۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۷
کد خبر: ۲۴۷۵۱۸
استاد حوزه علمیه:

طلاب در برابر زحمات گذشتگان مسؤول هستند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام مجاهدی گفت: قبل از انقلاب بسیاری از طلاب مورد شکنجه ساواک قرار می گرفتند و این آسایش فعلی که برای طلاب فراهم است از برکت تلاش های گذشتگان بوده که طلاب باید قدر آن ها را بدانند.
مدرسه محموديه کرمان 
مدرسه محموديه کرمان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام مجاهدی استاد اخلاق حوزه علمیه پیش از ظهر امروز در مدرسه علمیه محمودیه، گفت: بعد از زیارت جامعه کبیره در مفاتیح الجنان صلوات بر حجج طاهره نوشته شده و در آن صلواتی برای حضرت زهرا وارد شده است؛ جامع تر از این صلوات برای فاطمه زهرا وجود ندارد و بزرگان توصیه کرده اند اگر قبل از غذا این صلوات فرستاده شود غذا در بدن انسان نور می شود.

 

وی ادامه داد: تنها ذکر صلواتی دیدم که در آن افزون بر حضرت زهرا و فرزندانش بر مادر ایشان نیز درود فرستاده و در آن از خداوند ظهور منتقم حضرت زهرا را طلب می کنیم و هر طلبه باید سعی کند آن را به یاد سپارد تا همیشه بتواند به حضرت زهرا توسل کند که در این صورت زندگی او برکت می گیرد.

 

حجت الاسلام مجاهدی اظهار داشت: خداوند در قرآن دستور داده است که مواظب خود باشیم که اگر هدایت شدیم دیگران نمی توانند به ما ضربه بزنند؛ خودسازی این قدر مهم است که باید در تمام عمر برای انجام آن تلاش کنیم؛ آیت الله بهجت کل عمر خود را مشغول خودسازی کرد و وارد هیچ کاری نشد و به دلیل خودسازی عذر ایشان پذیرفته است.

 

وی اظهار داشت: امام خمینی در دوران جوانی خود در مسیر خمین با عده ای جوان همراه شد که تا آخر مسیر ایشان را مسخره کردند و متلک گفتند؛ امام می فرماید بعد از سفر در خود نگاه کردم دیدم که هیچ تأثیری در من نگذاشته است؛ این عظمت امام بزرگوار را می رساند که از راه خودسازی به این نقطه رسید.

 

این استاد حوزه علمیه گفت: انسان هایی که خودسازی کرده اند کار خود را تا بتوانند به دیگری واگذار نمی کنند که این یکی از دستورات اخلاقی بزرگان است؛ امام خمینی برای کارهای خود به خادم دستور نمی داد و تا حدی که می توانست خودش کارها را انجام می داد.

 

حجت الاسلام مجاهدی در ادامه فضایل امام خمینی، گفت: بنیان گذار جمهوری اسلامی سعی می کرد حتی به قدر کمی اسراف نکند بنابراین با کمترین آب وضو می گرفت؛ اگر جایی اسراف کردیم به مردم بدهکار بوده و مرتکب گناه کبیره هستیم که اگر ادا نکنیم در قیامت باید پاسخگو باشیم.

 

وی ادامه داد: امام خمینی افزون بر این که اهل علم بود اهل عمل بود و در انجام ریز و درشت کارها بسیار مقید بود؛ قبل از انقلاب امام خمینی به مجلس ترحیمی دعوت شده بود و تا دم مجلس هم آمد وقتی فهمید که باید بر روی کفش های مردم پا بگذارد تا وارد مجلس شود، برگشت و به آن مجلس وارد نشد.

 

این شاگرد آیت الله سعادت پرور اظهار داشت: در دوران طلبگی خود هیچ نمازی را مثل نماز آیت الله بهجت ندیدم که خالصانه و صادقانه گریه می کرد و وقتی در نماز گریه می کرد همه مأمومین با او گریه می کردند؛ طلبه ها باید در پیشگاه خداوند التماس کنند و گریه کنند و تلاش کنند حق کسی را ضایع نکنند.

 

وی با اشاره به زندگی زاهدانه علمای شیعه، اظهار داشت: طلبه باید زاهد باشد و دنبال مادیات نروند؛ روزی شخصی به طلاب و اساتید نفری یک تومان می داد که وقتی یک تومان را به شیخ انصاری دادند وی گفت که به دو ریال بیشتر نیاز ندارم و هر چه اصرار کردند ایشان قبول نکردند و گفتند که خدای امروز خدای فردا هم هست پس لازم نیست که برای روزهای آینده پول نگه دارم.

 

حجت الاسلام مجاهدی گفت: طلاب فعلی در مقابل زحمات گذشتگان و این امکانات و موقعیت فعلی مسؤول هستند؛ پیش از انقلاب طلاب مورد شکنجه شدید نیروهای ساواک قرار می گرفتند و هر لحظه ممکن بود نیروهای ساواک در مدرسه حاضر شوند و آسایش طلاب را قطع کنند؛ طلاب امروز باید قدر امکاناتی که با زحمات علما به وجود آمده اند بدانند./9704/پ202/ب4

ارسال نظرات