۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۴
کد خبر: ۲۴۷۶۸۶
معاون بین الملل حوزه تبیین کرد؛

ضرورت تبلیغ برای عموم مسلمین جهان در راستای ایجاد وحدت

خبرگزاری رسا ـ رایزن سابق فرهنگی ایران در مصر بابیان این‌که امروزه چند تعریف غلط از معنای واقعی وحدت در برخی از اذهان به‌اشتباه گنجانده‌شده است، گفت: دینی که وحدت در بین ادیان الهی و آسمانی را واجب می شمارد نسبت به وحدت در بین امت خود بی‌شک اوجب واجبات می‌داند.
حجت الاسلام زماني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدحسن زمانی، معاون بین الملل حوزه های علمیه در جمع طلاب و روحانیون حاضر در چهاردهمین نشست تخصصی با موضوع مبانی وحدت اسلامی و تقریب مذاهب اسلامی که در محل مسجد مرکز فقهی ائمه اطهار برگزار شد بابیان این‌که دین مبین اسلام با سایر ادیان الهی یک تفاوت عمده و بزرگی دارد که خداوند متعال آن را فقط در این دین آسمانی قرار داده است، اظهار کرد: این در واقع یک رسالت برای این دین مبین و آزادی‌بخش است که فقط در سه کلمه خلاصه می‌شود که عبارت‌اند از جهانی‌شدن اسلام.

 

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین زمانی با اشاره به این‌که جهانی‌شدن اسلام در حقیقت رسالت روحانیت است، گفت: این ویژگی منحصر به‌ فرد موجب مترتب شدن رسالت بدون تردید روحانیت شیعه است که این معارف را در این کره خاکی منتشر کنند.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌ که این موضوع و رسالت روحانیت شیعه چهار گروه مخاطبی مختلف دارد، عنوان کرد: در دنیا ما بیش از 300 میلیون شیعه در کشورهای اسلامی دیگر داریم که البته با 80 میلیون نفر شیعه‌ای که در ایران زندگی می‌کنند این تعداد به 400 میلیون نفر شیعه می‌رسد.

 

وی افزود: این 300 میلیون نفر شیعه چشم امید آنان به خروجی‌های علمی حوزه علمیه قم است بنابراین این تعداد قابل‌توجه شیعه نیاز به معارف اهل‌بیت برای یادگیری نیاز به مبلغین قوی و مسلط دارند.

 

معاون بین الملل حوزه های علمیه بابیان این‌که در کل دنیا طبق آخرین آمار ارائه‌شده از سوی سازمان‌های جهانی 1 میلیارد و 650 میلیون نفر مسلمان در پهنه گیتی به دین مبین اسلام مشرف شده‌اند، گفت: وقتی‌که این آمار را  با آمار و سهم مذهب شیعه از این تعداد موردبررسی قرار می‌دهیم به این نتیجه می‌رسیم که توده بزرگی از مسلمین جهان نیاز به معارف قران و نبی مکرم اسلام دارند که این گروه دوم از مخاطبین مبلغین ما می‌باشند که باید طلاب علوم دینی به آموزش معارف قرآن و نبی مکرم اسلام به این گروه نیز اهتمام ورزند.

 

وی ادامه داد: گروه سوم از مخاطبین تبلیغی ما پیروان ادیان آسمانی همچون مسیحیان و یهودیان و غیره می‌باشند بنابراین مطالعه و آموزش احکام صحیح این ادیان از منظر اسلام نیز از اهمیت  بالایی برخوردار است.

 

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین زمانی با اشاره به چهارمین گروه مخاطبان تبلیغی مبلغان بین‌المللی حوزه علمیه توجه به این گروه را از سوی این مبلغین لازم دانست و گفت: این گروه پیروان ادیان زمینی هستند که باید به روش‌های معرفی معارف اهل‌بیت به این گروه در کارگروهی تخصصی موردبحث و بررسی قرار گیرد.

 

وی ادامه داد: ما در دین مبین اسلام معتقدیم که خالق بشر از خود او راه سعادت و رستگاری بشر را بیشتر از خود وی می‌دانند بنابراین لازم است این معارف به‌طور صحیح و دقیق به هر چهار گروه برسد تا  او در انتخاب مسیر زندگی خود مختار باشد.

 

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین زمانی بابیان این‌که ایران اسلامی در میان 57 کشور اسلامی تنها کشور اسلامی است که قانون‌های آن برمدار اسلام مورد تصویب و به اجرا می‌رسد، اظهار کرد: امام راحل این نوید و هدیه بزرگ الهی را به مسلمانان جهان و ایران را دادند که با این قوانین از کل بشریت ازهرجهتی سبقت خواهیم گرفت.

 

وی افزود: ایران اسلامی در آخرین بررسی صورت گرفته اولین کشور پیشرو در مباحث علم روز بوده و سرعت پیشرفت ایران از همه کشورها بالاتر بوده است.

 

استاد حوزه‌های علمیه بابیان این‌که مدعی‌ترین کشور اسلامی در سطح دنیا عربستان است که در اجرای اسلام عقب‌مانده‌ترین کشور است، گفت: کشوری که این‌همه ادعای اسلامی بودن دارد اصلاً هیچ قانونی ندارد و اصلاً مجلس برای تصویب قانون ندارد و سیستم تعریف و اجرای قانون در این کشور به‌اصطلاح اسلامی، وجود ندارد.

 

وی بابیان این‌که این باور در کشورهای اسلامی وجود ندارد که قوانین اسلامی در پیشبرد اهداف آن کشور در جهان امروز می‌تواند مؤثر باشد، افزود: ما خطاب به کشورهای اسلامی نمی‌گوییم که شما قوانین خود را برمدار اعتقادات ما و همچون ایران طراحی کنید بلکه برمدار قرآن و سیره نبی مکرم اسلام این استخراج را باید انجام داد که آنان به این موضوع هیچ اعتقادی ندارند.

 

معاون بین الملل حوزه های علمیه بابیان این‌که در کشورهایی که خیزش‌های اسلامی صورت گرفته است هنوز برخی از آنان نگران بعد از خیزش هستند، ادامه داد: علمای بزرگ جهان اسلام در کشورهایی همچون مصر اعتقادی به پاسخگویی دین در قاعده حکومت ندارند بنابراین این بیداری اسلامی خیلی دیرتر از حالت استاندارد است.

 

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین زمانی با اشاره به این‌که امروزه چند تعریف غلط از معنای واقعی وحدت در برخی از اذهان به‌اشتباه گنجانده‌شده است که دشمنان اسلام از آن بسیار بهره‌برداری کرده‌اند، گفت: تعریف واقعی وحدت امروز عبارت است از التزام 100 درصدی پیروان مذاهب اسلامی به مذهب خود و همزیستی مسالمت‌آمیز برمدار قرآن کریم و سیره نبی اکرم و ائمه اطهار علیهم الاسلام.

 

وی افزود برای این‌که ما بحث وحدت را به‌عنوان یک اصل در امت اسلامی معرفی کنیم باید مبانی دینی و اسلامی آن را به جهان اسلام معرفی کنیم که این امر بسیار مهم و حیاتی است.

 

استاد حوزه علمیه به بیان این‌که اولین و مهم‌ترین مبنای اسلامی وحدت کفایت اظهار شهادتین است، اظهار کرد: اگر تمام امت اسلام در سطح کره زمین فقط به همین یک اصل معتقد بودند امروز ما هیچ مشکلی در جهان اسلام نداشتیم بنابراین پیامبر اکرم(ص) به مردم در ابتدای تبلیغش فرمودند بگویید خداوند یکی است تا رستگار شوید.

 

وی افزود: خداوند در قران کریم می‌فرماید ای پیامبر ما برخی از بادیه‌نشین‌ها که سوادی ندارند و از روی بی‌اطلاعی گفتند امنا به آنان بگو اسلام آوردید و به آنان بگو که هنوز ایمان در قلب شما رسوخ نکرده است ما از آنان می‌پذیریم.

 

استاد حوزه علمیه بابیان این‌که این جریان‌های تکفیری چگونه این آیات را در قران نمی‌بینند که همه را کافر به‌حساب می‌آورند، عنوان کرد: این آیه خیلی مهم است که خداوند می‌فرماید خداوند اظهار شهادتین را به‌عنوان اسلام می‌پذیرد حتی آنان که ایمان در قلب آنان رسوخ نکرده است.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زمانی بابیان این‌که حتی خداوند در قران کریم احترام و حفظ وحدت نسبت به ادیان الهی را واجب دانسته است، اظهار کرد: در دینی که وحدت در بین ادیان الهی و آسمانی را واجب می‌داند نسبت به وحدت در بین امت خود بی‌شک اوجب واجبات می‌داند./837/201/ش

ارسال نظرات