۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۳
کد خبر: ۲۴۸۸۰۰
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

در بحث هسته‌ای باید افزون بر تعامل بازدارندگی نیز داشت

خبرگزاری رسا ـ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در راستای لغو تحریم‌ها باید حقوق بین الملل و روند لغو تحریم‌ها مورد بررسی قرار گیرد باید در بحث هسته‌ای افزون بر تعامل باید بازدارندگی نیز داشت.
کاظم جلالي، رييس مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کاظم جلالی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، عصر سه شنبه در نشست علمی حقوق و امنیت هسته‌ای که در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، با تبریک سالروز ولادت حضرت زینب کبری(س)، گفت: یکی از بحث‌های مهم دهه چهارم انقلاب بومی‌سازی علم است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشتند، حقوق امنیت ملی به دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تقسیم می‌شود که ارتقاء توافقنامه هسته‌ای و فن‌آوری جدید در سند چشم‌انداز جایگاه مشخصی دارد.

وی با اشاره به سه رویکرد هسته‌ای افزود: رویکرد اول مذاکرات هسته‌ای بر اساس تقابل است در این رویکرد برخی خواهان خارج شدن از معاهده ان.پی.تی و دیپلماسی تهاجمی هستند آنها  بر این باورند که همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی نتیجه‌ای جز افزایش مطالبات آمریکا و شرکایش را به همراه ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به رویکرد دوم عنوان کرد: رویکرد دیگر بر اساس وادادگی است این گروه خواستار انجماد غنی‌سازی  و اجرای مفاد قطعنامه شواری امنیت هستند آنها با الگوگیری از کشورهایی چون امارات متحده عربی و عربستان سعودی اعتقاد دارند که سوخت را از کشورهای تولید کننده اروپایی تهیه کنند.

جلالی در ادامه گفت: رویکرد گروه سوم بر اساس تعامل سازنده و دیپلماسی هوشمند است، آنها خواستار ادامه چرخه سوخت و غنی‌سازی اورانیوم هستند در این رویکرد مسئولان و دیپلمات‌ها به دنبال سه اصل عزت، حکمت و مصلحت در بحث حقوق هسته‌ای می‌باشند.

وی با اشاره به اصول مبانی حقوق هسته‌ای ایران بیان داشت: مقام معظم رهبری خطوط قرمزی را در مورد مذاکرات هسته‌ای بیان فرمودند که می توان به حمایت از اصل تحقیق و توسعه دستیابی  به حمایت از اصل تحقیق و توسعه دستیابی به یک گفتمانی و سازوکارهای پیشبرد هسته‌ای، مقاومت سازنده در راستای توسعه پایدار و تحقیق و توسعه الگوی بازدارندگی و موزائیکی اشاره کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، اظهار داشت: ایجاد منطقه عاری از تسلیحات هسته‌ای اهمیت بسیار زیادی دارد که ایران تاکید زیادی بر آن داشته است در مناطقی چون آمریکای لاتین، آفریقا و آسیای شرقی چنین مناطقی ایجاد شده است.

جلالی در پایان خاطرنشان کرد: در راستای لغو تحریم‌ها باید حقوق بین الملل و روند لغو تحریم‌ها مورد بررسی قرار گیرد باید در بحث هسته‌ای افزون بر تعامل بازدارندگی نیز داشت، توصیه می‌کنم برای غیرامنیتی‌سازی پرونده هسته‌ای ایران از تمام توان دیپلماسی در راستای کسب حقوق ملت ایران استفاده شود./807/پ202/ج

ارسال نظرات