۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۳
کد خبر: ۲۵۰۳۸۷
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی:

دیدگاه امام خمینی به اخلاق نگرشی جامع گرایانه بود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با بیان این که دیدگاه امام خمینی (ره) به اخلاق کاملاً جامع گرایانه است، گفت: اخلاق از نظر ایشان به همه ابعاد حیات انسان اعم از زندگی دنیا و آخرت و فردی و اجتماعی توجه دارد و بایدها و نبایدهای عملی را در این زمینه ارائه داده است.
جامعه المصطفي

به گزارش خبر نگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد احسانی، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی در همایش اخلاق در اسلام و آئین کنفوسیوس که در محل مدرسه عالی امام خمینی(ره) برگزار شد با بیان این که اخلاق از منظر امام خمینی (ره) همان نظام اخلاق اسلامی است که در قرآن، حدیث و سیره معصومین (ع) به تفصیل بیان شده است، اظهار داشت: دیدگاه امام خمینی (ره) به اخلاق جامع گرایانه است و اخلاق از نظر ایشان به همه ابعاد حیات انسان، اعم از زندگی دنیا و آخرت و فردی و اجتماعی، توجه دارد و بایدها و نبایدهای عملی را در این زمینه ارائه داده است.   

 

وی افزود: هدف نهایی اخلاق تقرب به خدای متعال است و هراندازه قرب معنوی به خداوند بیشتر شود ارزش و کمال انسان افزایش می‌یابد.

 

این پژوهشگر حوزوی با اشاره به این که اخلاق از نگاه امام راحل دارای مبانی نظری و انسان‌شناسی است، گفت: مهم‌ترین آن‌ها شامل ارزشمندی انسان، اراده و اختیار و همچنین کمال خواهی انسان، پایه‌های انسان شناختی اخلاق را تشکیل می‌دهند که بر رفتارهای فردی و اجتماعی تأثیر بسزا دارند.

 

وی ادامه داد: جامع‌نگری، اعتدال گرایی، تقدیم معنویات بر مادیات، عقلانیت، انگیزه و مطلوب نهایی داشتن از دیگر بنیان‌های اخلاق در اندیشه امام خمینی (ره) به شمار می‌روند که هرکدام در عملکرد اخلاقی نقش اساسی ایفا می‌کند.

 

عضو هیئت علمی المصطفی با اشاره به این که در بخش اخلاق عملی در بُعد رفتارهای سیاسی و اجتماعی به برخی از سیره و توصیه‌های اخلاقی امام راحل اشاره شده است، گفت: عدالت اجتماعی، رحمت و مهربانی، خدمت گذاری به مردم و اهتمام به بیت‌المال مسلمین، امانت‌داری، دل‌سوزی نسبت به مردم، تقدیم مصالح جامعه بر مصالح فرد، کنترل قدرت از جمله رفتارهای اخلاقی در جامعه است.

 

 وی با اشاره به این که متون اسلامی آکنده از آموزه‌های اخلاقی است، خاطر نشان کرد: این مبانی اخلاقی است که هم خود امام خمینی (ره) به آن عمل کرده است و هم عمل به آن را بر دیگران توصیه نموده‌اند. /921/پ202/ی

ارسال نظرات