت، مدیریت نظامی و رهبری ستارخان در مقاومت تبریز و مجاهدان آذربایجان، ستارخان و ادبیات عصر مشروطه از دیگر محورهای مقالات ارسال شده است.

 

وی ادامه داد: مجاهدان به عنوان پدیده ای نوظهور در تاریخ ایران عصر قاجار، ترکیبی بودند از اقشار مختلف جامعه اعم از پیشه وران، فرودستان شهری، لوطیان، یاغیان، دکانداران و کارگران که برای نخستین بار به میدان سیاست و مبارزه علیه وضع آن زمان پای نهاده و به مانند بازوی اجرایی رهبران فکری و مذهبی انقلاب مشروطیت عمل کردند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی افزود: همایش ˈمجاهدان تبریز، ستارخان و انقلاب مشروطیت ایران تلاشی برای یک مطالعه جامعه شناختی و تاریخی از پایین و بازکاوی تاریخی نقش سیاسی، اجتماعی مجاهدان تبریز و ستارخان و تاثیر سیاسی، اجتماعی حرکت مجاهدان در عصر مشروطه است.

 

وی تصریح کرد: مجموعه مقالات این همایش که دربرگیرنده نوشته هایی درباره مجاهدان عصر مشروطه، مجاهدان دوره مقاومت تبریز، مجاهدان کرد، ارمنی، بختیاری، گیلانی، گرجی و روابط این مجاهدان با مجاهدان تبریز به عنوان کانون اصلی حرکت مجاهدان به چاپ خواهد رسید.

 

گفتنی است، همایش ملی بزرگداشت یکصدمین سال درگذشت ستارخان با محوریت مجاهدان تبریز، سوم اسفند ماه امسال ساعت 9 صبح در مجتمع فرهنگی هنری 29 بهمن تبریز برگزار می شود./935/پ202/ب4

ارسال نظرات