۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۴
کد خبر: ۲۵۱۵۴۷
حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری:

پرداخت نکردن وجوه‌ شرعی زرنگی نیست

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که جهاد مالی از مهم‌ترین فرایض اسلام بر مسلمانان است، گفت: بیشتر آیات قرآن کریم در جهاد مالی و دستگیری از نیازمندان و پرداخت دیون نازل‌شده است.
حجت الاسلام محمد مهدي ماندگاري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدمهدی ماندگاری، استاد حوزه علمیه قم، امروز در برنامه سمت خدا، از شبکه سه سیما با بیان این‌که جهاد مالی یکی از مهم‌ترین فرایض اسلام بر مسلمانان است، گفت: بیشتر آیات قرآن کریم در خصوص دستگیری از نیازمندان، پرداخت دیون و انجام فرایض مالی نازل‌شده است.

 

وی با اشاره به این‌که پرداخت خمس و زکات مال انسان را کم نمی‌کند، گفت: پرداخت این دیون و دستگیری از نیازمندان به کار و فکر ما برکت داده و موجب رونق اقتصادی در جامعه می‌شود.

 

استاد حوزه علمیه قم بابیان این‌که قدردانی از کسانی که مالیات‌های شرعی ازجمله خمس و زکات خود را به‌موقع پرداخت می‌کنند ضروری است، ادامه داد: این افراد باید در اجتماع و در محیط خانواده توسط همسر و فرزندان خود تشویق شوند.

 

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ماندگاری با اشاره به این‌که کسی که در پرداخت دیون و بدهی‌های شرعی خود کوتاهی می‌کند شاید در ظاهر فکر می‌کند زرنگی کرده است؛ اما در باطن به خود آسیب رسانده است، تصریح کرد: دیگر مردم به چنین فردی کمک نکرده و او خیلی زود پشتوانه‌های خود را در خانواده و در جمع دوستان و آشنایان از دست می‌دهد.

 

وی با اشاره به این‌که برکت در زندگی بسیار اهمیت دارد و برکت تنها به زندگی در این دینا محدود نمی‌شود، ادامه داد: اگر می‌خواهیم در آخرت هم از برکت برخوردار باشیم باید نسبت به‌حق الناس و دیونی که به گردن ماست توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: ما باید انفاق‌های خود را باهم توجه به تغییر شرایط اقتصادی و نرخ تورم انجام دهیم و در شرایطی که تورم همچنان در حال افزایش است ما به صدقات کم اکتفا نکرده و صدقات خود را با توجه به نرخ رشد تورم پرداخت کنیم؛ زیرا اگر می‌خواهیم انفاق کنیم این انفاق باید کم نباشد بلکه باید به حدی باشد که دردی از مشکلات نیازمندان را دوا کند.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری با اشاره به کمبود اعتبارات در بخش‌های فرهنگی ادامه داد: متأسفانه باوجود این که فرهنگ مهم‌ترین رکن جامعه است و در تیررس مستقیم دشمن قرار دارد اعتبارات در این بخش بسیار کم است؛ بنابراین باید باکارهای خیرخواهانه و عام‌المنفعه به رشد فعالیت‌های فرهنگی سازنده و اثرگذار در جامعه کمک کنیم.

 

وی از مردم تقاضا کرد با توجه به این‌که در روزهای پایانی سال هستیم بهتر است به یکدیگر کمک کرده و در پرداخت دیون و بدهی‌های خود به دیگران شتاب کنیم./837/پ202/س

ارسال نظرات