۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۶
کد خبر: ۲۵۰۸۷۳
استاد حوزه علمیه خواهران:

تأسیس نظام اسلامی، نمود برجسته کارآمدی اصل ولایت فقیه است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه خواهران خراسان شمالی گفت: طراحی و تأسیس نظام اسلامی در جهان امروز یکی از نمودهای برجسته کارآمدی اصل ولایت فقیه به شمار می رود.
ولايت فقيه/1

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، معصومه شاهدی، استاد حوزه علمیه حضرت فاطمه الزهرا(س) آشخانه، مرکز شهرستان مانه و سملقان امروز در  گفتمان دینی که با موضوع « سیره شناسی ائمه اطهار(ع) و ولایت پذیری» با شرکت دانش آموزان این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: وظایف فرد مسلمان در قبال امام و ائمه اطهار(ع) متعدد بوده و شامل حوزه های مختلفی می شود.

 

وی اضافه کرد: نظام اسلامی نیز شیوه ای از زندگی اجتماعی است که بر پایه امام و امت پایه ریزی شده و بنابراین روشن است در نظامی که بر پایه امام و امت باشد وظایف متقابلی بر عهده دو طرف خواهد بود.

 

شاهدی خاطرنشان کرد: نخستین وظیفه مردم و امت اسلامی در نظامی مبتنی بر آموزه های الهی و دینی، شناخت و معرفت است که این معرفت شامل شناخت نسبت به امام و رهبر جامعه و نیز سایر بخش های زندگی فردی و اجتماعی می شود.

 

این پژوهشگر دینی امام شناسی را وظیفه و رسالتی مهم بر عهده همه افراد دانست و اظهار کرد: همه ما وظیفه داریم ائمه اطهار(ع) را آن گونه که هستند بشناسیم و با زندگی آن ها آشنا شویم.

 

وی با تأکید بر این که در این مسیر می بایست تلاش کنیم اسیر جعلیات و موهومات و یا اغراق ها نشویم، افزود: افراط و تفریط در زمینه امام شناسی و تبیین و تشریح آموزه های آن ها آسیب زا است.

 

شاهدی، آشنا شدن با زندگی فردی و اجتماعی ائمه اطهار(ع) و تجزیه و تحلیل سیره آن ها را از ملزومات حرکت در مسیر این بزرگان دانست و افزود: با توجه به این که در جامعه ای اسلامی بهترین الگوها برای مردم ائمه اطهار(ع) هستند بنابراین لازم است سیره آنها را به درستی آموخته و به کار بندیم.

 

وی، دومین وظیفه ملت مسلمان در قبال ائمه اطهار(ع) را ولایت پذیری عنوان کرد و گفت: زمانی امام سجاد(ع) از ابوحمزه ثمالی که به همراه تعدادی از اصحاب در کنارشان نشسته بودند سؤال می کند که به نظر شما کدام قسمت کره زمین بهترین قطعه است؟ ابوحمزه جواب داد که ما آگاهی نداریم بلکه خدا و رسول و فرزند رسول آگاهی بیشتر دارند که این پاسخ نشان دهنده ولایت پذیری آن ها بود.

 

شاهدی با تشریح گفتمان ولایت فقیه و کارآمدی نظام ولایی در عصر حاضر، اظهار کرد: ولی فقیه به دلیل برخورداری از صفات و ویژگی‌های بنیادینی نظیر عدالت و علم به شریعت و به عنوان امتداد نظام امامت، حقانیت لازم برای اداره‌ حکومت کارآمدی را دارد.

 

وی اضافه کرد: در واقع طراحی و تأسیس نظام اسلامی در جهان امروز یکی از نمودهای برجسته کارآمدی ولایت فقیه به شمار می رود که نتایج درخشان آن نیز امروز قابل لمس و ارزیابی است.

 

شاهدی با بیان این که از این نگاه مرجعیت و رهبری دینی در جامعه شیعی نقش برجسته و محوری دارد، خاطرنشان کرد: این نقش در طول تاریخ در هر دوره به نحوی از انحای مختلف بروز و نمود داشته و در زمان فعلی نیز در قالب نظام اسلامی مبتنی بر ولایت فقیه در کشور ما اجرایی شده است

 

گفتنی است، در پایان این گفتمان دینی جوانان شرکت کننده سؤالات و شبهات خود پیرامون نظام اسلامی و ولایت فقیه و رابطه آن با ائمه اطهار(ع) را از استاد گفتمان دینی پرسیدند./9314/پ202/ب5

 

ارسال نظرات