۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۲۵۱۵۱۶
معاون مرکز مدیریت حوزه های علمیه در گفت‌وگو با رسا؛

هیچ ضعفی در دولت مجوز عدم حراست و پشتیبانی از نظام اسلامی نیست

خبرگزاری رسا ـ معاون مرکز مدیریت حوزه های علمیه ‌آذربایجان غربی گفت: هیچ ضعفی در دولت و نظام مجوز کنار کشیدن روحانیت از حراست و پشتیبانی از نظام نیست چون به اصل نظام اعتقاد داریم که برگرفته از قرآن و روایات و برمبنای اسلام ناب محمدی(ص) است.
حجت الاسلام مقدم

 

به گزارش سرویس اندیشه خبرگزاری رسا پیام تاریخی بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی ایران در سال 67  پس از پایه گذاری نظام جمهوری اسلامی ایران،خطاب به طلاب، روحانیون و علماء چشم انداز روشنی را ترسیم کرد تا حوزه و روحانیت با این استراتژی بتوانند در استمرار نظام از مسیر منحرف نشده و با تأسی از این اندیشه  روز به روز در راستای تعالی نظام تلاش کنند.


امروز با گذشت سی سال از صدور پیام تاریخی امام خمینی (ره)، معمار کبیر انقلاب در قالب منشور روحانیت، هنوز هم می ‌توان این پیام را به عنوان سندی زنده بر نقش بسزایی که روحانیت و حوزه‌های علمیه در رسیدن نظام اسلامی به آرمانهای بزرگ و افق والایش داراست، مورد توجه قرار داد.

 

 

به همین دلیل بر محور این پیام تاریخی، با معاون مرکز مدیریت حوزه های علمیه آذربایجان غربی به گفت و گو نشسته ایم تا عملکرد حوزه و روحانیت را در قیاس با بیانات امام راحل(ره) بسنجیم.

 

رسا ـ  تحلیل و نظر حضرتعالی درباره پیام تاریخی حضرت امام(ره) به علما، مراجع، طلاب و حوزه های علمیه چیست؟


پیام ارزشمند و تاریخی امام خمینی (ره) خطاب به علماء، مراجع، طلاب و روحانیون افق و دریچه ای جدیدی برای حوزه های علیه گشود. علماء، مراجع، طلاب و روحانیون در طول تاریخ در خفقان، محدودیت وفشارهای طاغوت فعالیت گسترده ای را داشته اند که این پیام امام چشم انداز روشنی را در مقابل علماء، مراجع ،طلاب و روحانیون ترسیم کرد و توانستند با فعالیت و تلاش های زیاد گامی والا وتاریخی بردارند که در طول تاریخ و تا قیامت مسیر روشن و سعادتمندی برای طلاب و روحانیون باشد.

 

رسا ـ حوزه های علمیه چقدر توانسته اند خود را با اندیشه های ناب، دقیق، عمیق و ژرف حضرت امام(ره) منطبق و مطابق این اندیشه‌ها حرکت کنند؟


الحمدلله حوزه و طلاب وروحانیون به پیام تاریخی امام لبیک گفته اند و با الهام گیری از این پیام توانسته اند قدم بسیار ارزشمندی را در این راه بردارند و در تخصص های مختلف با تعالیم متعالی خود در این راه قدم بردارند و الان هم در عرصه های مختلف فعالیت های گسترده ای در میادین جهانی دارند.


البته هنوز تمام ابعاد  پیام ارزشمند تاریخی امام کاملا عملی نشده است و حوزه و روحانیت باید پیش از پیش به فکر تحقق آن باشند.

 

 

رسا ـ اگر بخواهیم روند حرکتی حوزه های علمیه و روحانیت را مطابق منشور حضرت امام(ره) آسیب شناسی کنیم شما چه چالش هایی را در این مسیر می بینید؟


 یکی از چالش هایی که حوزه و روحانیت کمتر به آن توجه کرده اند عدم رشد و بالندگی حوزه های علمیه شهرستانها است. برای عمل به رهنمودهای امام و مقام معظم رهبری لازم است حوزه های علمیه خود را در اقصی نقاط تقویت کنیم.


با توجه به نیاز شدید دنیا به معارف و گرایش هایی که به معارف اهل بیت (ع) و آموزه های دینی دارند محدود کردن حوزه ها کافی نیست واین حوزه ها اگر در فم و نجف خلاصه شوند نمیتوانند برا مناطق مختلف کشور نیرو تربیت کنند بنابراین یکی از چاش های حوزه عدم رشد کافی حوزه های علمیه شهرستان ها است که باید به این رسالت عظیم جهانی نگاهی دویاره کنیم.

 

یکی دیگر از چالش ها نگاه به رشته های تخصصی حوزه است که باید توجه خاصی به آن کرد. ما در بسیاری از عرصه ها هنوز وارد نشده ایم؛ باید رشته های تخصصی را برای حوزه تعریف کرده و روند روبه رشد حرکت حوزه های علمیه را تشریح کنیم.

 

 

رسا ـ بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در پیام تاریخی خود جایگاه رفیع حوزه های علمیه و مراجع دینی رامتذکر شدند؛ به نظر شما چه چالش ها و آسیب هایی این جایگاه را تهدید می کند؟


همانطور که در پیام تاریخی امام اشاره می کند چالش هایی حوزه را تهدید می کند و امام آنها را متذکر می گردد از جمله آن چالشها که باید به توجه نمود توجه به سطحی نگری در حوزه های علمیه است.

 

روحانیون نباید سطحی نگر باشند و باید در مسائل فقهی و اصولی به صورت عمیق وارد مسائل شوند و از سطحی نگری به دور باشند ودیگر این که باید حوزه های علمیه به هیچ یک ارگان ها و نهاد وابسته نباشد و استقلال عملی خود را که در طول تاریخ داشتند حفظ کنند تا متزلزل و محدود نشوند.


رسا ـ حضرت امام در فرازی از پیام تاریخی خود تاکید کردند که «هیچ دلیل شرعی و عقلی وجود ندارد که اختلاف سلیقه و برداشت و حتی ضعف مدیریت منجر به بهم خوردن وحدت و الفت طلاب و علمای متعهد گردد» به نظر شما علت تاکید صریح حضرت امام بر لزوم حفظ وحدت در حوزه های علمیه چیست؟

 

همه میدانیم سم مهلک و خطرناک در هر جمعی اختلاف است و خانمان را میسوزاند و انرژی را میگیرد بنابراین طلاب و روحانیون با توجه به این نکته باید وحدت بین خود را تقویت کرده و در هر جایی اختلاف است خنثی کنند.

 


شاید اختلاف سلیقه هایی هم بین طلاب و روحانیون وجود داشته باشد که این اختلاف نظرها باید با مباحثه ها علمی حل شده و در عمل  باید طلاب و روحانیون دست در دست هم در عرصه فعالیت های علمی،فرهنگی و سیاسی از تشتت به دور باشند و این تاکید امام و رهبری به وحدت بین علما است.

 

رسا ـ امام خمینی(ره) همچنین تاکید کردند که «حوزه و روحانیت باید نبض تفکر و نیاز آینده جامعه را در دست خود داشته باشند و پاسخگوی نیازها باشند» در این زمینه عملکرد حوزه را بعد از گذشت سی سال از صدور این پیام تاریخی چطور تحلیل می فرمایید؟


به نظر بنده خوب توانسته اند به این خواسته ها عمل کنند و دلیل آن راه اندازی مراکز تخصصی، مراکز پاسخ گویی به شبهات چاپ کتاب های مختلف و انتشار مقالات و نشریات علمی مختلف است که پاسخ است به پیام امام و لازم است بیش از این هم کاری شود.


نیاز است به بیست تا پنجاه سال آینده توجه داشته و شبهات نوجوانان و جوانان آینده را پیش بینی کرده و برای آن ها برنامه ریزی کنند.


رسا ـ « ما اگر امروز به نظام خدمت نکنیم واستقبال بی نظیر مردم از روحانیت را نادیده بگیریم هرگز فرصت و شرایط بهتر از این را نخواهیم داشت» حضرت امام با بیان این جمله، وظیفه خطیر حوزه، مراجع دینی و علما در قبال نظام اسلامی را به آنان گوشزد کردند؛ به نظر شما حوزه چه خدماتی را در قبال نظام اسلامی داشته است؟


الحمدلله برکت عظمای حوزه های علمیه در طول تاریخ همین انقلاب اسلامی است که حاصل قرن ها زحمات علمای دین است این انقلاب اسلامی حاصل شکنجه ها، زندان ها، اسارت ها و تبعید های علمای دین و حوزه های علمیه است و حاصل خون پاک علمایی است که در این راه جان خود را فدا کرده اند به طوری که به تعبیر مقام معظم رهبری حوزه های علمیه مادر نظام است بنابراین انقلاب زاییده حوزه است و مادر، فرزند خود را فراموش نمی کند و این حوزه ها نسیت به انقلاب دلسوز بود وآرزوی پیشرفت هرچه بیشتر این انقلاب را دارند.

 

 

خدمات حوزه های علمیه به انقلاب بسیار چشم گیر بوده همانطور که خدمات انقلاب به حوزه ها چشم گیر بوده است.وکادر سازی در ارگان ها و نهاد های مختلف و تولید فکر و در اختیار گذاشتن آن برای انقلاب از جمله خدمات حوزه برای نظام اسلامی است.

 

رسا ـ آیا وجود برخی نقاط ضعف و اشکال مجوزی برای کنار کشیدن علما و روحانیت از حراست و صیانت و پشتیبانی از نظام اسلامی می شود؟


هیچ ضعفی در دولت و نظام مجوز کنار کشیدن روحانیت از حراست و پشتیبانی از نظام نیست چون به اصل نظام اعتقاد داریم که برگرفته از منش قرآن و روایات و برمبنای اسلام ناب محمدی(ص) است و هر انسان عاقل و دلسوز این را می داند که چنین حکومت و نظامی آرزوی علمای گذشته بوده است و آلان این فرصت و نظام به وجو آمده است که باید آن را ادامه حکومت رسول الله(ص) نامید.


گرچه ممکن است در برخی از ار گان ها و نهاد ها مشکلاتی مختلف وجود داشته باشد که آن هم بیشتر به ضعف مدیریتی و عدم بکارگیری افراد شایسته برمیگردد اما نمیتواند مجوز حوزه و روحانیت نسبت به کنار کشیدن از نظام باشد.

 

/300/936/م

ارسال نظرات