۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۲۵۱۱۷۶
استاد حوزه و دانشگاه:

خطبه فدکیه منبع بزرگی از تعالیم حضرت فاطمه به شیعیان است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که حضرت زهرا الگوی بانوان جهان است، گفت: با دقت و توجه در نکات دینی و معنوی موجود در خطبه فدکیه می‌توان منبع خوبی از تعالیم این بانوی بزرگوار را در اختیار شیعیان قرار داد.
شهادت حضرت زهرا

حجت‌الاسلام محمد زنجیری، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت ‌و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا(س) گفت: حضرت فاطمه زهرا(س) به دلیل دارا بودن ویژگی‌های بسیار به‌ عنوان الگوی بانوان جهان اسلام قرار گرفته‌اند.

 

وی با اشاره به این‌که طبق آیات و روایات حضرت فاطمه(س) با جبرئیل در ارتباط بود، افزود: حضرت فاطمه(س) اخباری از دنیا و عالم برزخ را دریافت می‌کرد و میزان علم و آگاهی ایشان محدود به زمان و مکان نبود و علم او از علم الهی سرچشمه می‌گرفت.

 

استاد حوزه و دانشگاه حرکت صدیقه طاهره(س) را حرکتی حاکمیتی و سیاسی و عبادی دانست و گفت: این حضرت در زندگی خود و تمامی امور با برنامه‌ریزی عمل می‌کردند حتی حضرت فاطمه از امت قهر کرد چراکه آنان حق‌وحقوق حاکمیت را غصب کردند.

 

وی ادامه داد: حرکت سیاسی زندگی حضرت فاطمه(س) حتی در موقع وصیت و کفن ‌و دفن آشکار بود و از آن بالاتر این‌که به دستور این حضرت قبر ایشان مخفی ماند و این امر نهایت مظلومیت این بزرگوار را می‌رساند.

 

حجت‌الاسلام زنجیری با اشاره به این‌که جامعه ما بیش از هر زمان دیگری به توجه کردن به خاندان عصمت و طهارت نیاز دارد، ادامه داد: بانوان باید به ساحت حضرت زهرا (س) توجه بیشتری داشته باشند.

 

وی بابیان این‌که رفتار حضرت زهرا(س) در تمامی ابعاد زندگی مانند عرصه سیاست، دفاع از ارزش‌ها، عبادت و تربیت فرزندان و مسائل خانه و خانواده الگوی تمام‌عیار است، ادامه داد: زنان و مادران به‌خصوص دختران امروز باید آن حضرت را الگو و اسوه خود در زندگی و تربیت فرزندان قرار دهند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) تصریح کرد: با دقت و توجه در نکات دینی و معنوی موجود در خطبه فدکیه می‌توان منبع خوبی از تعالیم این بانوی بزرگوار را در اختیار شیعیان قرارداد.

 

وی با اشاره به این‌که حضرت زهرا(س)، برترین بانوی جهانیان است، تصریح کرد: صفات اخلاقی والهی آن حضرت، می‌تواند برای تمام زنان مسلمان الگو باشد و مهم‌ترین وظیفه بانوان، حفظ حجاب اسلامی و تأسی از آن بانوی بزرگوار در کلیه مراحل و شئون زندگی است.

 

حجت‌الاسلام زنجیری بر حرمت‌گذاری ایام فاطمیه تأکید کرد و ادامه داد: حرمت سه روز بعد از شهادت و سه روز قبل از شهادت را بایستی نگه‌داریم؛ بنابراین در چهارم فروردین که روز شهادت است از سه روز قبل آن یعنی اول عید و سه روز بعد تا ششم نیز نباید مجالس شادی را برپا کنیم.

 

وی تصریح کرد: باید این ایام را حرمت‌گذاری کنیم و نسبت به مراسم‌های شادی و حتی باقی برنامه‌ها و مراسم خود در نظر داشته باشیم که به‌گونه‌ای رفتار کنیم تا حرمت این ایام از بین نرود.

 

استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: مردم باید با الگو گیری درست از سیره و منش بانوی دوعالم، از هرگونه تجمل‌گرایی و اسراف در آستانه عید نوروز پرهیز کنند و با عمل به اصول اخلاقی دین اسلام، به سعادت نهایی دست یابند./968/ت302/ب5

 

ارسال نظرات