۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۲۵۰۴۸۱
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی:

ایام فاطمیه فرصتی برای تبیین فرهنگ فاطمی در جامعه است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی گفت: ایام فاطمیه فرصت مناسبی برای تبیین فرهنگ فاطمی و ولایت مداری دخت نبی مکرم اسلام(ص) در جامعه است.
حجت الاسلام روحاني نيا - مديرکل تبليغات اسلامي خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام زین العابدین روحانی نیا، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی امروز در نشست کارکنان این نهاد در استان، با اشاره به اجرای برنامه های متعدد از سوی تبلیغات اسلامی همزمان با ایام فاطمیه اول و دوم، اظهار کرد: می بایست یکی از محورهای اصلی برگزاری برنامه های بزرگداشت ایام فاطمیه حفظ حرمت این ایام با توجه به تقارن آن با روزهای پایانی سال و تعطیلات نوروزی باشد.

 

وی اضافه کرد: بر این اساس برنامه های دینی و فرهنگی متعددی با در نظر گرفتن شرایط زمانی این ایام پیش بینی و اجرا شده که از آن جمله می توان به اعزام 150 روحانی مبلغ به مساجد شهری و روستایی، برگزاری گفتمان های دینی با موضوع فاطمی در مدارس و دانشگاه ها، دعوت از سخنرانان برجسته و روحانیان برگزیده کشوری، تبلیغ و اطلاع رسانی عمومی برای مردم، فضاسازی مناسب و ... اشاره کرد.

 

دبیر ستاد ساماندهی شؤون فرهنگی استان خراسان شمالی با تأکید بر استفاده از ظرفیت ایام فاطمیه برای تبیین بیش از پیش فرهنگ فاطمی در جامعه، تصریح کرد: در این میان مأموریت طلاب و روحانیان ترویج آموزه های دینی و قرآنی و سیره ائمه اطهار(ع) در جامعه است.

 

حجت الاسلام روحانی نیا با اشاره به این که مأموریت تبلیغ و رساندن پیام و آموزه های ائمه اطهار(ع) به روحانیان و مبلغان واگذار شده است، افزود: این موضوع توفیق بزرگ و از الطاف الهی بوده و باید قدردان آن باشیم.

 

وی نهادینه کردن فرهنگ دینی از جمله فرهنگ فاطمی در جامعه را یکی از رسالت های اصلی روحانیان برشمرد و گفت: باید با استفاده از ظرفیت به وجود آمده در شهرستان ها و مناطق محروم و حضور علما و روحانیان در این مناطق، از ایام فاطمیه استفاده بهینه ای شده و برای نهادینه کردن فرهنگ فاطمی در بین مردم تلاش بیشتری صورت گیرد.

 

حجت الاسلام روحانی نیا با بیان این که حضرت فاطمه زهرا(س) حلقه وصل دو دریای رسالت و امامت محسوب می شود، اضافه کرد: ولایت مداری دخت نبی مکرم اسلام(ص) چه در زمان رسالت حضرت محمد(ص) و چه در زمان امامت امام علی(ع) الگوی کامل و آموزنده ای برای تمام تاریخ است.

 

وی با اشاره به فعالیت های هیئات مذهبی در ایام فاطمیه، ضمن تأکید بر رعایت برخی اصول و دوری از بیان مسائل تفرقه انگیز، اظهار کرد: هیأت ها و تشکل های مذهبی برای برگزاری برنامه های مناسب در ایام فاطمیه اول و دوم ساماندهی شده اند و بر اساس برنامه نیز در ایام فاطمیه نخست از دوازدهم تا چهاردهم اسفندماه در مساجد محوری شهرها برنامه های بزرگداشت سالگرد شهادت حضرت زهرا(س) برگزار می شود.

 

حجت الاسلام روحانی نیا با اشاره به این که در ایام فاطمیه 250 روحانی مبلغ در استان برای اعزام با مساجد و روستاها اعلام آمادگی کرده بودند، افزود: همزمان با این ایام 150 روحانی پس از دریافت سرفصل های تبلیغی و آموزش های تکمیلی با عاملیت نهاد تبلیغات اسلامی به مساجد مناطق روستایی و شهری خراسان شمالی اعزام شدند.

 

گفتنی است، ایام فاطمیه یا روزهای شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) شش روز بوده که سه روز آن در جمادی الاول از سیزدهم تا پانزدهم و سه روز آن در جمادی الثانی از سوم تا پنجم این ماه است و در این روزها مسلمانان به ویژه شیعیان برای شهادت دخت نبی مکرم اسلام عزاداری می کنند.

 

علمای شیعه پیرامون تاریخ درگذشت حضرت فاطمه(س) دو روایت متفاوت شامل 75 و 95 روز بعد از درگذشت حضرت محمد(ص) را مورد وثوق می‌دانند و از آن جا که درگذشت پیامبر اسلام در بیست و هشتم صفر بوده؛ به روایت 75 روز، از سیزدهم تا پانزدهم جمادی الاول را فاطمیه اول می‌دانند و بنا به روایت 95 روز، تاریخ شهادت حضرت فاطمه(س) را در سوم تا پنجم جمادی‌الثانی دانسته و آن را فاطمیه دوم می‌نامند.

 

البته روایت 95 روز و ایام فاطمیه دوم در نزد شیعیان معتبرتر و مقبول تر بوده و به همین دلیل نیز مراسم های ایام دوم به نسبت ایام فاطمیه نخست، با کیفیت و کمیت بیشتری برگزار می شود./9314/پ202/ب4

ارسال نظرات