۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۲۵۱۵۰۹
مدیر سابق حوزه علمیه تبریز:

پیش فرض‌های ضددینی، مانع از فهم حقیقت دین‌‌ می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر سابق حوزه علمیه تبریز گفت: یکی از عواملی که فرایند فهم صحیح دین را با مشکل مواجه‌‌ می‌کند، آموزش غیر صحیح است.
حجت الاسلام سيدحسين سيدي ثاني، مدير حوزه علميه تبريز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام سیدحسین سیدی‌ثانی، مدیر سابق حوزه علمیه تبریز امروز در جمع طلاب علوم دینی این شهر اظهار داشت: دینداری که فهم اشتباه از دین دارند، ناخودآگاه در مسیر انحرافی قرار گرفته و در مقابل آنان‌که با بصیرت دین‌داری می کنند، عاقبت بخیر خواهند بود.

 


وی خاطرنشان کرد: در روایات ملاحظه شد که پذیرفتن پیامبر به پیامبری و امام به امامت، جزء معرفتِ خدا قرار گرفته، و ‌این از همان جهت است که در واقع خداباوری، بدون اعتقاد به آن مسیر عبودیت و بندگی خدا، امکان ندارد. بنابراین هر کس اطاعت از اولیای امر را ترک کند از خدا و رسول او اطاعت نکرده است و ‌این جمله که‌‌ می‌گویند نماز بی ولایت، بی نمازیست؛ ریشه روایی دارد.

 


حجت الاسلام سیدی‌ثانی ادامه داد: از امام باقر(ع) روایت شده که حضرت فرمودند؛ خداوند متعال به سه طایفه نظر نخواهد کرد و آنها تزکیه نخواهند شد و در ضمن عذاب ألیم هم در انتظارشان است. اما‌این سه طایفه چه کسانی‌اند؟ اول کسی که ادعای امامت کند در حالی که حقیقتا امام نباشد. دوم کسی که امام منصوب از طرف خدا را انکار کند و در نهایت کسی که گمان کند دو طایفه قبلی از اسلام، حظ و بهره‌ای دارند.

 


استاد حوره علمیه تبریز افزود: یکی از عواملی که فرایند فهم صحیح دین را با مشکل مواجه‌‌ می‌کند، آموزش غیر صحیح است، امروز راه آموزش زبان عربی که مقدمه فهم درست متون دینی است؛ در مدارس قابل انتقاد است چراکه متاسفانه قریب به اتفاق دانش آموزان در درس عربی با مشکل مواجه‌اند و گاهی‌ این ماده درسی با ارزش، به دلایل مختلف، بی ارزش تلقی‌‌ می‌شود.

 


وی با طرح این سؤال که آیا فرضیه‌های علمی و فلسفی و دیگر معارف، در معرفت دینی و درک متون دینی مؤثر است یا نه؟ اظهار داشت: باید بدانیم که پیش فرض‌های ضد دینی، مانع از فهم حقیقت دین‌‌ می‌شود. حال این سؤال را باید پاسخ داد که آیا تمامی معارف غیر دینی بر فهم دین اثر‌‌ می‌گذارد یا نه؟.

 


حجت الاسلام سیدی ثانی افزود: باید دقت داشته باشیم که بعضی افراد معتقد به تفکیک‌ این مسأله‌‌ هستند، بدین گونه که بعضی از معارف غیر دینی در فهم دین اثر‌‌ می‌گذارد و بعضی دیگر اثر‌‌ نمی‌گذارند. اما جواب درست ‌این است که تمامی معارف غیردینی در فهم دین اثر‌‌ می‌گذارند و البته معارف غیر دینی هم اگر عبودیت آور باشند، عین علوم اسلامی‌‌ می‌شوند.

 


وی در پاسخ به این سؤال که آیا روش‌های ثابت معرفت دین، تأثیر پذیرند، یا ‌اینکه با کشف شهود به دست‌‌ می‌آیند؟ گفت: دراین رابطه پیامبر مکرم اسلام‌‌ می‌فرمایند؛ «إِنَّمَا أَقْضِی‏ بَیْنَکُمْ‏ بِالْبَیِّنَاتِ وَ الْأَیْمَانِ».  [ای مردم!] من در میان شما طبق گواهی گواهان و سوگندها دادرسى می‌کنم.(نه بر اساس کشف شهود).

 


مدیر سابق حوزه علمیه تبریز با باین این‌که طهارت باطنی و طهارت ظاهری برای انسان لازم، بلکه واجب است، اما آیا در‌این دنیا طریق تحصیل کمالات، کشف شهود است؟ خیر،‌ گفت: این مسأله مورد توصیه هیچ یک از بزرگان دین نبوده و نیست که ما تمامی کار‌های خود را جا گذاشته و به جای انجام آنها، مشغول کشف شهود باشیم./935/پ202/ب4

ارسال نظرات