۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۸
کد خبر: ۲۴۹۰۵۱
حجت الاسلام نبویان:

بزرگترین دستاورد مذاکرات هسته‌ای دشمن شناسی مردم ایران بود

خبرگزاری رسا ـ عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: علی رغم امتیازی که در توافق‌نامه ژنو از دست دادیم، ولی بزرگترین نتیجه مذاکرات هسته‌ای، دشمن شناسی و آمریکایی شناسی مردم ایران بود.
حجت الاسلام نبويان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید محمود نبویان عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شب گذشته در جمع مردم اصفهان در مسجد نورباران، به تحلیل و ارزیابی ابعاد مختلف توافق‌نامه ژنو پرداخت.

 

وی دراین جلسه اظهار کرد: تشریح ابعاد متعدد توافق‌نامه مرسوم به ژنو برای ملت ایران یک فرض است و دولت باید دراین مسیر گام بردارد، ملت ایران محرم هستند.

 

حجت الاسلام نبویان تصریح کرد: مصمم بودن دولت یازدهم بعد از گذشته 15 ماه از آغاز روند مذاکرات در آذر ماه 92، مبنی بر عدم تشریح و افشای جزئیات وزوایای توافق نامه برای مردم جای شک و شبهه‌ است.

 

وی بیان کرد: متأسفانه عده‌ای در گذشته معتقد بودند که چنانچه با آمریکایی ها مراوده و نشست و برخاست داشته باشیم، مشکلات حل می‌شود، ولی در لوای این مذاکرات، غلط بودن این نوع تفکر مشخص شد.

 

نماینده مردم تهران افزود: با بررسی اجمالی به متن توافق‌نامه ژنو، به امتیازاتی که تیم مذاکره کننده ایران به طرف غربی، آمریکایی در قبال هیچ داده است، می رسیم، امری که تأسف بار است و هوشیاری در ادامه مسیر را برای جبران می‌طلبد.

 

وی با بیان این که تفاهم نامه ژنو شامل 5 قسمت مهم از جمله مقدمه، گام اول، گام میانی، گام نهایی و نتیجه نهایی تشکیل شده است ابراز داشت: دومین نقد به این توافقنامه این است که عنوان این توافقنامه هسته‌ای با نام(طرح مشترک برای عمل) آمده است که دلیل این امر چنین است که طبق اصل 107 قانون اساسی باید هرگونه توافقنامه مشترک میان ایران با کشورهای دیگر به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسد که با تغییر دادن عنوان این متن ضرورت و اجرا از دولت برداشته شد.

 

حجت الاسلام نبویان عنوان کرد: از نکات قابل توجه در تفاهم نامه مشترک هسته‌ای این است که در جملات نخستین توافقنامه ژنو عنوان گردیده که طرف مذاکره‌کننده گروه 1+5 باید نسبت به انجام تعهدات هسته‌ای توسط ایران یقین حاصل پیدا کند که در حقوق بین‌الملل یقین پیدا کردن یک واژه کیفی است و کمی نمی‌باشد که همین امر باعث تضعیف قدرت نظام ایران در مراودات و مذاکرات آتی می‌شود.

 

وی اذعان داشت: گروه 1+5 در گام نخست 28 تعهد از ایران گرفته است؛ از جمله این که کل اورانیوم غنی‌شده 20 درصد باید به نحوی حذف شود.

 

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این که چنانچه کشوری 270 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد، 10 تن اورانیوم 10 درصد و 20 هزار سانتریفیوژ داشته باشد به نقطه جهش در بخش فناوری هسته‌ای رسیده است، عنوان داشت: نقطه جهش یعنی رسیدن به توانایی تولید بمب هسته‌ای البته قابل توضیح است که ایران قصد ساختن بمب هسته‌ای را نداشته و ندارد ولی توانایی تولید اورانیوم 20 درصد اهرم فشار ایران برای اسرائیل به شمار می‌رفت که با تعلیق آن این اهرم از دست ایران خارج شد.

 

حجت الاسلام نبویان اذعان کرد: توانمندی غنی سازی اورانیوم 20 درصد توسط ایران اهرم فشاری بود در برابر ابر قدرت‌های جهان  و البته تهدیدات منطقه‌ای که متأسفانه تیم آمریکایی در راستای تأمین امنیت اسرائیل این اهرم را هم از دست ایران طی توافق نامه ژنو گرفت.

 

وی تصریح کرد: متأسفانه با امضای چنین توافق‌نامه ای با این تعهدات یک جانبه امتیاز هسته‌ای ایران در قبال آمدن سگ بازان و سران کفر به ایران همچون جک استراو و کاترین اشتون معاوضه کرده است، متأسفانه عزت و کلاس برخی از دولت‌مردان در آمد و شد سران کفر و اروپایی به ایران است.

 

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس افزود: طبق تفاهم‌نامه مشترک و اجرای تعهدات طرفین 90 درصد تحریم‌های ظالمانه آمریکا و اروپا علیه ایران در یک مدت زمان طولانی یا در اصطلاح longtime برداشته شود که در حال حاضر طبق گفته مسؤولان فعلی آمریکایی و اروپایی 20 سال به طول خواهد انجامید.

 

وی تأکید کرد: بحث هسته‌ای اصولگرا، اصلاح طلب، چپ و راست  و جناح سیاسی نمی شناسد، هدف تأمین منافع ملی است که نباید ذره ای از آن عقب نشینی کنیم.

 

حجت الاسلام نبویان اذعان کرد: دلیل محرمانه خواندن محتواهای مذاکرات هسته‌ای در ژنو از سوی دستگاه دیپلماسی این است که چنانچه تمام بندهای تفاهم‌نامه مشترک امضاء شده را هر آدم منصف، عاقل و منطقی بخواند و از آن مطلع شود بر عقب‌نشینی ایران در امر هسته‌ای صحه می‌گذارد.

 

وی خاطرنشان کرد: انرژی هسته ای از جهات متعدد در شرایط فعلی جهان برای ایران مهم است، از کاربرد بی بدیل آن در امر پزشکی و درمان برخی از بیماری ها گرفته تا تولید برق و نیاز کشور به این امر  و بحث شیرین کردن آب‌های شور  که درنهایت منجر به افزایش قدرت نظام جمهوری اسلامی درصحنه بین المللی می شود و نگرانی غرب از این بابت است.

 

نماینده مردم تهران بیان کرد: طرف مذاکره‌کننده غربی و کنگره آمریکا، در آخرین اظهار نظرهای خود از رسیدن به توافق هسته‌ای به صورت قطعی در یازدهم فروردین‌ماه خبر داده که متأسفانه سخنگوی دولت یازدهم نیز بر این امر تأکید کرده است و این امر تنها یک موضوع را به ذهن متبادر می کند و آن نوشتن دیکته آمریکاییان توسط دولتمردان است.

 

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس توضیح داد: توافق خوب که مد نظر مقام معظم رهبری است، یعنی تأمین منافع ملت و نظام، یعنی عدم اجازه کُند شدن پیشرفت ایران و یعنی لغو کامل تحریم‌ها به صورت یکجا؛ این شرایط توافق‌نامه خوب است.

 

وی در پایان گفت: لغو کامل تحریم ها خواسته و مطالبه رهبری و مردم ایران است  و این جز شاخصه های توافق خوب است و باید دولت به آن اهتمام داشته باشد./939/پ203/ش

ارسال نظرات