۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۲۵۱۳۲۶
استاد اخلاق حوزه:

دوران طلبگی بهترین فرصت برای کسب مدارج معرفتی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام موسوی گفت: باید در دوران طلبگی از فرصت‌های مناسبی که برایمان فراهم شده است، استفاده بهتری داشته باشیم.
اخلاق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام موسوی، استاد اخلاق حوزه علمیه تبریز امروز در جمع طلاب مدارس علمیه این شهر به تشریح عوامل موفقیت طلاب پرداخت و با تأکید بر توجه سیره به زندگانی علمای گذشته اظهار داشت: مرور سبک زندگانی علمای گذشته یکی از عوامل موفقیت طلاب در علم‌اندوزی و تهذیب نفس است.

 


وی با بیان این حدیث از امام علی(ع) «اذا اراد الله لعبد خیرا وفقه لطاعته» که فرمودند؛ هرکسی را که خداوند متعال خیر آن را اراده کند، او را موفق‌‌ می‌کند، گفت: حال سؤال اینجاست که موفقیت در چه عرصه‌ای را یاری می کند، قطعا در طاعتش. علمای گذشته موفقیتشان را مدیون طاعتشان بوده اند. اما در ادامه حدیث آمده؛ زمانی هم که خداوند متعال خیر او را اراده نکند، وی را سرگردان و حیران‌‌ می‌گذارد.

 


این استاد اخلاق حوزه ادامه داد: اگر طلاب علوم دینی در فعالیت‌های علمی و اخلاقی خود مجاهدت و جدیت داشته باشید، خداوند متعال تلاش آنها را بی اجر نخواهد گذاشت، به عبارت دیگر باید دانست که انسان در این دنیا بدون زحمت و تلاش به جایی نمی رسد و برای عاقبت بخیری نیز باید تلاش کرد.

 


حجت الاسلام موسوی در ادامه اخلاص را مهم‌ترین گام برای موفقیت انسان در تمامی امور دانست و افزود: در ‌این رابطه کسی که مخلص(بفتح لام) است، ارزش بیشتری دارد، چراکه مخلصین کسانی هستند که خداوند آنها را اختیار کرده و از شرک و گناهان محفوظ داشته است.

 


وی ادامه داد: مُخْلَص به آن مرحله عالی از مراتب اخلاص گفته می‌شود که پس از مدّت‌ها جهاد با نفس، حاصل می‌شود، همان مرحله‌ای که شیطان از نفوذ وسوسه اش در انسان مأیوس می‌شود. در حقیقت (بنده مُخْلَص) بیمه الهی می‌شود.

 


این استاد اخلاق حوزه با تشریح گام‌های موفقیت انسان در امور یادآور شد: بی تردید یکی از عوامل مهم موفقیت و کام یابی، بهره برداری صحیح و اصولی از شرایط و فرصت‌های مناسب است، که فرصت جوانی از اساسی ترین آن‌ها به شمار‌‌ می‌رود. دوران جوانی، یکی از مهم ترین و بهترین دوره‌های زندگی انسان است که در رشد و تکامل مادی و معنوی او نقشی تعیین کننده دارد.

 


حجت الاسلام موسوی افزود: نیروی معنوی و قوای جسمانی، گوهر گران سنگی بوده که خداوند متعال در اختیار نسل جوان قرار داده است. بر‌این اساس پیشوایان دین همواره بر اغتنام فرصت جوانی تاکید کرده‌اند. امام علی(علیه السلام) در‌ این باره‌‌ می‌فرمایند؛ بادر الفرصۀ قبل ان تکون غصه. پیش از آن که فرصت از دست رود و مایه ‌اندوهت شود، آن را غنیمت شمار.

 


وی افزود: امام علی(ع)‌‌ در جای دیگری می‌فرمایند؛ «لاتنس صحتک و قوتک وفراغک وشبابک ونشاطک ان تطلب بها الاخرۀ»؛ سلامتی و قدرت و فراغ بال و جوانی و نشاط خود را فراموش مکن، از آن‌ها در راه آخرت استفاده کن.

 


حجت الاسلام موسوی در پایان خطاب به طلاب گفت: باید در دوران طلبگی از فرصت‌های مناسبی که برایمان فراهم شده است، استفاده بهتری داشته باشیم و بدانیم که در گذشته ضمن کمبود امکانات تحصیلی، علامه‌هایی در حوزه‌ تربیت شده‌اند که اندیشه های ایشان اکنون نیز پاسخگوی نیاز‌های اعتقادی، اخلاقی و ... است./935/پ202/ب4

ارسال نظرات