۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۳
کد خبر: ۲۵۰۶۱۵
امام جمعه خوی:

وصیت نامه آیت الله میرزا ابراهیم خویی در راستای ترویج وقف تحلیل شود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه خوی گفت: وصیت نامه آیت الله شهید میرزا ابراهیم خویی نشان دهنده آینده نگری این بزرگوار است که با تحلیل و بررسی می توان از آن در راستای ترویج وقف بهره برد.
امام جمعه خوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام سید رضی موسوی شکوری، امام جمعه خوی امروز در نخستین همایش ملی آیت الله شهید میرزا ابراهیم خویی، واقف خیراندیش و شهید مشروطه اظهار کرد: با توجه به عظمت شخصیت ایت الله میرزا ابراهیم خویی لازم بود کنگره برگزار شده و در محورهای مختلف شخصیت این عالم بزرگوار مورد بحث و بررسی قرا می گرفت.

 

وی ابراز امیدواری کرد: این همایش مقدمه ای برای برگزاری کنگره ای باشکوه در راستای تبیین شخصیت علمی، فقهی و سیاسی آیت الله میرزا ابراهیم خویی باشد.

 

امام جمعه خوی گفت: حوزه علمیه خوی با 1380 سال سابقه و تربیت شخصیت های مجاهد و عالم و فقیه از برکات موقوفات آیت الله میرزا ابراهیم خویی است.

 

حجت الاسلام شکوری با اشاره به مبارزات حق طلبانه مردم با محور روحانیت، افزود: این منطقه در طول تاریخ به دلیل هم مرز بودن با کشورهای خارجی مورد تهاجم مستبدان بوده است و هشت هزار شهید تقدیم جمهوری اسلامی ایران کرده است.

 

وی در ادامه بر تبیین دیدگاه‌های فقهی، اصولی و حدیثی آیت الله میرزا ابراهیم خویی تأکید کرد و گفت: باید درباره اساتید، شاگردان، اساتید، آثار فقهی، مناظرات علمی و فعالیت های سیاسی و زیارتها و رسیدگی به نیازهای مردم تحقیق و پژوهش شود.

 

عضو شورای استانی حوزه های علمیه آذربایجان غربی گفت: وصیت نامه آیت الله شهید میرزا ابراهیم خویی نشان دهنده آینده نگری این بزرگوار است که با تحلیل و بررسی می توان در راستای ترویج وقف از آن بهره برد.

 

حجت الاسلام شکوری به وضعیت روحانیان در دوران مشروطیت به ویژه در آذربایجان غربی اشاره و اظهار کرد: علما و روحانیان در خوی و تبریز محور مبارزات مشروطه بودند که در خوی نیز حوادث مشروطه با اعتصاب و بستن مغازه ها، مبارزه با کارگزاران حکومت، اخراج ستمگران حکومتی از شهر، اعتراض به رضا شاه در هنگام بازگشت از سفر اروپا با رهبری آیت الله میرزا ابراهیم خویی انجام شد.

 

وی گفت: زمانی ایران از کشورهای زیرسلطه محسوب می شد که به برکت پیروزی انقلاب اسلامی امروز استکبار جهانی بیشترین ترس را از جمهوری اسلامی ایران دارد.

 

وی در ادامه با قدردانی از فعالیت های ارزشمند انجام شده در اوقاف و امور خیریه در سالهای اخیر، گفت: ساماندهی فعالیت های فرهنگی در بقاع متبرکه بر اساس توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل بقاع به قطب فرهنگی، اعزام مبلغ به شهرستان ها و مناطق محروم، برگزاری مراسم ویژه در مناسبت های مذهبی و انتخاب مدیران از میان روحانیان از جمله این اقدامات است.

 

حجت الاسلام شکوری در پایان خواستار ایجاد دایره المعارف برای موقوفات و امامزادگان شد و افزود: امیدواریم با ایجاد دادگاه‌های ویژه رسیدگی به پرونده های موقوفات در مراکز استان ها از طولانی شدن روند رسیدگی به امور اوقافی کاسته شود.

 

در ادامه مراسم از تمبر یادبود آیت الله میرزا ابراهیم خویی، واقف عالم و شهید مشروطه با حضور نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه، مدیرکل اوقاف و امور خیریه و جمعی از ائمه جمعه و مسؤولان خوی رونمایی شد.

 

گفتنی است، نخستین همایش آیت الله شهید میرزا ابراهیم خویی در راستای ارج نهادن به مقام شامخ این واقف خیراندیش و شهید مشروطه در بقعه شیخ نوایی خوی برگزار شد.

 

نمایشگاه کتب و آثار خطی آیت الله میرزا ابراهیم خویی در محل برگزاری همایش برگزار شده بود که مورد توجه حاضرین قرار گفت./936/پ202/ب4

ارسال نظرات