۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۲۴۹۴۴۲
استاد حوزه علمیه مازندران:

تربیت دینی نقش مهمی در تعالی حیات معنوی انسان دارد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه مازندران با تاکید بر این که مربیان نقش مهمی در تعالی حیات معنوی انسان دارند، گفت: مربیان نباید بگذارند حیات معنوی آن ها با خطر مواجه شده و آن ها را از محدوده بدی ها و فساد دور کنند.
امام جمعه چمستان

حجت الاسلام سید احمد جباری، استاد حوزه علمیه مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در نور با اشاره به روز امورتربیتی و تربیت اسلامی، گفت: در قران کریم حدود 970 مورد از خداوند منان به عنوان رب و پرورنده و تربیت کننده یاد شده است.

 

امام جمعه چمستان تصریح کرد: طبق این تاکید معلوم می شود کل نظام هستی در حال تربیت هستند که هر چیزی به اقتضای حال خودش و البته با قید قابلیت داشتن و استعداد تربیت پذیری و کمال در آن موجودات  در وجود انسان دو گونه استعداد و توانایی نهفته است.

 

حجت الاسلام جباری ادامه داد: یک دسته استعداد های طبیعی و تکوینی که بدون دخالت و اراده انسان رشد و فعلیت می یابد و قانون هدایت کلی و عمومی الهی بر آن ها حاکم است.

 

وی خاطرنشان کرد: دسته دیگر استعداد و توانایی های معنوی، روحانی و باطنی که در پرتو اراده و خواست انسان فعلیت می یابد که با عینیت یافتن آن ها شخصیت حقیقی انسان شکل گرفته که این استعداد ها اصلاح شدنی هستند و موضوع تربیت قرار می گیرند.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که هر کسی در رشد و کمال یابی استعدادهای معنوی، عقلانی و روحانی خود نقش و دخالت مستقیم دارد، گفت: اگر بخواهد رشد می کند وگرنه چه بسا سرکوب و نابود هم شود و با این همه هیچ کس از تربیت بی نیاز نیست.

 

امام جمعه چمستان با تاکید بر این که انسان بیش از هر پدیده دیگر برای اصلاح و رشد محتاج تربیت است، بیان داشت: مربی باید به درستی متربی و انسان تحت تربیتش را بشناسد وگرنه تربیت ممکن نخواهد بود و یا آن نتیجه مطلوب و مناسب را به دست نخواهد آورد.

 

حجت الاسلام جباری با اشاره به این که از طرف دیگر آن کمالات باید در وجود مربی باشد تا تربیت در شخص متربی و تربیت پذیر تحقق یابد، افزود: تربیت پذیر نخست و ابتدا به کمالات عینی و موجود مربی و معلم اقتدا و تاسی می کند و کسی که خود از کمالی بی بهره است نمی تواند دیگری را پرورش دهد.

 

وی تصریح کرد: دین مبین اسلام سخنش به پدر و مادر این است که موظف هستید فرزندان را به درستی و آن گونه که حق فرزند است تربیت کنید و او را مدیر در این قسمت می شناسد و اگر نمی تواند به یک انسان و مربی درست و صالحی  بسپارد.

 

امام جمعه چمستان با اشاره به سخنی از پیامبرگرامی اسلام، گفت: خداوند رحمت کند آن پدری را که فرزندش را به نیکوکاری و نیکی تربیت کرده و همراه و همراز با خود گرداند و وجودش را به دانش و ادب بیاراید.

 

استاد حوزه علمیه مازندران افزود: پس از پدر و مادر نوبت به معلم می رسد نه این که والدین شانه خالی کنند و خیالشان راحت شود فرزند را به مربی سپردیم و تمام شد و وظیفه ای دیگر نداریم که رسالت حفظ تربیت مربیان بر عهده آنها است و کار مهم و اساسی معلمان آن بوده که دانش آموزان را از بی خبری و ظلمت به سوی آگاهی بخشی و نور هدایت کنند.

 

حجت الاسلام جباری با تاکید بر این که مربیان نقش مهمی در تعالی حیات معنوی انسان دارند، گفت: مربیان نباید بگذارند حیات معنوی آن ها با خطر مواجه شده و آن ها را از محدوده بدی ها و فساد دور کنند./1314/ت302/ب1

ارسال نظرات