۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۶
کد خبر: ۲۵۰۱۴۰
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد:

پیامبر از وقوع فتنه‌ای مشابه آزمون بنی‌اسرائیل را برای امت خود پیش‌بینی کرده بود

خبرگزاری رسا ـ عضو شوری مدارج علمی حوزه علمیه قم با بیان این که پیامبر اکرم(ص) پس از زیارت اهل قبور فرمودند فتنه‌هایی می‌بینم که همانند شب تاریک اند و فتنه آخر فتنه ای بدتر از فتنه اول است، گفت: جزوه ای از ابن تیمیه دیده‌ام که این حدیث را تأیید کرده است با این تفاوت که او خود را ناجی امت اسلام می‌داند.
حجت الاسلام و المسلمين نظري منفرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد، استاد حوزه علمیه قم، در مراسم عزاداری ایام فاطمیه که امروز پیش از نماز مغرب و عشاء برگزار شد با بیان این که در میان امت پیامبر(ص) اختلاف بوجود آمد و این اختلاف را قرآن مجید در برخی آیات به صراحت مطرح می‌کند ، اظهار کرد: در سوره آل عمران آیه 44 می‌فرماید« وَمَا مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِکُمْ وَمَن یَنقَلِبْ عَلَىَ عَقِبَیْهِ فَلَن یَضُرَّ اللّهَ شَیْئًا وَسَیَجْزِی اللّهُ الشَّاکِرِینَ».

 

وی ادامه داد: «أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُم ْ عَلَى أَعْقَابِکُمْ» اگر چه این بخش از آیه ظاهرا از دیدگاه ادبی یک استفهام است ولی استفهام از سوی خدا به معنای صرف استفهام که معنایی ندارد بنابراین در همین باره در صحیح بخاری روایتی نقل شده است که پیامبر اکرم(ص) فرمودند که من اصحابم را در جهنم و در آتشی بزرگ می‌بینم.

 

استاد حوزه علمیه با بیان این که «أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُم ْ عَلَى أَعْقَابِکُمْ» صراحتاً این روایت را تأیید می‌کند و  برخی اصحاب پیامبر(ص) را از  آتش جهنم می‌داند، گفت: در صحیح مسلم آمده است که یکی از یاران و اصحاب پیامبر(ص) نقل کردند که حضرت فرمودند بر من امر شده است که به زیارت بقیع بروم.

 

وی ادامه داد: پیامبر(ص) وقتی به روبروی قبرستان بقیع رسیدند به اهل قبور سلام کردند و فرمودند «السَّلامُ عَلَى أَهْلِ الدِّیَارِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ والمسلمینَ أَنْتُمْ لَنَا فَرَطٌ وَ نَحْنُ إِنْ شَاءَ اللَّهُ بِکُمْ لاحِقُونَ» و بعد از سلام فرمودند که ای مردگان بقیع مردن بر شما گوارا باد.

 

عضو شورای مدارج علمی حوزه علمیه قم با بیان این که پیامبر اکرم(ص) پس از زیارت اهل قبور فرمودند فتنه‌هایی می‌بینم که همانند شب تاریک اند و فتنه آخر فتنه ای بدتر است، گفت: این حدیث در حقیقت اخبار و تنذیر است و پیامبر اکرم(ص) فرمود که بر سر امت من همانند فتنه بنی اسرائیل خواهد آمد.

 

وی ادامه داد:حَدَّثَنَا مَحْمُودُ بْنُ غَیْلَانَ ، حَدَّثَنَا أَبُو دَاوُدَ الْحَفَرِیُّ ، عَنْ سُفْیَانَ الثَّوْرِیِّ ، عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ زِیَادٍ بْنِ أَنْعَمُ الْأَفْرِیقِیِّ ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ یَزِیدَ ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ : " لَیَأْتِیَنَّ عَلَى أُمَّتِی مَا أَتَى عَلَى بَنِی إِسْرَائِیلَ ، حَذْوَ النَّعْلِ بِالنَّعْلِ حَتَّى إِنْ کَانَ مِنْهُمْ مَنْ أَتَى أُمَّهُ عَلَانِیَةً لَکَانَ فِی أُمَّتِی مَنْ یَصْنَعُ ذَلِکَ ، وَإِنَّ بَنِی إِسْرَائِیلَ تَفَرَّقَتْ عَلَى ثِنْتَیْنِ وَسَبْعِینَ مِلَّةً ، وَتَفْتَرِقُ أُمَّتِی عَلَى ثَلَاثٍ وَسَبْعِینَ مِلَّةً کُلُّهُمْ فِی النَّارِ إِلَّا مِلَّةً وَاحِدَةً ، قَالُوا : وَمَنْ هِیَ یَا رَسُولَ اللَّهِ ؟ قَالَ : مَا أَنَا عَلَیْهِ وَأَصْحَابِی " , قَالَ أَبُو عِیسَى : هَذَا حَدِیثٌ حَسَنٌ غَرِیبٌ مُفَسَّرٌ ، لَا نَعْرِفُهُ مِثْلَ هَذَا إِلَّا مِنْ هَذَا الْوَجْهِ . 

 

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با بیان این که این حدیث از لحاظ سند همان‌طور که نقل شد اعتبار لازم را دارد، عنوان کرد: من جزوه ای از ابن تیمیه دیده‌ام که این حدیث را تأیید کرده است با این تفاوت که او خود را ناجی امت اسلام می‌داند.

 

وی افزود: در این حدیث رسول خدا(ص) امت خود را تنذیر کرده است که باید آن را جدی گرفت و به ابعاد حوادث مندرج در این حدیث خوب پرداخته شود.

 

عضو شورای مدارج علمی حوزه علمیه قم با بیان این که فقط 10 روز از قرار موسی(ع) با امتش گذشت که آن امت نا شکر گوساله پرست شدند، عنوان کرد: وقتی حتی حضرت موسی(ع) برگشت و وارد ناحیه مبارکه قدس شد به ایشان گفتند که برای ما خدایی همچون خدای اینان برای ما بساز.

 

وی افزود: این‌ها ذاتاً بت پرست بودند و رسول اکرم(ص) فرمودند که نباشید مانند کسانی که موسی(ع) را اذیت کردند بنابراین باید مصادیق این اذیت را خوب بشناسیم.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که صلح حدیبیه از مصادیق این اذیت و آزار پیامبر اکرم است، گفت: «وَ مَنْ یُشاقِقِ الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ ما تَبَیَّنَ لَهُ الْهُدی‏ وَ یَتَّبِعْ غَیْرَ سَبیلِ الْمُؤْمِنینَ نُوَلِّهِ ما تَوَلَّی وَ نُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَ ساءَتْ مَصیراً» در تمام تفاسیر از مَنْ یُشاقِق به عنوان دشمنی با رسول خدا تفسیر کرده‌اند .

 

عضو شورای مدارج علمی حوزه علمیه قم با بیان این که پیامبر اکرم(ص) در ادامه این حدیث تمام مردم را از اهالی جهنم می شمارد به جز یکی، گفت: از ایشان پرسیدند که آن فرقه ناجی چه کسانی هستند ایشان فرمودند من و اهل بیت من و این روایت در صحیح مسلم آمده است./921/پ202/ف

 

ارسال نظرات