۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۵
کد خبر: ۲۴۸۳۹۴
استاد حوزه علمیه مشهد:

جریان ولایت مدیون حضرت زهرا است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه مشهد با اشاره به حمایت حضرت زهرا از جریان ولایت، ‌گفت: حضرت زهرا(س) خطبه فدکیه را به عنوان یک منشور و سند مشهور از خود به جای گذاشتند؛ سند رسمی و ماندگار که در فرهنگ مکتوب شیعیان خودنمایی می کند.
حجت الاسلام محمد رضايي تهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد رضایی تهرانی، استاد حوزه علمیه مشهد، شب گذشته که با موضوع «معارف فاطمی در خطبه فدکیه» در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی ثامن الحجج حضرت رضا(ع) سخن می گفت، افزود: معلّم کسی است که فقط به طوری نظری و فرمولی درس می دهد اما مربی آن را در عمل اجرایی می کند بنابراین امام هم معلم و هم مربی است؛ هم می داند و هم تمام مسیر بین انسان و خدا را پیموده است بنابراین کامل است و می تواند انسان تربیت کند.


وی با اشاره به این که امام به حرم امن الهی هم رسیده است، تصریح کرد: در واقع از شرایط امام بلد بودن و عمل به دستورات الهی، رسیدن به قرب الهی و داشتن مأموریت و رسالت از طرف خداوند است؛ در واقع شرط چهارم به معنای اتصال به خداوند است که خدا به او اجازه داده باشد نورالهی را به مردم منتقل کند همچنین معصوم و مصون از هرگناه هم باشد.


استاد حوزه علمیه مشهد اظهار کرد: جریان فتنه پس از رحلت رسول خدا این پل ارتباطی را گرفت و کسانی را به عنوان واسطه و پل ارتباطی معرفی کردند که نه علم الهی و نه سیره نبوی در آن ها بود؛ بنابراین بزرگترین خطا متوجه امت شد که یک نفر باید از جریان ولایت حمایت می کرد و حضرت زهرای مرضیه(س) با این که می دانند در این مسیر دچار سختی هایی می شوند برای حفظ اسلام حرکت می کنند.


ولایت مدیون خطبه فدکیه


حجت الاسلام رضایی تهرانی خاطرنشان کرد: اگر حضرت زهرا(س) به صحنه نمی آمدند و آن سختی ها را متحمل نمی شدند خبری از ولایت نبود؛ ایشان در حمایت از ولایت تمام قد ایستادند؛ خود و محسنش را به پیشگاه خداوند عرضه داشتند و خطبه فدکیه را به عنوان یک منشور و سند مشهور از خودبه جای گذاشتند؛ این سند رسمی و ماندگار، جان و پرمایه در فرهنگ مکتوب شیعیان خودنمایی می کند.


وی تصریح کرد: این خطبه که حدود 95 روز پس از رحلت نبی مکرم اسلام(ص) مطرح شد، با تمام برخوردهایی که در تقابل با جریان فتنه و سران آن، صحبت هایی که با انصار و مهاجر، و توده های مردم صورت گرفته بود، متفاوت است و  هیچ کدام در حد و اندازه خطبه فدکیه نیست. 


محورهای خطبه فدکیه


حجت الاسلام رضایی تهرانی ابراز کرد: حضرت زهرا (س) در خطبه فدکیه یک جریان تربیتی معرفتی را برای حفظ هویت اسلام و رسول خدا(ص) رقم می زند که دارای 20 محور است؛ این محورها بیانگر نگاه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به فتنه و خطری است که جهان اسلام را تهدید می کند.


سخنران حرم رضوی با اشاره به محورهای خطبه فدکیه بیان کرد: بیان اسرار و معارف توحیدی، پیامبر شناسی، قرآن شناسی، بیان اسرار احکام الهی، معارفه، تشریح فداکاری ها و زحمات رسول خدا(ص)، بیان دوران سخت جاهلی و خطراتی که بشر را تهدید می کردف از جمله این محور ها است.


وی سختی هایی که بر سر راه رشد اسلام وجود داشت و فداکاری های امیرمؤمنان در از بین بردن این مشکلات، تشریح سرآغاز غصب خلافت، بیان ریشه های انحراف، به چالش کشیدن سران فتنه، ایجاد فضای مناسب برای دعوت عامه مردم به حرکت مقابل غاصبان خلافت علوی، تبیین خطر اسلام زدایی از طرف سران فتنه را از دیگر محورهای این خطبه برشمرد.


استاد حوزه علمیه مشهد تصریح کرد: ایجاد فضای رقابت الهی در ستیزه با دشمن، تشریح بازتاب های منفی خلافت، انگیزه شخصی خودشان در این سخنرانی تاریخی، پاسخ به عوام فریبانه ابابکر، تداوم منطق فاطمی، از بین بردن فضای مغالطه سران فتنه، اتمام حجّت صدیقه کبری(س) نیز آخرین محورهای این خطبه حضرت زهرا(س) است./1308/پ202/ب4

ارسال نظرات