۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۲۴۸۹۳۱
معاون سازمان اوقاف و امور خیریه:

اخذ اسناد موقوفات مهم ترین اقدام برای مدیریت صحیح آن ها است

خبرگزاری رسا ـ معاون سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: ثبت اطلاعات و اخذ اسناد مالکیت برای موقوفات مهم ترین اقدامات در راستای مدیریت صحیح موقوفات در کشور به شمار می روند.
حجت الاسلام حاتمي - معاون سازمان اوقاف - شوراي اداري اوقاف و امور خيريه خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، شورای اداری اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی امروز با حضور حجت الاسلام محمدمهدی حاتمی، معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان، رؤسای ادارات اوقاف شهرستان های خراسان شمالی و نیز کارشناسان سازمان و نهاد اوقاف در استان برگزار شد.

 

این نشست که در محل سالن جلسات اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی برپا شد، در واقع جلسه نظارت ستادی سازمان اوقاف و امور خیریه بر اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی محسوب می شد و در آن جمعی از مسؤولان و رؤسای ستادی سازمان به بررسی مسائل و عملکرد اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی پرداختند.

 

حجت الاسلام محمدمهدی حاتمی، معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه در این نشست، اظهار کرد: ثبت اطلاعات و اخذ اسناد موقوفات از گام‌های اساسی برای مدیریت صحیح موقوفات در کشور محسوب می شوند.

 

وی اضافه کرد: در همین راستا سازمان اوقاف و امور خیریه به صورت جدی پیگیر ثبت اطلاعات و اخذ اسناد موقوفات و رقبات بوده و تاکنون نیز 65 درصد از اراضی وقفی در کشور دارای سند مالکیت شده اند.

 

حجت الاسلام حاتمی خاطرنشان کرد: این سازمان با همکاری سازمان های جنگل ها و ثبت اسناد پیگیر تعیین تکلیف اراضی باقی مانده به منظور دریافت سند است.

 

وی اضافه کرد: در حال حاضر بیش از یک میلیون و 200 هزار ملک در استان های مختلف کشور به صورت موقوفه به ثبت رسیده اند، اگر چه که در ارزش گذاری این موقوفات در استان های مختلف اختلاف نظرهایی وجود دارد که می بایست رفع شود.

 

به گفته حجت الاسلام حاتمی همچنین در حال حاضر افزون بر شش هزار پرونده تعرض به موقوفات در محاکم قضایی کشور در جریان است چرا که بسیاری از افراد به صورت آگاهانه و یا ناآگاهانه در مقابل موقوفات قرار می گیرند و دستگاه قضایی نیز علی القاعده با آن ها برخورد می کند.

 

حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی نیز در این نشست، اظهار کرد: این جلسه با هدف ثبت و تصحیح تمامی اطلاعات پایه رقبات موجود در استان در سامانه و همچنین بررسی مشکلات ثبتی و حقوقی برگزار شده است.

 

وی با بیان این که ثبت اطلاعات موقوفات و رقبات در سامانه جامع زمینه احیا، آبادانی و عمران آن ها را فراهم می کند، اضافه کرد: افزون بر این ثبت این اطلاعات روند پاسخ گویی به واقفان و تکریم اربابان رجوع را نیز آسان تر خواهد کرد.

 

این گزارش حاکیست در نشست امروز حجت الاسلام محمدمهدی حاتمی به سؤالات و مشکلات موجود در زمینه ثبت اطلاعات موقوفات و رقبات خراسان شمالی پاسخ داد و ضمن ارائه راهکار برای رفع مشکلات موجود، نسبت به تأیید اطلاعات رقبات در سامانه جامع نیز تأکید کرد.

 

لازم به یادآوری است، در حال حاضر در شهرستان های هشت گانه استان خراسان شمالی بیش از چهار هزار و 660 موقوفه با حدود 9 هزار و 200 رقبه وجود دارد./9314/پ202/ب5

 

ارسال نظرات