۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۲۴۹۸۴۴
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی:

پنهان‌کاری زمین‌ها و اماکن موقوفه کاری خلاف قانون است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی بابیان این‌که متأسفانه برخی نهادهای دولتی باوجود آگاهی نسبت به استفاده از املاک وقفی، از نصب تابلو برای آگاهی مردم امتناع می‌کنند، گفت: این نهادها به بهانه درآمدزایی و کاهش قیمت ملک، از نصب تابلو ملک وقفی خودداری می کنند که این کار خلاف قانون است.
گرايلي اوقاف خراسان جنوبي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، حجت‌الاسلام و محمد طاهر گرایلی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی، ظهر امروز در بازید از بقاع متبرکه خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران با اشاره به این‌که بعضی از نهادهای اجرایی به بهانه درآمدزایی و کاهش قیمت ملک، اقدام به پنهان کردن زمین‌های موقوفه می‌کنند، افزود: این کار خلاف قانون و خلاف شرع است و نهادهای قضایی می‌توانند با این نهادها برخورد قانونی کنند.

 

وی افزود: برخلاف دیدگاه عمومی، نصب تابلوی وقفی در این مکان‌های می‌توان در گسترش سنت حسنه وقف مؤثر بوده و نظر مردم را به کار واقفان و اهمیت وقف در جامعه اسلامی جذب می‌کند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به این‌که مشخص بودن زمین‌های وقفی به اجرای درست نیت واقفان کمک می‌کند، ادامه داد: از طرف دیگر مشخص بودن این اماکن از خریدوفروش غیرقانونی و تصرف املاک موقوفه جلوگیری می‌کند.

 

حجت‌الاسلام گرایلی با اشاره به فعالیت‌های یک سال اخیر اوقاف خراسان جنوبی، گفت: امسال 160 فقره وقف جدید در استان انجام‌شده که از این تعداد 131 مورد آن در سامانه جامع موقوفات به ثبت رسیده‌اند.

 

وی بابیان این‌که امسال برای 800 موقوفه سند مالکیت صادرشده است، افزود: در مجموع چهار هزار و پنج فقره سند مالکیت برای موقوفات استان اخذ شد و بر این اساس تاکنون در سطح استان هشت هزار موقوفه و 20 هزار رقبه به ثبت رسیده است.

 

حجت‌الاسلام گرایلی تصریح کرد: 100 بقعه متبرکه و مرکز فرهنگی در خراسان جنوبی وجود دارد که در 75 امامزاده فعالیت‌های عمرانی به ‌منظور بهسازی و یا توسعه فضا در حال انجام است.

 

وی همچنین به موضوع وقف مشارکتی که از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور مطرح‌شده، اشاره کرد و افزود: در قالب این طرح افراد با هر بضاعت مالی می‌توانند در وقف سهیم باشند که تاکنون طرح مشارکتی ساخت زائرسرا در مشهد به‌عنوان موقوفه مشارکتی در استان دنبال می‌شود.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی ادامه داد: مجری این طرح، اداره عتبات عالیات خراسان جنوبی است و قبض‌های مربوط به این امر چاپ وب‌های هر قبض از صد هزار ریال تا 880 هزار ریال تعیین‌شده است.

 

وی افزود: زمین‌ساخت زائرسرای 500 تختخوابی توسط شهرداری مشهد اهداشده و کلنگ آن فرودین سال آینده با حضور امام‌جمعه بیرجند زده می‌شود.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی تصریح کرد: امسال نیز همچون سال‌های گذشته طرح آرامش بهاری در نوروز 94 در 48 امامزاده و بقعه متبرکه استان به اجرا درمی‌آید.

 

حجت‌الاسلام گرایلی ادامه داد: همچنین با توجه به تقارن روزهای آغازین سال 94 با دهه فاطمیه همزمان طرح یاس نبوی در بقاع متبرکه این استان اجرا می‌شود.

 

وی بابیان این‌که این طرح از 28 اسفندماه تا 15 فروردین سال آینده در جوار امامزادگان و بقاع متبرکه شاخص استان برگزار می‌شود، گفت: سال گذشته نزدیک به 700 هزار نفر در این طرح فرهنگی و زیارتی شرکت داشتند./968/پ202/ب5

 

ارسال نظرات