۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۲۴۸۲۵۷
در اردیبهشت ماه سال آینده؛

همایش ملی فقه قرائت برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ‌ مدیر گروه تفسیر موضوعی قرآن از همکاری بین شورای عالی قرآن کریم و مرکز فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برای برگزاری همایش ملی فقه قرائت خبر داد.
همايش ملي قرائت

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  پایگاه معارف قرآن، حجت الاسلام محمدی مدیر گروه تفسیر موضوعی قرآن با اعلام خبر فوق اظهار داشت: این همایش قرار است که در اردبیهشت سال 94 برگزار شود.

 

حجت الاسلام محمدی با اشاره به جایگاه تلاوت در جمهوری اسلامی ایران، بیان کرد: خوشبختانه تلاوت قرآن در جمهوری اسلامی ایران جایگاه رفیعی دارد و قاریان ما در بسیاری از همایش های بین المللی حضور دارند و در بسیاری از مواقع نیز جزء نفرات برتر مسابقات هستند. که این امر توجه جدی تر به بحث فقه قرائت را می طلبد.

 

وی در ادامه به احکام فقه قرائت اشاره کرد و افزود:بحث قرائت هم، مانند همه بحث های دیگر، احکام ویژه ای دارد که در این همایش به مهمترین مباحث آن پرداخته خواهد شد.

 

وی اضافه کرد: متاسفانه در حوزه شیعه کمتر به بحث فقه قرائت پرداخته شده است، به همین دلیل مرکز فرهنگ و معارف قرآن تصمیم گرفت که در گروه تفسیر موضوعی بحث فقه قرائت را در دستور کار خویش قرار دهد و این کار اکنون انجام شده و ان شاء الله امیدواریم که تا اوایل اردیبهشت سال 94 بتوانیم جلد اول فقه قرائت را به چاپ برسانیم.

 

مدیر گروه تفسیر موضوعی به نحوه همکاری با شورای عالی قرآن کریم اشاره کرد و افزود: وقتی این بحث مطرح شد که مرکز فرهنگ و معارف قرآن فقه قرائت را در حال انجام دارد، قاریان، حافظان و مراکزی که در زمینه قرائت کار می کنند برایشان مورد توجه بود. از جمله این مراکز شورای عالی قرآن کریم است که وقتی با این کار آشنا شدند با صحبتی که با مسئولان این مرکز داشتیم مقرر شد که بحث سالیانه نشست تخصصی اساتید، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم را به بحث فقه قرائت اختصاص دهند و نیز قرار شد که انشاء الله این همایش با همکاری مرکز فرهنگ و معارف قرآن و شورای عالی قرآن کریم در اردیبهشت سال 94 برگزار شود.

 

وی با اشاره به اینکه مدیریت علمی و برگزاری نشست علمی این همایش برعهده مرکز فرهنگ و معارف قرآن است، اضافه کرد: کل همایش دو بخش اصلی دارد، یک بخش کارگاهی است که مدیریت آن بر عهده شورای عالی قرآن است. و بخش دوم مدیریت علمی نشست است که به عهده پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است.

 

ایشان، محتوای بخش علمی نشست با محوریت «فقه قرائت» را به این صورت تبیین کرد:


* محور اول : فقه تغنی در قرائت قرآن
1. قرائت نیکو (حسن) از منظر فقیهان و عالمان قرائت
2. قرائت محزون از منظر قرآن، سنت، فقیهان و عالمان قرائت
3. ترجیع در قرائت از منظر روایات، فقیهان و عالمان قرائت
4. دیدگاه فقیهان فریقین و عالمان قرائت درباره تغنی در قرائت قرآن
5. جایگاه فقهی روایات تغنی در قرائت قرآن
6. قرائت جمعی از منظر روایات و فقیهان فریقین
* محور دوم : فقه احکام و قواعد تجویدی
1. اعتبار مخارج حروف از منظر فقه و علم تجوید
2. احکام و قواعد تجویدی از دیدگاه فقهای شیعه و اهل سنت
3. لحن (خطا) در قرائت قرآن از دیدگاه فقیهان و عالمان تجوید
4. بررسی تطبیقی مفهوم قرائت ترتیل از منظر قرآن، سنت و علم تجوید
5. بررسی تطبیقی مفهوم قرائت تحقیق از منظر قرآن، سنت و علم تجوید
6. قرائت حدر از منظر روایات، فقه و علم تجوید

 

لازم به ذکر است، علاقمندان می‌توانند آخرین اخبار و اطلاعات این نشست را از طریق پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی قرآن به آدرس www.quranshora.ir و شماره تماس 88493813 و 88810401 021 دریافت نمایند.

 

عضو هیات علمی پژوهشگاه افزود: در این فرصت از تمامی استادان، قاریان، حافظان، پژوهشگران و صاحب نظران دعوت به عمل می‌آید مقالات خود را در محورها و موضوعات تعیین شده در بخش علمی نشست (غیر کارگاهی)، حداکثر تا 15 فروردین ماه 94 به شورای عالی قرآن ارسال نمایند تا مورد داوری و ارزیابی قرار گیرد.

 

وی گفت: در نشست پیش‌رو علاوه بر ارائه برخی از مقالات در همایش ،از چند مقاله برگزیده به شکل ویژه تقدیر شده و مقالات منتخب در نشریه علمی پژوهشی «پژوهش های قرآنی» به چاپ خواهد رسید.

نامبرده از محققان خواست برای آگاهی از آیین‌نامه نگارش و ارسال مقالات به سایت دبیرخانه نشست با آدرس :  http://shora.ir/page/ayeenneshast  مراجعه کنند./978/د102/ف

ارسال نظرات