۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۹
کد خبر: ۲۴۸۱۴۶
همزمان با ایام فاطمیه؛

سوگواره یاس نبوی در 26 امامزاده خراسان شمالی برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی گفت: همزمان با ایام فاطمیه و شهادت دخت نبی مکرم اسلام(ص)، سوگواره یاس نبوی در 26 امامزاده این استان برگزار می شود.
سوگواره ياس نبوي

حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، از برگزاری سوگواره یاس نبوی در امامزاده ها و بقاع متبرک این استان خبر داد و افزود: سوگواره یاس نبوی همزمان با ایام فاطمیه دوم از دوم تا ششم فروردین ماه سال آینده در 26 امامزاده و بقعه متبرک شهرستان های هشت گانه استان خراسان شمالی برگزار می شود.

 

وی اضافه کرد: این طرح در راستای رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر تبدیل بقاع متبرک به قطب های فرهنگی و با هدف آشنایی مردم با سنت اهل بیت(ع) و نحوه و سیره زندگی حضرت زهرا(س)، تبلیغ فرهنگ فاطمی، ترویج وقف به نیت دخت نبی مکرم اسلام(ص) و ... همزمان با امامزاده های شاخص سراسر کشور در بقاع متبرک این استان نیز برگزار خواهد شد.

 

حجت الاسلام سهرابی با بیان این که در قالب سوگواره یاس نبوی برنامه های متعددی از جمله برگزاری اجتماع رهروان یاس نبوی و تبلیغ وقف فاطمی پیش بینی شده است، افزود: اجرای برنامه های عزاداری، میزبانی دسته جات سینه زنی و زنجیرزنی، برپایی خیمه های معرفت، غرفه های کودک و نوجوان، مشاوره وقف و عفاف و حجاب، قرائت دعای خاصه حضرت زهرا(س) و ... برخی دیگر از ویژه برنامه های پیش بینی شده در قالب سوگواره یاس نبوی در امامزاده ها و بقاع متبرک این استان به شمار می روند.

 

وی خاطرنشان کرد: برنامه های این سوگواره به مدت پنج شب با حضور و سخنرانی ائمه جمعه و روحانیان برگزیده و نیز مداحی مداحان برجسته استانی و کشوری در 26 امامزاده میزبان این طرح در استان خراسان شمالی برگزار می شود.

 

به گفته حجت الاسلام سهرابی شاخص ترین سوگواره یاس نبوی در استان خراسان شمالی در محل شبستان حضرت فاطمه الزهرا(س) حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا(ع) برگزار خواهد شد.

 

وی با اشاره به این که در مدیریت و اجرای سوگواره یاس نبوی روحانیان مبلغ اعزامی به امامزاده های میزبان این طرح نقش اصلی را خواهند داشت، افزود: به منظور اجرای طرح سوگواره یاس نبوی 38 روحانی مبلغ از حوزه های علمیه قم و نیز مدارس بومی استان به امامزاده ها و بقاع متبرک محل اجرای طرح در شهرستان های مختلف خراسان شمالی اعزام می شوند.

 

حجت الاسلام سهرابی خاطرنشان کرد: از این تعداد روحانی مبلغ فعال در برگزاری سوگواره یاس نبوی در امامزاده های استان، 26 روحانی مبلغ از حوزه علمیه قم و هشت روحانی مبلغ از حوزه های علمیه بومی استان به این امامزاده ها اعزام می شوند و چهار روحانی مستقر در بقاع متبرک خراسان شمالی هم در همان امامزاده ها در برگزاری سوگواره یاس نبوی مشارکت خواهند داشت.

 

گفتنی است، طرح سوگواره یاس نبوی از چهار سال پیش و بعد از بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تبدیل بقاع متبرک کشور به قطب های فرهنگی در دستور کار سازمان اوقاف و امور خیریه قرار گرفته و همه ساله همزمان با ایام فاطمیه دوم در امامزاده ها و بقاع متبرک شاخص سراسر کشور برگزار می شود.

 

لازم به یادآوری است، ایام فاطمیه یا روزهای شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) شش روز بوده که سه روز آن در جمادی الاول از سیزدهم تا پانزدهم و سه روز آن در جمادی الثانی از سوم تا پنجم این ماه است و در این روزها مسلمانان علی الخصوص شیعیان برای شهادت دخت نبی مکرم اسلام عزاداری می کنند.

 

علمای شیعه پیرامون تاریخ درگذشت حضرت فاطمه(س) دو روایت متفاوت شامل 75 و 95 روز بعد از درگذشت حضرت محمد(ص) را مورد وثوق می‌دانند و از آن جا که درگذشت پیامبر اسلام در در بیست و هشتم صفر بوده؛ به روایت 75 روز، از سیزدهم تا پانزدهم جمادی الاول را «فاطمیه اول» می‌دانند و بنا به روایت 95 روز، تاریخ شهادت حضرت فاطمه(س) را در سوم تا پنجم جمادی‌الثانی دانسته و آن را «فاطمیه دوم» می‌نامند.

 

البته روایت 95 روز و ایام فاطمیه دوم در نزد شیعیان معتبرتر و مقبول تر بوده و به همین دلیل نیز مراسم های ایام دوم به نسبت ایام فاطمیه نخست، با کیفیت و کمیت بیشتری برگزار می شود./9314/ت302/ب4

ارسال نظرات