رسانههای غربی بیغیرتی را در میان جوانان ما ترویج میکنند/ عدم توجه به نیاز عاطفی جوانان آنان را به استفاده از فضای مجازی ترغیب میکند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حسن مسعودی، مسؤول ستاد سواد رسانه ای فرهنگسرای فناوری و رسانه مشهد، امروز در همایش«نبرد افکار» که با همت مدرسه علمیه رضویه خواهران در سالن همایش دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، گفت: از رسانه تصویری، فرزندان ما مدل های مختلفی برای ارضای نیاز عاطفی خود می بینند، مدلی که هیجان انگیز و لذت بخش تر است؛ در حالی که این لذت بخشی در خانواده او وجود ندارد.
وی به پیشرفت علم و تکنولوژی اشاره و ابراز کرد: اکنون افراد تجربه فرا زمانی دارند که محدود به مکان نیست؛ در جهانی به سر می بریم که تمام حواس گسترش پیدا کرده است و رسانه هایی به وجود آمدند که فلسفه وجودی زمان و مکان را برای انسان از بین می برند.
این کارشناس رسانه به لزوم استفاده از مدیوم تصویری در امر تبیلغ اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نحوه اثر گذاری بر مخاطب تغییر کرده است؛ چرا که ذائقه افراد متفاوت شده است.
مسعودی با اشاره به این که باید شیوه تبلیغ را متناسب با شرایط مکان و زمان تغییر بدهیم، اظهار کرد: نسل امروز با نسل گذشته متفاوت است و شیوه های تبلیغی ما باید به گونه ای باشد که تمام سطوح جامعه را جذب کند.
مسؤول ستاد سواد رسانه ای فرهنگسرای فناوری و رسانه مشهد گفت: ابزار رسانه مدرن به شدت به خانواده های سنتی و مذهبی لطمه می زند و آنها در مقایسه با خانواده های غیر مذهبی آسیب جدی تری می بینند؛ چرا که نیاز عاطفی دختر و پسر این خانواده که نیازی طبیعی است به درستی پاسخ داده نمی شود و او برای ارضا این نیاز به سمت شبکه های اجتماعی کشیده می شود.
این کارشناس رسانه با اشاره به چرایی گرایش جوان ها به شبکه های اجتماعی اشاره کرد و گفت: در دنیای واقعی، جوان ها از نظارت اجتماعی برای داشتن دوستی غیر هم جنس هراس دارند، در حالی که این نظارت در شبکه های مجازی نیست و جوان به راحتی می تواند روابط ناسالم برقرار می کند.
مسعودی با اشاره به این که شبکه های اجتماعی بیش از تلویزیون مخاطب جذب کرده است، اظهار کرد: شبکه های اجتماعی در عرض 3 سال، 500 میلیون مخاطب جذب کرده است، در حالی که تلویزیون در عرض 70 سال، 200 میلیون مخاطب جذب کرده است.
برای تبلیغ دین، باید از رسانه های تصویری دینی استفاده کرد
مسؤول ستاد سواد رسانه ای فرهنگسرای فناوری و رسانه مشهد با بیان این که برای تبلیغ در عرصه دین، باید از رسانه تصویری دینی بهره گرفت گفت: به این دلیل که الگوها و نگرش های نسل جدید تغییر کرده است و متأسفانه ما نتوانستیم نیاز آنها را برآورده کنیم.
وی با اشاره به این در حوزه رسانه های تصویری ضعف داریم، افزود: شبکه های اجتماعی محدودیت را برداشته اند؛ بی غیرتی جوان ما، پیامد رسانه های تصویری غرب است.
این کارشناس مسائل رسانه با اشاره به این که متأسفانه اکنون ارتباط فضای مجازی، جایگزین ارتباط چهره به چهره شده است، افزود: متأسفانه خانواده، پاسخ گوی نیاز نوجوان و جوان امروز نیست و این شبکه ها، خلأ این نیاز را پر کرده اند.
وی افزود: زمانی که می بینیم افراد خانواده زمان زیادی را در این شبکه ها سپری می کنند، نشان از این است که خلأهایی در خانواده وجود دارد؛ بنابراین شبکه های اجتماعی بستر ساز هستند و اصل مسأله کمبودها و نارسایی های خانواده ها، به ویژه خانواده های سنتی است.
این کارشناس رسانه با اشاره به این که رفتار درست فرزند ما، نیاز به سواد رسانه ای دارد، ابراز کرد: ما باید سواد رسانه ای خود را بالا ببریم و به فرزندان خود بیاموزیم که در مقابل تصویر مقاومت کنند و برخورد گزینشی با پیام داشته باشند؛ چرا که این کار مانع از به خطر افتادن فرزندان می شود.
خانم حیدری، مدیر مدرسه علمیه رضویه خواهران مشهد، در ادامه این نشست گفت: خدا را شاکریم که با پریایی این همایش می توانیم قدمی هر چند کوچک در بررسی تاثیر رسانه بپردازیم.
وی گفت: باید در این برهه از زمان با توجه به شرایط جامعه، تمام فعالیت های ها و هدف نهایی، بستر سازی ظهور امام عصر(عج) باشد.
گفتنی است در پایان این مراسم از افراد برتر شرکت کننده در فرخوان مقاله «نبرد افکار» از سوی مدرسه علمیه حضرت زینب(س) تقدیر و تجلیل به عمل آمد./1309/پ202/ف