۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۰
کد خبر: ۲۴۷۴۶۷
امام جمعه موقت قزوین:

تعصب روی قومیت و نژاد از جنس تعصب شیطان است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت قزوین گفت: تعصب برخی افراد بر روی قومیت و نژاد خود و مسخره کردن قومیت‌ها از جنس تعصب شیطان و به پیروی از او است.
حجت الاسلام والمسلمين عابديني،امام جمعه موقت قزوين حجت الاسلام عبدالکريم عابديني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، امام جمعه موقت قزوین شب گذشته (29 بهمن ماه) در نشست تفسیر قرآن کریم امام زاده حلیمه خاتون به ارائه بحث پیرامون دشمن شناسی و بر شماری ویژگی های ابلیس به عنوان یکی از بزرگترین دشمنان انسان گفت: تکبر و غرور از نشانه ‌های شیطان و عامل سقوط وی بود.

 

امام جمعه موقت قزوین با اشاره به خطبه 192 نهج البلاغه ابراز داشت: امیرمومنان(ع) در این خطبه می‌فرماید حمد و سپاس مخصوص خداوندی است که لباس عزت و کبریایی شایسته اوست و خداوند این عظمت را تنها برای خود در نظر گرفته است و کسی از مخلوقات نباید به این حریم وارد شود.

 

وی در ادامه بیان داشت: جایگاه بزرگی و عظمت تنها اختصاص به خداوند دارد و کسانی که در این امر(یعنی کبریایی و جلالت) با خداوند منازعه کنند و خود را در آن شریک بدانند به لعنت خداوند گرفتار می‌شوند.

 

نماینده ولی فقیه در دانشگاه امام خمینی(ره) با اشاره به آیه 7 سوره منافقون یادآور شد: عزت تنها برای خداوند است و به واسطه بندگی خداوند این عزت به پیامبر و مومنان هم می‌رسد و مومنان با این نگاه توحیدی به عزت منشأ همه عزت‌ها را خداوند دانسته و به او تکیه دارند.

 

وی با تأکید بر این‌که کبریایی در خداوند یک صفت پسندیده و  در مخلوق یک خصلت مذموم است اظهار کرد: خداوند در حدیثی جلال و کبریایی را ردای مخصوص خود خوانده و وعده داده است که هر کس بخواهد در این موضوع با خداوند منازعه کند شکست خورده و خوار می‌شود؛ که نمونه آشکار تحقق این وعده الهی نابود شدن فرعون بود که ندای انا ربکم الاعلی سر داد.

 

استاد حوزه علمیه قزوین در ادامه خاطرنشان کرد: در عصر حاضر چه بسا افرادی هستند که با یافتن موفقیت و یا با رسیدن به موقعیت و مقامی از خود غافل و مغرور می‌شوند، باید مراقب خودمان باشیم تا در چنین رفتارهای خطرناکی گرفتار نشویم و باید حتی با دست یابی به موفقیت روز به روز متواضع تر شویم.

 

وی با اشاره به داستان سرپیچی شیطان از فرمان پروردگار برای سجده به آدم یادآور شد: غرور در تاریخ قربانیان بسیاری داده است که شیطان یکی از بزرگترین و زیانکاران مخلوقات به واسطه غرورش بود.

 

این مفسر قرآن کریم افزود: خداوند برای جدا شدن متواضعان از مستکبران دستور داد تا همه فرشته‌ها بر آدمی که مخلوق خداوند بود سجده کنند و همه به جز ابلیس بر آدم سجده کردند و دلیل ابلیس برای سجده نکردن و غرور و تعصبی بود که نسبت به آدم داشت.

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با اشاره به آیه 26 سوره فتح بیان داشت: کافران به پیروی از شیطان و به دلیل تعصبات جاهلی خود از پذیرفتن دعوت پیامبر به اسلام سر باز زده و حاضر نبودند از آداب و رسوم و خرافات آبا و اجداد جاهلیت خود دست بر دارند.

 

امام جمعه موقت قزوین با اشاره به بیانات زهرا رهنورد در حمایت از میرحسین موسوی که او را داماد لرستان خوانده بود خاطرنشان کرد: تعصب برخی افراد بر روی قومیت و نژاد خود و مسخره کردن قومیت‌ها از جنس تعصب شیطان و به پیروی از اوست که دلیل خود برای سجده نکردن به آدم را برتری و از جنس آتش بودن خود می‌دانست و برخی افراد نادان با جهالت خود بر این امر دامن می‌زنند.

 

وی در ادامه اضافه کرد: در عصر حاضر هم در کشور ما خیلی از آداب و رسوم‌ها وجود دارد که با دین مغایر است؛ ولی هنوز طرفدار دارد و دلیل این قبیل مسائل مانند نواختن شیپور و طبل در روز عاشوراو هنگام اذان ظهر و پریدن از روی آتش در چهارشنبه سوری و سبزه گره زدن در ایام عید این است که  بر روی برخی خرافات خود تعصب بی‌جا داریم.

 

استادیار دانشگاه امام خمینی(ره) قزوین با ابراز تاسف از وجود برخی آداب و رسوم و خرافات در جامعه ایران خرافات را به بت پرستی اعراب جاهلیت تشبیه و ابراز کرد: همانطور که برای اعراب جداشدن از رسوم جاهلی بسیار سخت بود، امروز برای برخی افراد ترک کردن بعضی از آداب ملی مانند رسومات خانوادگی که مانع ازدواج جوانان است و با دین و عقل مغایر است سخت است.

 

نماینده ولی فقیه در دانشگاه بین الملل با بیان این‌که شیطان پیشوای متکبران عالم  و امام آتش جهنم است اظهار کرد: امثال معاویه و فرعون پیشوای جهنم هسند و حتی در عصر کنونی نیز اوباما امام آتش است؛ چرا که این فرد سبب مرگ انسان‌های بسیاری در سراسر جهان بوده است.

 

وی در ادامه با اشاره به ماجرای اخیر کشته شدن سه دانشجوی مسلمان در آمریکا و سکوت غرب تصریح کرد: اوباما نه تنها خود بلکه پیروان و طرفداران خود را نیز به داخل آتش خواهد کشید؛ بنابراین ضروری است افرادی که اوباما را مودب و باهوش می‌دانند توبه کرده و دست از حمایت وی بردارند.

 

استاد حوزه قزوین در پایان با اشاره به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام(ص) گفت: هرکس که تکبر ورزد خداوند رشته ایمان را از گردن او باز کرده و دیگر جزء مومنان نخواهد بود و در حدیثی دیگر آمده است که اگر کسی ذره‌ای کبر در قلبش باشد هرگز به بهشت نخواهد رفت و نیز کسی که ذره ای ایمان در وجودش باشد داخل جهنم نمی‌شود./848/پ202/ب4

ارسال نظرات