۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۰
کد خبر: ۲۴۸۵۹۰
معاون پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار:

تخریب چهره اسلام ناب هدف مشترک سلفی‌گری، تکفیر و مدرنیسم است

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این‌که تکفیر و سلفی‌گری به ‌عنوان مولودی در کنار و همراه با جریان مدرنیسم است، گفت: این بدان معنا است که جریان‌های سلفی‌گری با انتخاب نقطه مقابل مدرنیسم به تخریب چهره اسلام می‌پردازند.
مرکز فقهي ائمه اطهار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علیرضا بهرامی، معاون پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، در نشست علمی بررسی اساس تکفیر در اسلام که امروز بعد از نماز مغرب و عشا در محل سالن اجتماعات امام خمینی (ره) مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بابیان این‌که معاونت این مرکز در سال جاری با برگزاری سلسله نشست‌های علمی قوی و خوبی در باب تکفیر و خطرات آن برای جهان اسلام گام‌های مفیدی را در این راه برداشته است، گفت: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در راستای مشی علمی خود سلسله مباحث علمی را در نقد جریان سلفی گری و تکفیری برگزار کرده است که در آن از حضور نظریه‌پردازان بزرگ علمی جهان اسلام نیز استفاده‌شده است.

 

حجت‌الاسلام بهرامی با بیان این‌که ما برخی از نشست‌های علمی خود را با حضور حجت‌الاسلام سید مهدی علیزاده موسوی برگزار کرده‌ایم، اظهار کرد: مباحثی که در این جلسات مطرح‌شده است ضمن اشاره به ‌ضرورت بحث از جریان‌های سلفی معاصر به دو زاویه از بحث اشاره داشته است.

 

معاون پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این‌که در نگاه اول از تکفیر و سلفی گری به ‌عنوان مولودی در کنار و همراه با جریان مدرنیسم بحث شده است، عنوان کرد: انسان‌ محوری غرب در چند محور شایسته توجه است که در هرکدام از محورها تقابل و تعارض گروه‌های سلفی گری با جریانات معاصر است.

 

وی افزود: لذت‌گرایی غرب در نگاه تکفیر و سلفیه به تقسیم‌بندی دنیوی و اخروی به ‌عنوان یک تقابل مورد استفاده قرارگرفته است و به این معناست که جریان‌های سلفی گری با انتخاب نقطه مقابل مدرنیسم به تخریب چهره اسلام می‌پردازند.

 

حجت‌الاسلام بهرامی با اشاره به این‌که جریان‌های سلفی گری با انتخاب نقطه مقابل جریان مدرنیسم در حقیقت جهان‌بینی خود را این‌گونه ترسیم می‌کنند که دین مخالف پیشرفت‌های روز است، گفت: نفی کامل عقلانیت و پیشرفت‌های انسانی در دستور کار سلفیه قرار دارد که این‌ها جز تخریب دین نتیجه‌ای دیگر ندارد.

 

وی ادامه داد: در نگاه دیگر این مباحث به عواملی که باعث رشد سلفیه در دنیای اسلام شد مورد بررسی قرار گرفته است که در نهایت نگاه توحیدی ابن تیمیه مورد بحث قرار گرفته است بنابراین در پایان به این نتیجه که این تفکر به همان تفکر خوارج صدر اسلام برمی‌گردد./921/پ202/ف

ارسال نظرات