۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۲۴۸۰۵۹
امام جمعه بابل:

حاکمیت عقلانیت در روابط زناشویی موجب تقویت بنیان خانواده می شود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه بابل، رشد عقلانیت زن و مرد را برای شروع و تشکیل خانواده بسیار اثر گذار دانست و گفت: آنچه که در خانواده بسیار اثر گذار است عامل رشد است و دختر و پسری که به رشد عقلی رسیده باشند می توانند تشکیل خانواده بدهند و به همین دلیل باید این رشد عقلی در گفتار و رفتار دختر و پسر نشان داده شود.
امام جمعه بابل

به گزارشخبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام مجتبی روحانی، امام جمعه بابل امروز در ادامه سلسله مباحث دین و زندگی در دانشگاه نوشیروانی بابل به موضوع  فرهنگ خانواده و عوامل استحکام آن در مقابل عوامل گسست از نگاه دین اشاره کرد و گفت: یکی از عوامل مهم و اثر گذار بر استحکام و دوام یک خانواده، مسأله حاکمیت عقلانیت بر خانواده است.

 

وی افزود: زن و مرد که بر محوریت عقل تشکیل خانواده می دهند و آن را در جای جای زندگی خود محور قرار بدهند این عامل به تدریج می تواند زمینه استحکام خانواده را فراهم کند.

 

مسؤول مدرسه علمیه خاتم الانبیاء بابل با بیان این که براساس حدیثی  از امام علی(ع) عقل اساس هر چیز است، تصریح کرد: پسر و دختری که از خانواده ی قبلی خود جدا می شوند و بر اساس محوریت و حاکمیت عقل تشکیل زندگی مشترک می دهند خانواده خود را از حوادث مصون نگه داشته اند.

 

وی رشد عقلانیت زن و مرد را برای شروع و تشکیل خانواده بسیار اثر گذار دانست و خاطرنشان کرد: آنچه که در خانواده بسیار اثر گذار است عامل رشد است و دختر و پسری که به رشد عقلی رسیده باشند می توانند تشکیل خانواده بدهند و به همین دلیل باید این رشد عقلی در گفتار و رفتار دختر و پسر نشان داده شود.

 

حجت الاسلام روحانی نقطه مقابل رشد عقلانی را مسأله احساسات دانست و افزود: یکی از خطراتی که عامل بسیاری از گسست ها را در خانواده ها سبب شده است مسأله احساسات و تصمیمات ناگهانی است.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی بابل با بیان این که بر اساس پژوهش انجام گرفته حدود 85 درصد از جدایی ها و طلاق مربوط به مسأله احساسات است، تصریح کرد: تا وقتی احساسات و به تعبیر برخی ها عشق رمانتیک برقرار است، زن و مرد ممکن نسبت به هم وفادار باشند، اما با فروکش کردن احساسات، مشکلاتی تا حد جدایی و طلاق پدید می آید.

 

وی ادامه داد: یکی از جلوه های تعقل تغییر انتظارات زن و مرد نسبت به یکدیگر است و در صورتی که ابتدای تشکیل خانواده بر اساس تعقل صورت بگیرد انتظارات معقولی از طرف مقابل خواهند داشت و خانواده ی معقول پدید می آید.

 

امام جمعه بابل به برخی از انتظارات غیر معقولانه زن و شوهر از یکدیگر را مورد اشاره قرار داد و گفت: زنی اذعان دارد که شوهرم از من انتظار دارد که من مثل مادرش او را تر و خشک کنم و به مانند یک خدمتگذار برای او باشم  و شوهری نیز انتظار همسر خود از وی را در خصوص تامین امکانات مادی را فراتر از توان می داند.

 

وی با اشاره به این که اینگونه توقعات نشان می دهد که این زندگی ها توأم با تعقل نیست، افزود: زن و مردی که اهداف یک زندگی مشترک را درک نکرده اند و  توقعاتی رویایی از همدیگر دارند، زمینه سرخوردگی را برای خود فراهم می کنند که  ذره تبدیل به دلمردگی و جدایی آنها از یکدیگر می شود.

 

حجت الاسلام روحانی به بیان حدیثی از امام حسن(ع) در خصوص چگونگی انتخاب شوهر برای دختران را مورد اشاره قرار داد و اذعان کرد: دختر را به شوهری بسپارید که نشانه عقل و تقوا در او ظاهر باشد و نهایت کرامت را نسبت به همسرش  روا بدارد  و در حق او ظلم نخواهد کرد.

 

وی با اشاره به این که متأسفانه بسیاری از کسانی که با هم ازدواج کرده اند اساس زندگی خود را بر آب بنا کردند، خاطرنشان کرد: کسی که تنها برای تفاخر ازدواج کند خدای متعال از همین وصلت زمینه ذلت او را فراهم می کند و اگر کسی به خاطر زیبایی با  فردی ازدواج کند، چه بسا چنین ازدواجی سبب ذلت او شود.

 

استاد حوزه علمیه بابل با توصیه به زوج های جوان برای عدم تصمیمات احساسی و عجولانه در زندگی مشترک، گفت: بعضی از افراد تصور می کنند که هیچ گاه نباید در زندگی آنها مشکلی به وجود آید و بلافاصله با دیدن مسأله ای ناراحت کننده به سمت طلاق و جدایی می روند.

 

وی عدم آموزش صحیح به زوج های جوان را قبل از ازدواج مورد تاکید قرار داد و افزود: بعضی از پدران و مادران مسائل مربوط به زندگی  را قبل از ازدواج به فرزندان خود آموزش نمی دهند و حتی به اندازه کلاس های آموزش درسی و  ورزشی به این مسائل اهمیت نمی دهند./1313/پ202/ب1

ارسال نظرات