۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۲
کد خبر: ۲۴۸۱۷۷
مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تبیین کرد؛

نقش تاریخی نخبگان حوزوی در بازخوانی و معرفی حوزه و روحانیت

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان این که روحانیان در بازخوانی و معرفی حوزه و روحانیت در طول تاریخ نقش تاثیرگذاری داشته اند، گفت: حضورعلمای تراز اول خراسان رضوی در تدوین قانون اساسی نیز ناشی از نقش مهم آنان در صحنه های انقلاب و نظام را دارد.
حجت الاسلام گنابادي نژاد

حجت الاسلام گنابادی نژاد، مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد گفت:  قانون اساسی اگر جزو افتخارات این نظام است یکی از برکات این موضوع، نقش روحانیان مبارز و انقلابی در این عرصه از تبیین و تصحیح آن گرفته تا معرفی و تبلیغ و ترویج است.

 

وی با بیان این که روحانیان در بازخوانی و معرفی حوزه و روحانیت در طول تاریخ نقش تاثیرگذاری داشته اند، اظهار کرد: حضورعلمای تراز اول خراسان رضوی در تدوین قانون اساسی نیز ناشی از نقش مهم آنان در صحنه های انقلاب و نظام را دارد.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به دغدغه های رهبر معظم انقلاب مبنی بر نقش آفرینی به روز و کارآمد حوزه های علمیه در این مسیر، تصریح کرد: به طور یقین در این راستا مسیر انتخاب ها تشدید می شود چرا که در کنار مسؤولیت روحانیان در امر تبلیغ و ترویج، نقش آنان در موضوعی مانند قانون اساسی یک وظیفه نخبگانی است که در این راستا جایگاه و اهمیت سند چشم انداز نیز تبیین می شود.

 

وی با تاکید بر نقش مهم حوزه و روحانیان در تبیین و معرفی سند چشم انداز به عنوان بالاترین سند در کشور تصریح کرد: در واقع بی توجهی نخبگان و مسؤولان کشور به این سند ناشی از معرفی و تبیین نشدن آن از سوی علما و روحانیان است که اگر این نقش آفرینی از سوی آنان پررنگ تر صورت می گرفت امروز آسیب های توجه نشدن به این سند کمتر در جامعه به چشم می خورد.

 

حجت الاسلام گنابادی نژاد با بیان این که از مهمترین و محوری ترین مفاد سند چشم انداز، موضوع انسانیت و ارزش های انسانی است، خاطر نشان کرد: از آنجا که اسلامیت و ارزش های اسلامی در این سند باید از سوی با صلاحیت ترین جایگاه برای این نقش آفرینی که همان حوزه و روحانیت است صورت گیرد مادامی که این مرجع در این موضوع حضور نداشته باشد نمی توان از دیگران نیز توقع حضور داشت.

 

مأموریت های حوزه های علمیه در راستای سند چشم انداز

وی ادامه داد: کلیدواژه های ارزش های دینی جزو محورهای اصلی سند چشم انداز است چرا که الگوی اسلامی ایرانی ملهم از این ارزش هاست و اگر قرار براین است که در حوزه های دیگرعلم ، فن آوری، سیاست و غیره نیز ارزش ها حاکم باشد باید نقش و جایگاه حوزه های علمیه پررنگ تر باشد.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در ادامه به بیان مأموریت های دیگر حوزه های علمیه مرتبط با نهادهای دینی در راستای سند چشم انداز پرداخت و اظهار کرد: اگر سند چشم انداز کشور برطبق گفتمان اسلامی ایرانی ترسیم شده است سند چشم انداز و افق 1404 نهادهای دینی نیز نباید بی تفاوت از این سند باشد.

 

وی تصریح کرد: آرمان ها در شرایط امروز نیازمند نظارت و ارزیابی است و ارزیابی سیستمی و قانونی این آرمان ها باید برگرفته ازهمه ظرفیت های جامعه و همکاری همه نخبگان باشد اما از آنجا که هنوز حلقه مفقوده در تبیین و معرفی سند چشم انداز کارآمد نیست مشکلات بسیاری در جامعه در حوزه های مختلف وجود دارد.

 

مشاور سابق استاندار در حوزه روحانیت در ادامه افزود: اگر جامعه از گفتمان سیاسی بین گروه های مختلف در رنج است، اگر مسائلی در اولویت مدیریت نظام مانند مباحث اقتصادی بر مردم فشار تحمیل می کند و توجه به اولویت های فرهنگی در دستور کار قرار نگرفته است و براساس نداشتن نقطه وفاق هر گروه و هر حزبی مسأله هایی را که برای خودشان مهم است مطرح می کنند و به آن می پردازند از این واقعیت سرچشمه می گیرد که متاسفانه تاکنون سند چشم انداز به عنوان یک گفتمان واحد ترسیم نشده است که اگر این هدف محقق شود کشور از این موقعیت نجات پیدا می کند./934/ت302/ب5 

ارسال نظرات