۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۱
کد خبر: ۲۴۷۷۱۲
استاد حوزه علمیه بابل:

کمرنگ شدن صله رحم زینده جامعه اسلامی نیست

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه بابل با بیان این که برای یک جامعه شیعی و اسلامی شایسته نیست که افراد آن جامعه به جای ارتباط خود و مناسب با یکدیگر به دلیل غرق شدن در مادیات و امور دیگر، ارتباط کمتری با هم داشته باشند، گفت: قطع ارتباط با خویشاوندان هم نوعی پیمان شکنی با خدای سبحان به شمار می آید.
خانواده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام محمد پوررمضان، استاد حوزه علمیه بابل امروز در نشست سبک زندگی اسلامی در مسجد پاشا امیر بندپی شرقی بابل پیرامون تعامل انسان با همنوعان از دیدگاه اسلام پرداخت و تصریح کرد: متأسفانه هر روز شاهد آن هستیم که میزان مراجعات مردم به دادگاه ها بیشتر می شود و این مسأله از عدم تعامل صحیح بین انسان ها در جامعه ما نشأت می گیرد.

 

وی به دیدگاه های اسلام برای تعامل صحیح میان انسان ها پرداخت و افزود: آشنایی با مفاهیم اسلام در خصوص سبک زندگی اجتماعی و به کار بستن آن در زندگی موجب تقلیل بسیاری از مشکلات امروز و ناسازگاری ها می شود.

 

مسؤول شورای فرهنگ عمومی بندپی شرقی بابل با اشاره به تاکید اسلام بر داشتن پیوندی مستحکم با خویشان به خصوص پدر و مادر تصریح کرد: پیوند با خویشاوندان و نیکی به آنان به ویژه پدرو مادر، از راه های مهم رشد و تکامل و تقرب به خدای سبحان است که پس از ایمان به خدا از با فضیلت ترین اعمال دینی به شمار می آید.

 

وی ادامه داد: این پیوند چنان مهم است که به اجماع عالمان شیعه بر پایه ادله سه گانه کتاب، سنت و عقل از واجبات مهم دینی شمرده شده و برای دستیابی به آن، سفر یک ساله نیز توصیه شده است.

 

حجت الاسلام پور رمضان با بیان این که قطع ارتباط با خویشاوندان هم نوعی پیمان شکنی با خدای سبحان به شمار می آید، خاطرنشان کرد: قطع رحم آن چنان نزد خدا منفور است که از همراهی با قاطع رحم نهی شده و خدای سبحان در سه  آیه 27سوره بقره، آیه 27سوره رعد و آیات 22 و 23 سوره محمد این انسان را لعن و نفرین کرده است.

 

وی افزود: بر اساس روایتی در جلد پنجم کتاب شریف کافی بوی بهشت که از مسافت هزار ساله به مشام می رسد به مشام قاطع رحم نخواهد رسید.

 

استاد حوزه علمیه بابل با تاکید بر اهمیت صله رحم اذعان کرد: در همه روایات از ائمه اطهار(ع) بر لزوم ارتباط میان خویشان و اطلاع از احوال آنها تاکید شده است که بر اساس حدیثی از امام رضا(ع) کسی که صله رحم انجام ندهد تقوای الهی را هم به جا نیاورده است  و کسی که از پدر و مادر خود سپاسگذاری نکند شکر خدا را به جای نیاورده است.

 

وی ادامه داد: برای یک جامعه شیعی و اسلامی شایسته نیست که افراد آن جامعه به جای ارتباط خود و مناسب با یکدیگر به دلیل غرق شدن در مادیات و امور دیگر، ارتباط کمتری با هم داشته باشند.

 

حجت الاسلام پور رمضان به برخی آثار صله ارحام از دیدگاه اسلام اشاره کرد و گفت: وسعت روزی، فزونی و برکت عمر، دوستی خداوند و بهشت از وعده های خداوند برای فردی است که صله ارحام انجام دهد.

 

وی تاکید کرد: با توجه به مشکلات پدید آمده ناشی از زندگی ماشینی و مدرن امروز، صله رحم و پیوند عاطفی و معنوی با خویشان بیش از پیش ضروری است./1313/پ202/ب1

ارسال نظرات