۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۲۴۹۴۸۰
امام جمعه فاروج:

مشی سیاسی حضرت فاطمه ولایت مداری آگاهانه و توأم با بصیرت بود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه فاروج گفت: مشی سیاسی حضرت فاطمه زهرا(س) ولایت مداری آگاهانه توأم با بینش و بصیرت بود.
حجت الاسلام قليزاده - امام جمعه فاروج

حجت الاسلام عباسعلی قلیزاده، امام جمعه فاروج در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به فرا رسیدن ایام فاطمیه اول و سالگرد شهادت دخت نبی مکرم اسلام(ص)، اظهار کرد: با غروب غمبار خورشید فروزان رسالت در بیست و هشتم صفر سال دهم هجرى، سیاهى غصب حق و غبار غربت اندیشه‏هاى خردورزان را آزار مى‏داد به‏گونه‏اى ‏که کم ‏تر کسى یاراى حضور در صحنه اعتقادى و دفاع در عرصه سیاسى را در خود مى‏دید.

 

وی ادامه داد: امّا در این میان بانوى بزرگ اسلام حضرت فاطمه زهرا(س) برتر از هزاران مرد قدرتمند، بیرق باورهاى تابناک آسمانى و علم پیکار با سران ظلم و غصب و غارت را بر دوش گذاشت تا هدایت نبوى و سعادت علوى را پاس بدارد و به گوش آیندگان برساند.

 

حجت الاسلام قلیزاده خاطرنشان کرد: مشى سیاسى فاطمه(س) ولایت مداری آگاهانه، توأم با بینش و بصیرت، اندیشیده و حساب‏شده، انتخابى و گزینش‏شده و مبتنى بر ایمان و عقیده بوده و هدف آن سعادت انسان‏ها و نجات از بردگى‏ها و ذلت‏ها و تضمین و فراهم آوردن مبادى ارزش‏هاى معقول در جامعه بود.

 

وی با بیان این که خطبه تاریخى بانوى اسلام فاطمه زهرا(س) نمونه روشنى از روش و مشى مجاهداتى و مبارزاتى آن‏حضرت است، افزود: این خطبه بیانگر این واقعیت است که او سخنورى بلیغ و خطیبى نستوه، همتاى همسرش امیرمؤمنان على(ع) بود.

 

به گفته رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان فاروج موشکافى‏هاى فاطمه(س) در این خطبه در زمینه فلسفه و اسرار احکام و تحلیل تاریخ سیاسى اسلام و مقایسه دوران جاهلیت عرب با زندگى آن‏ها بعد از ظهور اسلام، درس‏هاى بزرگى به رهروان راه حق مى‏دهد و آن‏ها را در مبارزاتشان تعلیم و آموزش مى‏ دهد.

 

حجت الاسالام قلیزاده اضافه کرد: فاطمه(س) آن زن سیاستمدارى است که حتى از جنازه و مرگ خود ابزارى سیاسى ساخت و خطاب به امام علی(ع) وصیت کرد: «مرا شب غسل بده، شب کفن و دفن کن، شب بر جنازه‏ام نماز بگذار و احدى را خبر مکن».

 

وی افزود: به‏ ویژه که فاطمه(س) به امیرمؤمنان(ع) سفارش کرده بود مگذار آن‏ها که بر من ستم راندند و حق مرا گرفتند بر من نماز گزارند که آن‏ها دشمن خدا و رسولند و هم اصرار او که قبرش مخفى بماند، خود بیان این خواسته است که نشانه‏اى از مظلومیت ابدى او در جامعه باقى باشد.

 

حجت الاسلام قلیزاده اظهار کرد: او مى‏خواست دشمنان دوست‏نما معرفى شوند، ابهام‏ها از بعضى اذهان دیرفهم زدوده شوند و دریابند که فاطمه(س) چگونه مى‏اندیشید.

 

وی با قرائت چند فراز از این خطبه حضرت زهرا(س)، گفت: دخت نبی مکرم اسلام(ص) در این خطبه می فرماید: خداوند ایمان را بر شما واجب کرده تا از شرک پاک شوید، فرمانبرى از ما را واجب کرده تا نظام یابید و پیشوایى ما را واجب کرده تا از پراکندگى امان یابید، ما پیوسته به شما فرمان مى داده ایم و شما فرمان مى بردید تا این که آسیاى اسلام با ما به گردش در آمد، باران برکات بر مردم فرو بارید، نعره شرک فرو نشست، آتش جنگ خاموشى گرفت، دعوت هرج و مرج به آرامى گرایید و سامانه دین نظم گرفت.

 

گفتنی است، ایام فاطمیه یا روزهای شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) شش روز بوده که سه روز آن در جمادی الاول از سیزدهم تا پانزدهم و سه روز آن در جمادی الثانی از سوم تا پنجم این ماه است و در این روزها مسلمانان علی الخصوص شیعیان برای شهادت دخت نبی مکرم اسلام عزاداری می کنند.

 

علمای شیعه پیرامون تاریخ درگذشت حضرت فاطمه(س) دو روایت متفاوت شامل 75 و 95 روز بعد از درگذشت حضرت محمد(ص) را مورد وثوق می‌دانند و از آن جا که درگذشت پیامبر اسلام در در بیست و هشتم صفر بوده؛ به روایت 75 روز، از سیزدهم تا پانزدهم جمادی الاول را «فاطمیه اول» می‌دانند و بنا به روایت 95 روز، تاریخ شهادت حضرت فاطمه(س) را در سوم تا پنجم جمادی‌الثانی دانسته و آن را «فاطمیه دوم» می‌نامند.

 

البته روایت 95 روز و ایام فاطمیه دوم در نزد شیعیان معتبرتر و مقبول تر بوده و به همین دلیل نیز مراسم های ایام دوم به نسبت ایام فاطمیه نخست، با کیفیت و کمیت بیشتری برگزار می شود./9314/ت302/ب4

ارسال نظرات