۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۲۵۱۵۶۸

نشست بینش مطهر در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان این که یکی از دلایل موفقیت های شهید مطهری این است که آثارش به دنبال ارائه نظام فکری است، گفت: نگاه ریشه ای و مبنایی و پایه دار به توحید و نظام خلقت در آثار مطهری سبب پایه گذاری مبنایی اصول حیات است.
طرح بينش مطهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمد صالح هاشمی گلپایگانی، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در نشست بینش مطهر که عصر امروز در دانشکده پزشکی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، گفت: هرکاری که با بسم الله شروع شود، سرانجام و پایان نیکی دارد.


وی با بیان این که همه کارهایی که بدون نام خداوند آغاز می شوند، ناقص هستند، افزود: بسم الله همان نشانه انسان از وجود خداوند است بدین معنا که انسان صاحب دارد و متصل به قدرتی ماورائی است.


عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به کلام حضرت علی(ع) درباره توصیف زندگی افزود: زندگی مانند گرد و غباری است که بلند می شود و پس از مدتی چیزی از آن نمی ماند.


وی با بیان این که همه کارها بی نام خالق پوچ و بی ارزش است، اظهار داشت: یک از دلایلی که انسان برای از دست رفتن هایش در این دنیا غصه دار می شود این است که خودش را مالک همه چیز می داند و نسبت به مالکیت خداوند بی اعتنا می شود و گاه فراموش می کند.


محمد صالح هاشمی گلپایگانی افزود: بزرگی واقعی برای انسان اتفاق نمی افتد مگر این که با خدای متعال ارتباط برقرار کند و به خاطر امور ناچیز دنیوی غصه نخورد و در حقیقت کسانی به بزرگی دست می یابند که خواسته ها و اهدافشان نیز بزرگ باشد.


وی با بیان این که برای به جان نشستن بسم الله به دو مقدمه نیاز است، تصریح کرد: تکرار و اظهار سبب اتصال و ارتباط با خداوند می شود و هر گاه این دو عامل قطع شود، ارتباط نیز منفصل می شود.


عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در بخش دیگری از سخنان خود در تعریف ایمان گفت: اگر باور کنیم که قدرت لایزالی در زندگی وجود دارد این به معنای ایمان است و یا این که ایمان به منجی که هر هفته نامه اعمال انسان را مشاهده می کند به بصیرت مهدوی تعبیر می شود.


وی افزود: ایمان پشتوانه اخلاق است و اگر ایمان نباشد اخلاق پوچ است و بهترین کار در شرایط امروز عمل صالح است و عمل صالح هم در پرتو اخلاق و ایمان معنا می یابد.


محمد صالح هاشمی گلپایگانی با انتقاد از این که تربیت خود برای خود هرگز حاصل نمی شود، افزود: در واقع هر زمان که انسان برای تربیت دیگران گام بر می دارد یک گام برای تربیت خودش هم محسوب می شد و تربیت همگام با تبلیغ باید اتفاق بیفتد که منجر به تربیت نهایی فرد و جامعه بشود.


وی افزود: افراری که فقط به کار اجرایی می پردازند پس از مدتی تهی می شوند و از طرفی کسانی هم که فقط به دنبال علم آموزی می روند پس از دیر زمانی علم آنها تبدیل به علم غیر نافع می شود  و دیگر علمشان هم به درد نمی خورد.


عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان این که برای به ثمر نشستن فعالیت ها به دو عامل اراده و نظم در کنار اتصال به قدرت لایزال الهی نیاز است، تصریح کرد: در واقع اراده فقط با عمل تقویت می شود و عمل باید به میزان اراده ای باشد که توان انجام آن در فرد وجود دارد.


وی درادامه برشمردن عوامل موفقیت در کارها گفت: در کنار اراده و نظم، صبر نیز باید وجود داشته باشد و یکی از رموز اصلی تربیت در عصر حاضر آموختن صبر به معنای مقاومت در برابر سختی ها و چالش های زندگی به فرزندان است.


محمد صالح هاشمی گلپایگانی افزود: خداوند در قرآن کریم انسان ها را به صبر سفارش کرده است و در ادامه صبر گروهی را برای مضاعف کردن موفقیت های انسان ها توصیه می کند و وظیفه همه این است که صبر جمعی و مقاومت را در جامعه ایجاد کنیم.


وی در ادامه با انتقاد از تلاش همگان برای پاسخگویی به شبهات گفت: در واقع این امر افراد را به سوی انفعال می کشاند و حال این که کار درست این است که نظام و مبنا فکری ایجاد کرد که هر سنگی که به این دیوار مبنایی و اصولی بخورد به خود افراد برگردد و ساختن دیوار اعتقادات چاره این امر در مقابله با شبهات روز به روز است.


عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) افزود: بینش نقشه راه و دانش مواد اولیه چینش دانش ها است که اگر این علم انباشته شود، مسموم است و ذهن های امروز نیز همانند انباری شده است که علم مسموم را در خود جای داده است.


وی با بیان این که یکی از دلایل موفقیت های شهید مطهری(ره) این است که آثارش به دنبال ارایه نظام فکری است، بیان داشت: نگاه ریشه ای و مبنایی و پایه دار به توحید و نظام خلقت در آثار مطهری سبب پایه گذاری مبنایی اصول حیات است./934/پ202/ب4

ارسال نظرات