۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۲۵۱۰۲۹
معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان:

حوزه های علمیه متولی تمدن سازی هستند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام مهدوی ارفع گفت: نسل فعلی انقلاب می تواند آرزوی همه انبیا و اولیا الهی را که ایجاد تمدن نوین اسلامی و حاکمیت اسلام در عرصه جهانی است، محقق سازد.
تمدن سازي نوين اسلامي

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، حجت الاسلام مهدوی ارفع، معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان روز گذشته در جمع اساتید ضمن تحصیل مدارس علمیه خراسان رضوی با اشاره به این که پیروزی انقلاب اسلامی موجب شد که وظایف و رسالت های حوزه های علمیه گسترش یابد، گفت: ورود دین به عرصه اجتماع در حالی اتفاق افتاد که تمام دنیا درگیر تمدن سکولار و غرب بود.


وی با بیان این که غربی ها به همین خاطر دشمنی خود با جمهوری اسلامی را آغاز کردند، ابراز کرد: طبق بررسی های آنان، تفاوت انقلاب اسلامی در انتظار و ولایت و شهادت طلبی است و مرجعیت دینی هیچگاه با نظام های طاغوتی همراهی نکرده است.


معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان در ادامه سه عنصر ماهیت دینی، رهبری و مشارکت مردم را موجب پیروزی انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: باید به این نکته توجه کرد که حوزه های علمیه متولی اسلامی سازی جامعه هستند.

 

هدف نظام اسلامی ایجاد تمدن اسلامی است

حجت الاسلام مهدوی ارفع اظهار کرد: انقلاب اسلامی، ایجاد نظام، تشکیل دولت، ایجاد کشور و به وجود آوردن تمدن اسلامی، پنج مرحله اسلامی شدن است که باید در مقابل تمدن غرب تولید و به جهان عرضه کنیم.


وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب که هدف نظام اسلامی را رسیدن به تمدن اسلامی خوانده اند، افزود: طبق فرمایش ایشان، پشتیبانی از نظام باید توسط حوزه های علمیه شکل گیرد و معظم له، فلسفه وجود حوزه های علمیه را تربیت نیروی انسانی برای تمدن اسلامی دانسته اند.

 

حوزه های علمیه متولی تمدن سازی هستند

معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان ادامه داد: بنابراین، باید تولید محتوای دینی نظام های اسلامی مانند اقتصاد، تربیت، مدیریت و غیره توسط حوزه های علمیه شکل گیرد و اگر ما به یکدیگر کمک  و در این مسیر با اعتقاد حرکت کنیم، این امر امکان پذیر است.


وی، نکته دوم را درباره شکل گیری مرجعیت و در نهایت رهبری دینی جامعه دانست و گفت: این امر هم در حوزه های علمیه انجام می شود و دانشگاه نمی تواند متولی این امرباشد.


حجت الاسلام مهدوی ارفع با اشاره به حضور فعال اساتید ضمن تحصیل در مدارس علمیه خراسان و با بیان اینکه این افراد، آینده حوزه و نظام اسلامی هستند، تصریح کرد: معتقدیم که نسل فعلی انقلاب می‌تواند این مسیر را بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب و بزرگان دینی طی کند و این اهداف، آرزو و آمال همه انبیا و اولیا الهی که ایجاد تمدن نوین اسلامی و حاکمیت اسلام در عرصه جهانی است را با کوشش، همت و کمک یکدیگر محقق کند.


وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب در زمینه تدوین سند چشم انداز و تأکید مدیر عالی این حوزه در این باره، ضمن قرائت سند چشم انداز که در حال حاضر ابلاغ شده است، اظهار کرد: امیدواریم بر اساس این نقشه که مسیر رسیدن به آن اهداف را مشخص کرده استبا مطالبه طلاب و اساتید، بتوانیم این سند را اجرایی کنیم.

 

طلبه تزار تمدن اسلامی باید ویژگی های مطلوب را در خود ایجاد کند
حجت الاسلام مهدوی ارفع در ادامه با بیان این که طلبه تزار تمدن اسلامی باید ویژگی های مطلوب را در خود ایجاد کند، گفت: چهار عرصه «علمی» یعنی آموزش و پژوهش، «معنویت»، «بصیرت،بینش و اعتقادات» و نیز «مهارت»موجب می شود که این گونه طلبه ای توانمند شده و رشد یابد.

 


وی در ادامه با اشاره به اینکه حوزه علمیه خراسان طرح اساتید ضمن تحصیل را به عنوان یک هدف دنبال می کند، تصریح کرد: این حوزه آماده ارائه دوره های مهارت افزایی، آشنایی با نرم افزارهای علوم اسلامی، بصیرت افزایی، دانش افزایی و... است.


گفتنی است در این دوره یک روزه بیش از 150 نفر از اساتید ضمن تحصیل مدارس علمیه در مدرسه علمیه سلیمانیه حضور داشتند و کارگاه هایی در زمینه روش تدریس برگزار شد./930/د101/ب5

 

ارسال نظرات