۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۲۴۹۶۲۷

ادعای فراموش شده در گفت وگوها

خبرگزاری رسا ـ یک سال و نیم است تیم مذاکره کننده هسته‌ای در یک ماراتن جدید، گفت‌وگوها را با1+5 دنبال می‌کند. با توجه به انعطاف‌های زیادی که طرف ایرانی در گفت‌وگوها به عمل می‌آورد اما طرف غربی حاضر به پذیرش توافق و قبول تعهدات خود نبوده است.
مذاکرات هسته‌‌اي

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، یک سال و نیم است تیم مذاکره کننده هسته‌ای در یک ماراتن جدید، گفت‌وگوها را با1+5 دنبال می‌کند. پیش از این دولت‌های هشتم، نهم و دهم همین گفت‌وگوهای بی‌نتیجه را برگزار می‌کردند. با توجه به انعطاف‌های زیادی که طرف ایرانی در گفت‌وگوها به عمل می‌آورد اما طرف غربی حاضر به پذیرش توافق و قبول تعهدات خود نبوده است.

پس از یک سال گفت‌وگو تازه فهمیده‌اند در چینش افراد برای مذاکره جای یک مقام عالی فنی که اشراف بر نوع توافقات داشته باشد، لازم است. پیشنهادهای فنی طرف مقابل اغواگرایانه بوده و صورت درستی دارد اما وقتی به لحاظ فنی دقیق می‌شویم مقاصد شوم آنها در انهدام و از کار انداختن سرعت پیشرفت هسته‌ای و حتی انهدام تاسیسات و کاریکاتوری کردن صنعت هسته‌ای هویداست. این بار آقای صالحی همراه تیم به ژنو رفت تا این نقص برطرف شود.

 

بیش از یک دهه است طرف غربی، ایران را در مسند "متهم" و خود را در مسند "بازجو" می‌بیند و ادعاهایی را مطرح می‌کند که ابطال آن بارها اثبات شده و آژانس در گزارش‌های خود به بطلان آنها نظر داده است. مطالبات غیرقانونی و خلاف مقررات ان پی تی که از ایران خواسته‌اند، ایران برای اعتمادسازی به آن عمل کرده است، آژانس هم شهادت به صحت اقدامات ایران داده است. اما آب از آب تکان نخورده است، نه طرف غربی از تکرار ادعاهای باطل خود دست کشیده و نه بابت بطلان ادعاهای قبلی حاضر به عذرخواهی بوده‌اند.

 

بیش از یک دهه است که اقدامات شرورانه آمریکا و برخی دولت‌های غربی میلیاردها دلار خسارت روی دست نظام گذاشته است. آنها هزینه هسته‌ای شدن ایران را بالا برده‌اند. با دادن قطعات آلوده به تاسیسات ما آسیب خرابکارانه وارد کردند. به این هم اکتفا نکردند، پنج تن از دانشمندان هسته‌ای ایران را به شرورانه‌ترین وضع ممکن به شهادت رساندند.

 

آنچه در مذاکرات ایران با 1+5 جایش خالی است موضوع ادعای خسارت مالی است که آنها به ملت ایران وارد کرده و به بیت المال آسیب وارد کرده‌اند.

 

آمریکایی‌ها در چینش تیم مذاکره‌کننده نماینده خزانه‌داری کل را دارند. جای هم سنگ و هم وزن این نماینده در تیم مذاکره‌کننده ایرانی خالی است. وظیفه دیوان محاسبات کشور وفق شرح وظایف خود، پاسداری از بیت‌المال است. طی سال‌های اخیر میلیاردها تومان صرف تاسیسات هسته‌ای ایران شده است.

 

ایران باید در این موضوع چند ادعای جدی که ماهیت مالی و محاسباتی دارد، مطرح نموده و خسارات ناشی از آن را از طرف غربی مطالبه کند:

 

1- خسارت گران تمام شدن برخورداری ایران از فناوری صلح آمیز هسته‌ای

2- خسارت‌های تحمیل شده ناشی از تحریم‌های یکجانبه و چندجانبه

3- هزینه‌های جانبی آسیب به اقتصاد ملی

4- خسارت کسانی که به دلیل تحریم‌ها نتوانستند از رادیوداروها به موقع استفاده کنند و جان عزیز خود را بر سر آن گذاشتند.

5- خسارت ناشی از شهادت دانشمندان هسته‌ای که نظام میلیاردها تومان برای تربیت آنها هزینه کرده است.

6- خسارت ناشی از اکسید کردن غنی‌سازی 20 درصد و توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران با غنای مورد نیاز کشور

7- خسارت ناشی از بازطراحی تاسیسات هسته‌ای در اراک و هزینه‌های عظیم مترتب بر آن

8- خسارت ناشی از تحریم بانک مرکزی و تحریم‌های بانکی

9- خسارت ناشی از تحریم نفتی، پتروشیمی، فلزات گرانبها و...

10- خسارت ناشی از آسیب به مبادلات تجاری ایران با دیگر کشورها و از دست دادن بازارهای بالقوه و بالفعل

11- خسارت ناشی از پول‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های اروپایی و آمریکایی

12- هزینه‌های ناشی از جاسوسی برخی بازرسان آژانس انرژی اتمی که عواقب مادی و روانی برای جمهوری اسلامی داشت.

13- هزینه‌های ناشی از وقت‌کشی و فرسایشی شدن مذاکرات هسته‌ای.

 

طبیعی است در تیم مذاکره کننده کسی که این خسارت‌ها را نمایندگی کند وجود ندارد، از این رو نماینده‌ای از دیوان محاسبات کشور و نماینده‌ای از خزانه‌داری کل در وزارت امور اقتصادی و دارایی باید این مطالبات ملت را در گفت‌وگوها نمایندگی کند.

 

اوایل انقلاب چند عدد آمریکایی در لبنان هدف عملیات متهورانه مقاومت در این کشور قرار گرفتند و کشته شدند. ورثه آنها به دادگاه‌های آمریکا مراجعه و ادعای خسارت کرده‌اند، آن هم از کی؟ از دولت ایران، چرا که دولت ایران به نیروهای مقاومت در لبنان کمک می‌کرده است. آنها از دولت آمریکا خواسته‌اند خسارت خود را از پول‌های بلوکه شده ایران از آمریکا و اروپا دریافت کنند!

 

تیم مذاکره کننده ایرانی هر ادعای دروغ و بی‌اساس را به طرف آمریکایی‌ پاسخ می‌دهد، اما ادعای حقیقی و واقعی ملت ایران مبنی بر گرفتن خسارات ناشی از تحریم‌های ظالمانه را هنوز روی میز گفتگو نگذاشته است. آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها بی‌شرمانه‌ترین درخواست‌ها و ادعاها را در گفتگوها مطرح می‌کنند. به همین دلیل گفتگوها سرّی است، چون اگر فاش شود آحاد ملت ایران به خیابان‌ها می‌ریزند و حتی حاضر نیستند حضور چند دقیقه‌ای نمایندگان خود را در مذاکرات، با این همه جسارت و گستاخی طرف مقابل تحمل کنند.

 

تیم مذاکره کننده هسته‌ای باید طرح خسارات ناشی از تحریم‌ها را در متن گفتگوها بگنجاند و تیم به کسانی که این ادعاها و مطالبات را نمایندگی کنند، تجهیز شود.

 

ملت و دولت ایران در مرحله فوق العاده حساسی قرار گرفته‌اند. هر گونه توافقی باید متضمن عزت و اقتدار ملت ایران باشد. رئیس جمهور محترم در اجتماع عظیم مردم قم گفت: "تحمیل، تحقیر و ادامه تحریم را نمی‌پذیریم." و نیز گفت: "توسعه علمی، حق مسلم مردم ایران است." باید هزینه‌ها و خسارات محرومیت ملت ایران از حق مسلم خود در یک دهه اخیر محاسبه شده و تا دینار آخر از قدرت‌های زورگو بویژه آمریکا گرفته شود.

 

در تاریخ یکصد ساله اخیر پای هیچ قرارداد استعماری نام یک "روحانی" دیده نمی‌شود. ملت ما در 36 سال اخیر در برابر همه زورگویی‌ها ایستاد و کار خود را به پیش برد. امروز هم ایستاده است و باید حق خود را از قدرت‌های زورگو بگیرد. نتیجه گفتگوها و توافق در فروردین باید به رسمیت شناختن حق ایران در برخورداری از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای وفق مقررات ان پی تی باشد، خسارات ملت ایران باید پرداخته شود و تحریم‌های ظالمانه به طور یکجا و همزمان بدون چانه‌زنی‌های فنی و حقوقی برداشته شود. در این صورت است که برگ زرینی در تاریخ مقاومت ملت ایران ثبت خواهد شد./907/د101/ح

 

 

منبع: رسالت

ارسال نظرات