۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۲۴۹۸۰۳
آیت الله شبستری:

توجه به سبک زندگی اسلامی لازمه ازدواج موفق است

خبرگزاری رسا ـ نماینده خبرگان رهبری توجه به سبک زندگی اسلامی را لازمه ازدواج موفق دانست و گفت: عدم دقت کافی در انتخاب همسر از عوامل اصلی افزایش آمار طلاق در جامعه امروز است.
آيت الله مجتهدشبستري، امام جمعه تبريز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی امروز در چهارمین نشست دانشجویان و طلاب علوم دینی با محوریت خانواده و سبک زندگی دینی، اظهار داشت: محیط خانواده، مراکز آموزشی و اجتماع سه محیطی هستند که در شکل گیری شخصیت انسان تاثیر زیادی دارند و در صورتی که این سه محیط در صورتی که نا سالم باشند موجبات انحطاط اخلاقی انسان را فراهم خواهند کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: برخی از صفات جسمی و روحی از پدران و مادران به ارث می رسد، اما در مقابل عامل وراثت بسیار تاثیرگذارتر است و در طول تاریخ بسیاری از افراد بوده اند که با وجود این‌که به طور کامل از عامل وراثت بهره مند بوده اند، به دلیل تاثیراتی که محیط تربیتی و اجتماعی بر روی آن ها گذاشته است از راه راست منحرف شده اند پس باید توجه داشت که وراثت و محیط دو عامل اصلی تشکیل دهنده شخصیت انسان است.

 

آیت الله شبستری با اشاره به این‌که در مورد سبک زندگی در آیات و روایات توصیه های بسیاری مطرح شده است، افزود: دوران تصمیم گیری قبل از ازدواج تا مراحل تربیت فرزندان در آیات و روایات اسلامی به طور کامل احکام و دستورالعمل هایی آمده است که مسلمانان باید سبک زندگی خود  را بر مبنای آن قرار دهند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: در سبک زندگی اسلامی اگر مسلمانان از دستور العمل هایی که اسلام برای زندگی سالم و پایدار ارائه کرده است پیروی کنند، قطعا می توانند خانواده ای سالم و شاداب داشته باشند.

 

آیت الله شبستری خاطرنشان کرد: اصل ازدواج بسیار مقدس است و پیشوایان دینی ما در روایات متعدد به والدین و مسؤولان جامعه اسلامی توصیه کرده اند که مقدمات ازدواج جوانان را فراهم کنند تا جامعه از گزند فساد و ناامنی در امان بماند.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به ملاک های ازدواجی که جوانان باید قبل از ازدواج به آن ها توجه داشته باشند، افزود: طبق آیات و روایات اسلامی اصالت خانوادگی و هم شان بودن زوجین از جمله ملاک های اصلی است که افراد در انتخاب همسر باید به آنان توجه کنند تا بتوانند ازدواجی پایدار و خانواده ای سالم و موفق داشته باشند.

 

وی تصریح کرد: فاصله سنی زوجین نباید زیاد باشد و از لحاظ اقتصادی، فرهنگی و دانش باید هم شأن باشند که اگر در یکی از این موارد سهل انگاری شود بنیان خانواده ای که تشکیل خواهد شد، متزلزل می شود.

 

امام جمعه تبریز عدم دقت کافی در انتخاب همسر را از عوامل اصلی افزایش آمار طلاق در جامعه امروز دانست و تأکید کرد: ازدواج پایدار مبنای آموزه های اسلامی است و ترویج جشن های متارکه به تبعیت از فرهنگ غربی در جامعه اسلامی بسیار تاسف بار است.

 

آیت الله شبستری در پایان خاطرنشان کرد: در سبک زندگی اسلامی باید پیرو دستورات اسلام باشیم تا بتوانیم خانواده ای سالم و شاداب و موفق داشته باشیم که فضای محبت و مودت و آرامش قطعا در چنین خانواده ای حکم فرما خواهد بود./935/پ202/ب4

ارسال نظرات