۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۲۴۹۱۴۳
حجت الاسلام کلباسی:

اندیشمندان شیعه در ارائه مباحث کلامی جهانی فکر کنند

خبرگزاری رسا ـ مدیر امور مراکز تخصصی حوزه‌های علمیه با توجه به بمباران اعتقادی تفکرات ملت‌ها از سوی جریان‌های انحرافی، گفت: ما باید در ارائه عقاید خود جهانی فکر کنیم در غیر این صورت دیگر فکر و اندیشه ما راهگشا نخواهد بود.
حجت السلام کلباسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مجتبی کلباسی مدیر امور مراکز تخصصی حوزه‌های علمیه پیش از ظهر امروز در سومین گردهمایی دانش‌آموختگان مرکز تخصصی علم کلام که در سالن همایش مؤسسه امام صادق(ع) برگزار شد با اشاره به آیه«وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِّمَّن دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِی مِنَ الْمُسْلِمِینَ»، اظهار داشت: قرآن بهترین کارها را دعوت به سوی خدا می‌داند.

 

رییس مرکز تخصصی مهدویت قم با بیان‌ این‌که قرآن راه دعوت را نیز خود مشخص کرده است، گفت: خداوند می‌فرماید«وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَن»، همچنین منابع این دعوت را نیز معرفی فرموده«ذَلِکَ مِمَّا أَوْحَى إِلَیْکَ رَبُّکَ مِنَ الْحِکْمَةِ» و می‌فرماید به گونه‌ای سخن بگو که جدال احسن باشد.

 

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور اساسی‌ترین شعبه دین را بحث کلام و مراقبت از مرز‌های اعتقادی دانست و بیان داشت: این کار در شرایط کنونی جهان اسلام از حساسیت بیشتری برخوردار است.

 

حجت الاسلام کلباسی با بیان‌ این‌که حوادث زمانه تحت تأثیر سه متغیر و عامل بسیار نیرومند است، گفت: یکی از این عوامل نیاز است؛ امروز هرکسی در جهان که مطلب مفید و منطقی ارائه دهد مردم به آن ابراز نیاز می‌کنند؛ ما باید جهانی فکر کنیم، در غیر این صورت خود را در یک محدوده تنگ حبس کرده‌ایم که دیگر فکر و اندیشه ما راهگشا نخواهد بود.

 

وی تخصص را یکی دیگر از عوامل مؤثر در افکار عمومی دنیا برشمرد و ابراز داشت: امروزه به دلیل سرعت انتقال اطلاعات و ارتباطی میان مفاهیم و دانش‌ها، رشته‌های بسیار متنوعی به وجود آمده است؛ در علم کلام بیش از 100 گرایش تخصصی می‌تواند شکل بگیرد.

 

مدیر امور مراکز تخصصی حوزه‌های علمیه یکی دیگر از این عوامل را محدویت‌های مراکز تخصصی دانست و افزود: ما می خواهیم کاری کنیم که مراکز تخصصی به لحاظ علمی، کاربردی و بهره برداری در جایگاه خودشان قرار گیرند.

 

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور در پایان گفت: از خدا می‌خواهیم حوزه جهان تشیع را کمک کند تا بتواند پاسخگوی نیازهای مسلمانان، غیر مسلمانان و پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) باشد./928/پ202/ی

ارسال نظرات